Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Synes dette blir litt konspiratorisk/satt på spissen @Evilfreud @anon22183215. Kjenner mange som jobber i NRK og det er ikke tilfellet at de er “politisk styrt av AP”. De er “politisk styrt” av hva de tror folket vil se, hva som skaper engasjement og hva som er av interesse for den brede befolkning. Media er en refleksjon av de som bor i Norge, og det gjelder NRK mer enn de fleste andre.

Har dere jobbet i TV/Reklame om dagen? Det er en kamp om neste klikk/seer, ikke kamp å styre tankene til folk. Man vil finne ut hva folk tenker/ønsker og gi dem det, ikke motsatt.

5 Likes

Jada, er satt litt på spissen, prater regelmessig med en av de i styret i NRK, skal dog sies at vi heldigvis ikke er enige om alt.

Det var en gang for lenge siden… kommentarfelt på NRKs nettsider… Så kom meninger som ikke delte NRKs syn, snipp snapp snute, så var kommentarfeltet ute.

4 Likes

Hehe, verden er nok ikke så spennende som du gjør den til :stuck_out_tongue:

2 Likes

At Arbeiderpartiet og NRK har gått hånd i hånd siden starten er noe som sto i utdaterte skolebøker. NRK var til og med under krigen i andre land for å nå folket. Kringkastingssjefer gjennom tidene er også med i Arbeiderpartiet, (fleste av dem), og det styrer hvilke tankegods skal på eteren. Ingen andre kanaler holder på sånn NRK gjør. Vel… sensur medier i Russland kanskje, men ellers er vi et “ansleis-land”…

1 Like

Nei NRK er ikke på nivå med russisk sensur. Blir bare tull dette Candela.

Du kan jo oppdateres litt på alt dette AP positive NRK skriver :stuck_out_tongue: Arbeiderpartiet – Siste nytt – NRK Er ikke så mye av det om dagen, siden det går dårlig for AP for tiden. :slight_smile:

3 Likes

Ikke nok med at de er sensur kanal, men også småelig. De har aldri hatt så stor inntekt som når lisensen kom på skatteseddelen…

Åh joda. NRK var Aps høyre hånd i gamle dager

Du bare surrer hehe. Det der er jo bare en “vi vil ha mer royalities”-artikkel. Ensrettet uten noe svar fra NRK. Min familie har sittet på litt royalities, og fått greit betalt fra det, men det er jo bare tull at man skal kunne kreve sitt innhold viderepublisert. Det må styres av etterspørsel, eller så får man publisere det selv.

De hadde måttet endre sin holdning og oppførsel hadde de mistet lisensen. Hvorfor? For å nå ut til flest mulig. Appellere til flest mulig og bli konkurranse målrettet. Per dags dato har de hvilt på laurbærblad, (dine penger, enten du vil det eller ikke) uten å anstrenge seg et fnugg for sin agenda.

Forøvrig, er du i mot kongehuset også? Jeg tenker på de som litt samme symbolmessig. Som noe som kan bestå og speile folket uavhengig av monetære motiv. At det er fint å ha når f.eks. populismen og clickbait råder ellers.

Nah. Aldri i verden. Kamp om klikk og seere? Sure. Innenfor akseptable grenser. Og de grensene styres av sensurmoralpolitiet.

Folk driver selvsagt med selvsensur når de vet at alt som ikke “passer seg” vil bli sensurert i hjel. Hvorfor plage deg selv og sjefen med å måtte gå ut og “beklage” at noen ble såret når innholdet uansett fjernes i ettertid?

Morsomt at du nevner reklame. Hele poenget med reklame er å forsøke å påvirke tankene til folk. Det handler ikke om å finne ut hva folk tenker eller ønsker, men å selge dem ett budskap eller ett produkt.

Noen ganger er det greit å minne på at for mindre enn 10 år siden var det greit å kødde med temaer som voldtekt, selvmord, ran, rasisme, innvandring, homofobi, på en annen måte enn i dag. Hva er det som tråkker mest over grensene i NRK i dag? Jeg ser ikke på kanalen så jeg vet faktisk ikke. Kanskje jeg tar feil og det er innafor å tråkke over alt av grenser? Noen av dere som følger med på statskanalen som vet hva slags innhold som produseres i dag som er på eller over grensene?

Det går an å kødde med svært alvorlige temaer fortsatt. Men prøv denne typen humor i Norge eller i USA så tipper jeg du blir kansellert ganske raskt :slight_smile:

Er dette grensa for NRK for tiden? “Humorserie” kalles det visst :slight_smile: Opplysning om hva du ikke kan finne på før folk kommer og tar deg :slight_smile:

7 Likes

NRK klarer ikke å belyse saker i Israel engang nøytralt… og vet du hvorfor? Fordi skal Norge sende bistand til terrorister, som Hamas, (du vet… sånne som Støre aldri har hatt hemmelige samtaler med) så må staten ha folkets tillatelse. Så da dynger man på, så det holder på NRK, slik at folkets sympati går den veien staten vil.

Folk er ikke blind…

STATS-kanalen vet å sno seg. Og den lisensen skulle ha blitt fjernet fullstendig.
Hvis folk vil ha den så må de gjerne betale, men det bør være VALGFRITT.
Særlig siden det er veldig mange som ikke har TV, og fremmedspråklige som ikke kan norsk som hverken ser på, eller vil ha NRK, i dette landet.

1 Like

Hva er relevansen? Jeg skulle gjerne sett de abdiserte. Dessverre liker de også laurbærblad.

2 Likes

Angående humor på NRK… noe mer tamt og barnslig humor skal man lete lenge etter. Jeg ser ikke på NRK, aldri sett norske serier eller filmer.

Vulgært, det er hva det er.

Jeg kan ikke navnet på en eneste “stjerne” i NRK.
Den eneste jeg kan navnet på er Fredrik Solvang… men han er ikke akkurat i underholdningsavdelingen…

1 Like

NRK har vel nesten vært den eneste allmennkringkasteren der det har vært et snev av seriøsitet og plass til smale programmer. Hvorfor? Jo, nettopp fordi de ikke skal selge reklame!
Problemet med dagens NRK er ikke at de finnes, men at de i stadig sterkere grad forsøker å ligne på de andre overfladiske søppelkanalene. NRK sin kvalitet er sterkt redusert i løpet av de senere årene.
Podcasten til Sophie Elise er foreløpig bunnpunkt…

5 Likes

Jeg synes det er bra vi har et sted folk kan lese/se nyheter uten betalingsmur; ja NRK brukes til å strømlinjeforme befolkningen, skape kultur, skape meninger, sørge for at flest mulig får den informasjonen og ikke en annen. Det samme gjelder andre medier, som er mer påvirket av kommersielle aktører (siden NRK tar betalt direkte av brukerne).

Og ja NRK i likhet med andre medier er for lite flinke til å gi et nyansert bilde.

Journalistikken «før i tiden» så ut til å være bedre på å belyse flere sider av en sak, mens journalistikken i dag er mer avhengig av klikk og derfor litt mer sensasjonspreget og emosjonelt styrt. Men det er samtidig mange lengre artikler på nett, som det virker som det var færre av før.

Internasjonalt samarbeid mellom nyhetshusene gjør nyhetene samstemt og svært sårbare for internasjonal lobbyisme. NRK legger ikke føringene, selv om NRK tar endelig avgjørelse på hva som publiseres.

Noe av det verste i dagens nyhetsbilde er likerettingen, som ikke bare skjer i NRK men de fleste norske medier når det er dagsaktuelle saker. Artikler som motsier den gjengse oppfatning drukner i dem som resirkulerer andres meninger.

3 Likes

Hvorfor er Hamas terrorister? Det er mange sunni-grupperinger som mer eller mindre baserer seg på samme ideologiske grunnlag med Hamas som f. eks Al Qaeda eller Aknaf Bait al-Maqdis, som kan klassifiseres som terrorister, selvsagt, men de har jo helt motsatte motiver. Hamas sin eksistens er å motsette seg den israelske staten, som jo faktisk på ulovlig vis okkupert områder fra Palestina - Israel brøt the UN Partition Plan i 1947, og har siden okkupert haugevis av territorie, blant annet privat-eid eiendom og land på West Bank som Wikileaks dokumenterte om.

Er jo også litt komisk (og tragisk også) at den tidligere Mossad-sjefen for noen år tilbake i et intervju til Aj Jaazera tilsto at Israel hjelper Al-Qaeda militanter med humanitær assistanse.

Jeg tar avstand fra Hamas på et ideologisk synspunkt, men de, som alle andre i Palestina, kjemper jo tross alt mot urettferdigheten som de har opplevd gjennom alle sine år.

Israel er passive, uresponsive, og har avbrutt alle mulige fredsforhandlinger. Naftali Bennett, Netanyahu, etc… På samme måte som de nekter å signere atom-avtalen med Iran, fordi de vil helst holde Iran nede med økonomien deres bombardert med sanksjoner.

Jeg støtter den sionistiske delen hvor Israel argumenterer for en selvstendig stat, fordi det har. de særdeles rett på… MEN, det på utgangspunktet i FNs Partition Plan i 1947, som sikret Israel rundt 50% prosent av det fulle territorie i området (muligens til og med mer).

3 Likes
3 Likes

Israel/jødene har ekstremt høy utdanning og god infrastruktur. De er ansvarlig for vann, strømnett, sykehus osv. Israelerne hjelper ALLE, uansett nasjonalitet og bakgrunn. De reiser utenlands med høyt utdannede leger og driver humanitær arbeid. Nå i Ukraina.

Vil du se tragikomisk? En politiker som vet hva Hamas er…

5 Likes