Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Ubåter er fortsatt ekstremt effektivt, spesielt de små da de er umulig å oppdage. Hver kan ha torpedoer som kan dele en fregatt i to

1 Like

Åpenbart gir det et veldig dårlig signal at de lar han sette det premisset

Definisjonen på skatteparadis strekkes ganske langt her :smiley:

Bra tiltak, men burde kanskje kommet før Røkke flyttet med sine enorme skatteinntekter til kommunen :man_shrugging:

2 Likes

Jeg tenker at det største problemet er at skattereformer gjennomføres av både AP og H regjeringer uten å kommet til en bred enighet på Stortinget. Det fører til endringer i skattesystemet som nok sees på som uoversiktlige.

Problemet med mangel på bred enighet kommer også fram når det kommer til kommunereformen og nærpoliti [fjernpoliti] reformen.

Jeg skulle virkelig ønske at det var mer kompromissvilje på Stortinget enn det er i dag. Vi er et for lite land til at annenhver regjering plukker ting fra hverandre for at neste regjering skal prøve å pusle det tilbake igjen.

Norge har klart å komme til bred enighet tidligere oljefondet og handlingsregelen er eksempler på dette.

6 Likes

Ja,de skulle gitt han noe “vær-åpen-og-ærlig”-skatt😜

han får da gjøre som han vil…men hadde vært gøy å fått med seg🤷‍♂️

Er ikke helt enig med deg her. De store reformene blir forankret gjennom brede forlik, enten det er skatt, pensjon, handlingsregelen, Ukraina-pakka, utenriks- og sikkerhetspolitikk generelt, etc.

Skulle enda mer vedtas med brede flertall, kunne Ap og Høyre like gjerne slått seg sammen, og flere av de mindre partiene kunne like gjerne vedta seg selv nedlagt.

Men du har rett I at denne regjeringen har bedrevet i overkant mye reversering som symbolpolitikk, f.eks faktorisering av politi og domstolsapparatet. Men også fordi Solberg gjorde en elendig jobb med f.eks å forankre sammenslåinger av fylker og kommuner, spesielt blant folk flest.
Støre/Vedum har også innført uvanlig mange mindre skatteendringer for deler av næringslivet.

Men i det store og hele er Norge konsensuslandet. Det var f.eks spesielt å se hvordan forhandlingslederne fra Norsk Industri og Fellesforbundet som ble enige om rammene for lønnsoppgjøret i går kveld, ikke kunne få fullrost hverandre nok. I det ligger det også mye styrke, men også en viss fare.

1 Like

Der er jeg ikke enig. Det er det styrende partiet som står for agendaen. Så må de få landet det med mer enn 50,1% oppslutning. Ellers er det verdiløst.

Problemet er jo at flertallet endrer seg fra periode til periode. Det samme gjør koalisjoner av samarbeidspartier.
Gitt at Ap forblir et styringsparti av en viss størrelse, må Ap og Høyre stå samlet for å sikre vedtak for “evigheten”.

En sånn knugende enighet med brede forlik bør forbeholdes de virkelig store reformene.

Å slå sammen kommuner/fylker og den relativt drastiske endringen av skatt for oppdrettsnæringen hører hjemme under store reformer i mine øyne. Det krever jo også en hvis kompromissvilje for partiet som ikke sitter ved makten.

Forslaget, som innebærer en skattesats på 25 prosent, har støtte fra Ap, Sp, Venstre, Pasientfokus og Rødt.

Ser at AP her klarte å hanke inn Venstre noe som vel gjør at skatten for oppdrettsnæringen blir værende. Hvis ikke FrP og H får regjeringsmakten alene. SV stemte ikke for forslaget fordi de ville ha et med høyere skatt.

1 Like

Ser at LO og AUF freder Støre i ett år fremover.
Smart eller ikke smart?

Antagelig smart så lenge de ikke har bygget opp noen arvtaker.
Nestlederne Tonje Brenna og Jan Christian Vestre er i mine øyne ingen velgermagneter men fungerer utad mer som rene taleautomater.
Raymond Johansen har vært nevnt. Veldig sjarmerende i medgang. Ikke SÅ sjarmerende i motgang når han går i sinne-modus. Men kanskje kan Sp-Signes Zen-kurs gjøre susen?

Støre har fått veldig mye pepper som leder, i mine øyne også en del ufortjent. Men en ny leder ville antagelig kjapt havnet i den samme gjørma. Den handler vel om både politikken og om partiets iboende arroganse.
Som sentrumsparti skal Ap være brobygger og være litt både og. Men ender altfor ofte opp med å bli verken eller.

Som i spørsmål om kraftforsyning, kabler og landets strømforsyning. Litt på folkets side, men først og fremst på EUs og markedets side.

3 Likes

Nå vet hun hvordan emigrantene og oppdrettsbransjen har det, oh the ironi…

1 Like

lurer på om det trengs flere sprøyter når du blir bitt av en AP?

1 Like

Asker vil bli populær nå :star_struck:

3 Likes

Kloke betraktninger om Trump, evangelikanerne og armageddon av tidligere sjefredaktør i Vårt Land, Helge Simonnes:

Lagt til:
Filmen “Praying for Armageddon” ser du her:

Dvs. debatt mellom regissør Tonje Hessen Schei, redaktør i den kristne avisen Dagen, Vebjørn Selbekk og USA-kjenner Hilde Eliassen Reseth.

5 Likes

Enig i det :+1::grinning:

Kommunene har lov til å redusere den kommunale delen (som er brorparten) av formueskatten, men når man vurderer å bruke den muligheten blir det ramaskrik fra venstresiden. Det er jo passe meningsløst, ikke gi kommunene spillerom dersom det ikke er meningen å bruke det!

SV er ute og gjentar poenget med at formueskatten betaler for velferd, men det bommer totalt på mål. Alle skatter brukes på alle offentlige utgifter. Man kunne likesågodt sagt at Askers formueskatt i fjor gikk til en hundredels regjeringskvartal.

(Jeg er for å innhente samme proveny fra ca samme gruppe ved andre, mindre skadelige skatteformer.)

7 Likes

SV kan ikke matte, det er det bare å gi opp. De er totalt strippet for noen form for økonomisk forståelse.

8 Likes

Så Disneys Robin hood i går med guttungen, og må si jeg humret litt når denne karen inntok scenen

Slående likheter med dagens skattetrykk :sweat_smile:

3 Likes

Sulter du? Siden du så likheter? :stuck_out_tongue:

Jeg og alle rikingene her til lands tydeligvis :sweat_smile: