Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Saker som skal til EMD må ha vært igjennom hele rettssystemet i landet man kommer fra før man kan godkjennes som sak til EMD. I Norge må saken ha vært i eller blitt avslått av høyesterett etter å ha vært kjørt i tingretten og lagmannsretten f. eks.

1 Like

Med utredere mener jeg partier som ikke tar standpunkt. Men skal utrede noe i flere år før de tør å si A eller B. Da blir lite gjort.

3 Likes

Både H og AP har gjort diverse grep uten at jeg tenker de har tenkt seg særlig godt om. Utenlandskabler, kommune- og fylkessammenslåing, nærpolitireformen, formueskattendringer, osv.

Hvis man ser på FrP, så gikk de til valg på at de skulle fjerne bompenger og resultatet var mer bompenger. Joda, det ble mer vei, men det var ikke det de gikk til valg på. Så som vanlig, det er lettere å prate enn å gjennomføre politikk.

SV har jo nå bare gått rundt hele problematikken ved å ikke bli med i regjeringen. De vil ikke gå med på kompromiss.

På en måte, så tenker jeg det ikke er så dumt, for hvis fløypartiene krangler, så blir det sentrum som blir sterkest og vi får en blanding av partier som vil flå de rike og føre næringslivvennlig politikk. Ta lakseskatten, den ble mulig å gjennomføre med støtte fra V, ikke SV.

2 Likes

Hvis du mener at det er bedre å løse komplekse problemer med enkle løsninger tror jeg du er på feil spor. Min erfaring er at problemene ofte er sammensatt, og når man prøver å innføre enkle/raske løsninger så får man gjerne løst et symptom, men det underliggende problemet har vokst og blitt enda mer komplekst - for nå må man også rydde opp i følgefeilene av de enkle/raske løsningene.

Jeg sier ikke at AP/H sin beslutningsvegring er bra. Men utredninger må vi for all del ikke kaste over bord

1 Like

Jeg vil argumentere for at når man får regjeringer som ikke tar med seg sentrum, så får vi dårligere regjeringer som tar mer ekstreme valg som blir omgjort av neste regjering…

1 Like

Er helt enig. Det er ikke en ønskesituasjon. Men én reell fare.

Vi trenger politikere med guts og fingerspitzgefyl.

1 Like

Her er det altså menn som har flyktet fra vanskelige forhold i hjemlandet, fått opphold og etter hvert norsk statsborgerskap, men fortsetter å leve et parallelt liv i det landet de flyktet fra, inngår nye religiøse ekteskap, etablerer familie etc.

For en del år siden var det en diskusjon om det var greit å dra på ferie til det landet du flyktet fra og som var så umulig å bo i at det ga grunnlag for opphold i Norge - med bolig og det mest nødvendige dekket.
Men parallelle liv? Er dette innafor eller er det norsk naivitet?

7 Likes

Norsk naivitet i et nøtteskall…

7 Likes

Bør vi ikke kunne kreve en viss moralsk standard fra en minister?

6 Likes

Høres ut som en legitim grunn til utvisning…

3 Likes

Kanskje Støre bør innvilge henne en studiepermisjon :grin:

2 Likes

Hvis det skal praktiseres noe som minner om likhet for loven, så bør hun trekke seg fra sin post, evt bli fjernet.

1 Like

Juks og kriminalitet fra politikere er uakseptabelt. Men også innenfor næringslivet bør det ryddes med roundup…

Han sitter der fortsatt og det fikk INGEN konsekvenser.
Jobber du for det offentlige, så er det rett ut!

6 Likes

Vi trenger en generell moralsk standardheving i våre samfunn. Det er også på tide å frata religioner deres opplevelse av monopol på moral.

3 Likes

Brekke fikk jobben pga erfaring med å lede Telenor i Thailand mener jeg det var.

Over et visst lønnsnivå er man fritatt for konsekvenser ved brudd.
I USA er det 100 ganger verre:

Han vil bli husket for at man står over alle lover om man har nok penger. Også drap kommer man seg unna. Så selvom Trump teoretisk i de 4 pågående rettssaker kan få 700 år fengsel vil han slippe fengsling ( les: betaler seg ut av det).
Ett sett med lover for oss vanlige dødelige og frifinnelse for alle former for kriminalitet om man er stor nok.

1 Like

Et eksempel på politikeres enkle løsninger, og forsøk på å fikse med enda enklere løsninger. Hører kanskje mer hjemme i meme-tråden

10 Likes

Det er ganske drøyt når man vet at dette er det rikeste området i USA

2 Likes

Det er ikke naivitet, uten en ønsket drevet politikk. Er vel egentlig kun Frp som historikt varit emot?

En forskjell er jo at du kan velge om du vil vare kunde eller aksjeeier i Telenor. Liker man ikke at selskapet har en juksende CEO, så går man noe annet sted. Du kan ikke gjøre det samme med offentligt ansette peroner.
I telenorsfall sier jo dette en hel del om de som sitter i styret, som vel er av samme skrot og korn…

3 Likes