Så du mener det er helt greit med juks og fanteri i næringslivet? Merkelig argumentasjon.
Nei, det er ikke OK. Men, hvis et selskape driver med juks og fanteri så kan man selv se til at man ikke har med disse at gjøre. Noen annen får ta risikoen/kostanden. Men med det Offentlige finns ikke samme mulighet at selv komme seg unnan fra galenskapene.
I politikken kan man velge bort å stemme på partiet som jukser. Poenget er dog at juks ikke bør aksepteres og bør ha konsekvenser uavhengig av om det foregår i politikken eller i offentlige eller det private. Brekke burde ikke sitte der han sitter, Solberg burde ikke være leder osv.osv.
Det er ikke tilfeldig, at San Fransisco er velstående gjør det dyrt å bo der, som gjør det enklere å havne på gaten når personlig økonomi faller sammen en stund. Det er folk med relativt god inntekt der som likevel lever fra lønning til lønning fordi husleia er avsindig. Uten buffer er man veldig økonomisk sårbar i USA.
Salget av Volkswagen elektriske biler falt med solide 24% i Europa i første kvartal 2024.
https://www.dn.no/kommentar/politikk/plagiat/jonas-gahr-store/nok-en-provelse-for-store/2-1-1625463
Noen timer etter at Sandra Borchs plagiatjuks på en masteroppgave ble avslørt, trakk hun seg som statsråd. Med det kan Borch ha reddet en fremtidig politisk karriere. Å ta konkret ansvar for egne feil inngir tillit i norsk politikk.
Av og til, så poster folk ting som rett og slett er feil på dette forumet. Det blir ofte påpekt, men så ignorert av den som gjorde feilen. Av og til, så sier den som postet noe feil: “du har rett, jeg tok feil”. Det er sånt som gir meg økt tillit til hva annet den poster, for det er menneskelig å ta feil og gjøre dumme ting. Problemet er de som hardnakket påstår at de har rett når det blir åpenbart at de tar feil.
Saken til f.eks. Hadja Tadjik er en som var som skapt for å ha null tillit til henne framover. Langer ut mot Tajiks nye opplysninger: – Dette holder ikke. Forklaring som endrer seg underveis, stadig nye punkter (som media finner fram) osv.
Denne saken Jukseanklagene mot Ingvild Kjerkol: Kjerkols advokat til frontalangrep på Nord universitet er noe som bare svekker tilliten til Kjerkol. Basically, så ønsker hun å slippe unna med juks på en teknikalitet? Som stortingspolitiker, så burde hun virkelig ha skjønt at ingen ville hatt tillit til henne eller masteren hvis hun hadde fått gjennom den delen av klagen? At hun lar advokaten sin sende inn det brevet viser i mine øyne utrolig dårlig dømmekraft.
Jeg refererte til saken som et eksempel på komplekse problem som forsøkes løst med enkle løsninger.
Et annet eksempel er mangelen på lærere i Norge. Den enkle løsningen er å senke kravene, og la enhver som vil ha jobben få den.
Uten at jeg har omgang med lærere, men med egne barn på barne, ungdoms- og videregående skole skjønner jeg at dette er en kompleks utfordring som på ingen måte enkelt lar seg løse.
Verktøykassa til lærerne er ribbet, stadig flere elever har bokstavdiagnoser, alle elevene skal trykkes gjennom det samme løpet, lavere lærertetthet ++. Og lærer-statusen skal gjenopprettes ved å, dam-ta-da - senke kravene/statusen…?
Jeg vet ikke ståa på lærerutdanningen i dag, men har sett at dette er et av temaene som diskuteres med ujevne mellomrom. Jeg er nok også farget av egne uheldige erfaringer med tafatte lærere som ikke evner å holde orden og disiplin på trinnet. Av 90 elever sklei et fåtall ut, men dro med seg ca 40 stk fordi lærerne mer eller mindre gav opp. Ordnet seg på ungdomsskolen, med høyere tetthet av mannligelærere som ikke aksepterte tull.
Dette skulle egentli ikke handle om skole-politikk, men om enkle løsninger på komplekse utfordringer/problem. Når @Morti slår et slag for å droppe utredninger, så skjønner jeg den underliggende frustrasjonen i at ting har sklidd sideveis og ned over alt for lang tid, og noe må gjøres, helst i går, så tiden er ikke inne for å kjøre enda en utredning…
Samtidig oppleves det som beslutningsvegring, svakhet og unnfallenhet når politikere ikke evner å kalle en spade for spade, men hele tiden søker å dekke sin egen rygg bak utvalg og eksperter.
Jeg tror dette er mer sammensatt enn som så. Å lene seg på eksperter og utredninger når vanskelige beslutninger skal fattes vitner ikke om mangel på ryggrad. Jeg vil ha politikere som ser sine egne begrensninger, og ikke lar seg føre avsted basert på ideologi, fordommer, forenklinger eller lovet valgflesk.
Jeg tror dessverre vi har for mye av det siste - spesielt i energi-politikken. Men utfordringen der er ikke mangelen på utredninger, men at selve utredningene også er basert på ideologi, fordommer, forenklinger eller lovet valgflesk. Da er det fare på ferde!
Årets dårligste skuespillerprestasjon går til Kjerkols prestasjon da hun fikk fyken å prøvde å ty til tårene.
– Vi har ikke hatt til hensikt å plagiere andres arbeid. Selv om det er vondt å ikke bli trodd, må vi forholde oss til at nemnda er av en annen oppfatning, sier Kjerkol.
Kjerkol sier at nemnda har annullert masteroppgaven hennes fordi «tekstlikhetene er å anse som forsettlig fusk».
Altså, dette minner meg om barn som sier: “Jeg gjorde det ikke med vilje”.
Måtte skru av den pressekonfen der til slutt. Makan til lite innsikt. Tar inn sin avdøde far for sympatipoeng.
Ekkel dame som ikke eier fnugg av skam.
Beste helseministeren i moderne tid sa Jonas
Kanskje han mener fra 2021 av og utover?
Ja, etter at subsidieringen tok slutt i flere EU land stoppet det helt opp med salget av EV.
DAF gikk med 1 milliard euro i overskudd ifjor især pga. høye volumer på diesellastebiler med lave utstøt.
Det er også mangel på lademuligheter ( sammensatt problematikk), og høye priser på lading ( dyrere enn bensin) flere steder.
De færreste kan ha en ladeenhet på sin egen eiendom, noe som ytterligere bremser utviklingen.
I Norge har vi maksimale forutsetninger for lading, men også her ser vi at utviklingen stopper opp; Verdifall på elbiler, færre fordeler og redsel for ventetider for lading er vel aspekter her.
Selv bytter jeg ikke før prisene kommer på et akseptabelt nivå, og vi ser solidstate batterier.
Det er også mange som ikke velger elbil av praktiske grunder.
Mange elbilsentusiaster, politker og journarlister tror at alle har samme livsituasjon som dom selve; Man kan enkelt låne opp +500k på huset/lieligheten, installere lader hjemme og på hytta/hyttene osv. Den gruppen som har det sånn er begrenset og jeg vibber at de som inngår i den allerede har kjøpt elbil. Det finns helt enkelt ikke noen ny pool av kunder at ta av, i hvert fall ikke så stor.
Han fikk ikke plass til å skrive “uten oljeinntekter”?
I 2024 er statens samlede inntekter beregnet til 2 378,3 milliarder kroner, og samlede utgifter til 1 882,6 milliarder kroner . Lånetransaksjoner er ikke medregnet i tallene. Holdes også petroleumsvirksomheten utenom, er inntektene 1 520,1 milliarder kroner og utgiftene 1 856,6 milliarder kroner.
43%?!!
Det var rimelig drøyt.
Er det ikke på tide at noen krever en gjennomgang av kopimaskinene? 43% er vel langt under det man burde kunne forvente.
Statsraad Lehmkuhl
Vår ære og vår makt har disse seil oss brakt!
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.