Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Dette vil du se i enhver motstandskamp, også i den norske for over 75 år siden. Enhver minoritet som kjemper mot overmakten vet at en aksjon vil gi en reaksjon som rammer sivile. Det har sjelden stanset en krig.
Det spesielle her er at store deler av verdenssamfunnet mener Israels reaksjon er fullstendig utenfor det akseptable, selv med det ekstremt grusomme 7. oktober som bakteppe.

2 Likes

Jeg er enig i mye av kritikken mot Israel i denne krigen. Jeg mener dog at Hamas, samt den sivile støtte blant palestinere til Hamas, slipper for billig unna i mediedekningen. Alle visste jo på forhånd hvilken reaksjon dagens ledelse i Israel ville komme med. Det var rett og slett kalkulert.

1 Like

“Verdenssamfunnet” gir fullstendig blaffen i palestineres lidelser, la det ikke herske noen tvil om det…

Men dessverre er kombinasjonen av å hate jøder og å være i mot USA/Vesten en uslåelig populær kombo i store deler av verden.

6 Likes

Jeg vil si de har regnet med Netanyahu og at hans reaksjon kom til å være såpass ute av proporsjon med Hamas sitt angrep at verdensopinionen vender seg mot Israel. I Israel, selv blant de som i utgangspunktet var for en to-stats løsning, så er det lite vilje til å la Hamas få to-stats løsning som belønning for 7. oktober angrepet.

Iran, som har stått for mye av våpenene til Hamas er nok fornøyd med at Israel sin posisjon hos resten av landene i Midt-Østen blir vesentlig svekket. Før dette, så begynte forholdet mellom disse og Israel å bli relativt godt, noe som svekket Iran relativt sett.

4 Likes

Er i utgangspunktet enig. Men det forutsetter at Israel da lar den palestinske befolkning få oppleve at de får det bedre uten Hamas enn det de har hatt med Hamas.

1 Like

Nytt av året er at gravide tilbys vaksine i slutten av svangerskapet. Det skal beskytte den nyfødte. I Bergen startet drop-in-vaksinering av gravide forrige uke.

Voltersvik poengterer at det ikke har vært så mange tilfeller av kikhoste siden pandemien, men at det nå er på vei tilbake.

– Det er farlig for de aller minste, de som ikke er vaksinert ennå. Eller de som også delvis er vaksinert, og ikke har fullført vaksinen. Det er barn under to år vi er mest bekymret for, sier hun.

Det høres jo smart ut…

Vel, nå er det jo en knippe millioner mennesker i Israel som har fått mest økonomisk og militær hjelp i verden siden 1948.

Gazas befolkning har blitt tvunget til å få nødhjelp siden de i praksis har blitt fanget inn i et område like stor som Mjøsa hvor alle varer inn og ut er nøye kontrollert og styrt av Israel, ingen flyplass, ingen pass etc.

Man høster slik man sår.

Jeg håper verdenssamfunnet, som tross i høy grad har vært med på å skape denne konflikten, nå kan gå sammen om å finne en verdig løsning for Palestinerne. Jeg håper all elendighet resulterer i noe godt permanent.

Jeg har snakket mye med besteforeldre og andre eldre som har kjempet i krigen, for fedreland og frihet. Slikt sett kan jeg teoretisk forstå hva en motstandskamp er og at den ikke vil forsvinne med å komme med “hammeren”. Dødstallene, antall skadde, den systematisk utsulting og hvordan krigen genrelt føres gjør veldig inntrykk. At Israel har droppet med sine 70K bomber har brukt med enn 20 ganger med enn det USA bruke i Irag over 6 år og tatt mennesketettheten i Gaza i betrakning så tror jeg man har gjort syk mye skade for veldig lang tid. Skadene vi nå ser er nok toppen av isfjellet.

image

4 Likes

Hvor svekket er egentlig Israels posisjon? Ift. landene rundt så virker det jo som at de fleste av de ser på palestinerne tilsvarende vårt eget syn på jøder og romfolk i gamle dager. Er jo ikke akkurat en kø av land i regionen som sier de ønsker de velkommen, verken som flyktninger eller som potensielle statsborgere.

Noe som for så vidt kanskje er forståelig nok, for hvorfor ta på seg politiske og økonomiske kostnader om du kan unngå det.

Nå kan det jo også godt være at dette er en strategi for å opprettholde den asymmetriske konflikten som tvinger Israel til å ha høyt fokus på eksternt og internt forsvar, og som opprettholder og forsterker interne politiske stridighet, som igjen svekker staten Israel.

2 Likes

Har de også sagt at de skal akseptere staten Israels rett til å eksistere?

Du kan mene det men det gjelder også for de som er allerede er der.

Today, the population of approximately 270,000 Palestinian refugees in Lebanon are banned from working in more than 30 professions, owning property, or accessing vital social services.
They have also been denied access to state support, relying on relief services from the United Nations Relief and Works Agency (UNRWA) since it began operations in 1950.

De sier at de er villige til å avvæpnes hvis de får opprette en Palestinsk stat på 1967 grensen. I et slikt scenario vil de kun bli politiske. Dette innebærer en de facto to-statsløsning.

2 Likes

Jeg mener det på ingen måte er rett, men det speiler tilbake på hvordan landene rundt virker å se på palestinerne.

Vel han sier Hamas kunne lagt ned den militære vingen til fordel for en nasjonal hær, men ikke om de hadde nøyet seg med en tostats løsning.

Al-Hayya did not say whether his apparent embrace of a two-state solution would amount to an end to the Palestinian conflict with Israel or an interim step toward the group’s stated goal of destroying Israel.

2 Likes

En uttalelse om at “the Islamic militant group is willing to agree to a truce of five years or more” er langt fra å anerkjenne Israels rett til å eksistere. Det er bare en utsettelse av konflikten, hvor alle solemerker tyder på at de vil benytte tiden til å på nytt å bygge militære kapasiteter slik jeg ser det.

4 Likes

Såvidt jeg vet, så er litt av greia for Israel at de ikke kommer til å godta at Palestina får et militære. Når man ser på 7. Oktober, så skjønner man hvorfor de ikke vil la Palestina ha regulære styrker ( med våpen fra Iran)

5 Likes

Nå sier han at de i et slikt scenario ville blitt politiske og samarbeide med PLO dvs i en evt nyopprettet Palestinsk stat. Så kan man i det minste forstå dette som at det er et tilnæring til en demokratisk prosess. I såfall så er det verdt å ekspolere, tror ikke denne talsmannen fra Hamas og AP får carvet ut alle detaljer (akkurat som at jeg ikke tror Riksforsamlingen på Eidsvoll var en fyr som styrte hele showet)…men uansett, nå er ikke dette akutelt, Israel gikk inn i Rafah, enten for å presse frem en fredsløsning de selv ønsker eller å bombe det de evner. Det som Hamas faktisk ønsket nå i de siste forhandlingene var en permenent våpenhvile mot friivelse av gissler, ikke en stat ala 1967 grenser, det er min forståelse.

Flaks tyskerne fikk lov til å etablere sin egen hær etterhvert da, de rakkerne har jo medforårsaket 2 hele verdenskriger og gjort mye ugagn. Dog, de er kanskje litt mer intelligente og til å stole på enn dumme og onde arabere?

“Speaking to the AP in Istanbul, Al-Hayya said Hamas wants to join the Palestine Liberation Organization, headed by the rival Fatah faction, to form a unified government for Gaza and the West Bank. He said Hamas would accept “a fully sovereign Palestinian state in the West Bank and Gaza Strip and the return of Palestinian refugees in accordance with the international resolutions,” along Israel’s pre-1967 borders.”

4 Likes

Et mindretall av de sivile i Israel er ikke fornøyd med hva Hamas har stelt i stand. På samme måte som et mindretall (eller kanskje nå, et flertall) ikke er fornøyde med hva Netanyahu har stelt i stand.

1 Like

Tyskland var okkupert fram til 1989 av sovjet og fram til 1949 av de vestlige allierte. Vest Tyskland fikk først en hær i 1955. USA har vel militære baser i Tyskland til den dag i dag.

3 Likes

Joda Chris, jeg er klar over det, det var derfor jeg skrev etterhvert :wink: i betydning, man har litt erfaring fra andre land.

Hamas setter altså vilkår for at palestinere skal få lov til å returnere. Det finner jeg veldig spesielt, og alt annet enn fredsrettet. Tar jeg helt feil i min oppfatning av det Hamas faktisk sier her?

1 Like