Nytter ikke diskutere med mange Pro-palestinere, de er blindet av sitt jødehat. Hver eneste post som skrives oser av det. Alltid fokus på hvor forferdelige alle jøder er og hvor stakkarslige og synd på det er for alle palestinere. Dette prøves å rettferdiggjøres med nøye utvalgte og historisk fordreide anekdoter.
Det skal jo sies at Palestinere ble diskrimnert som faen før Hamas kom til makten også. Jeg tenker at de følte at PLO ikke gjorde nok for å få dem ut av apartheid-helvetet, så da gikk de for de som lovet at de skulle stå opp for dem. Her har Israel fått som de har sådd i mine øyne. Hele dritten startet med fordrivelsen av 750k palestinere i 1948. Nakba - Wikipedia
PLO var nesten like ubrukelige og gjennomkorrupte, enig ja, dog ikke like gjennomsyret av ren ondskap.
Som jeg ser det, så er mye av problemet at rundt 50% av israelere står bak Netanyahu og den slags politikk. Den moderate delen som også er rundt 50% holder aldri på makten lenge nok til å faktisk få på plass et system som ikke er ekstremt diskriminerende mot palestinere.
Btw, begrepet Sionisme blir jo hevet ut endel her sionisme – Store norske leksikon
Selve ideen om å vende tilbake har røtter helt tilbake til det babylonske eksil (586–538 fvt.) og ble forsterket etter Tempelets ødeleggelse i år 70 evt. og romernes gradvise fordrivelse av jødene fra Judea. Ønsket kommer til uttrykk hos profetene i Det gamle testamentet og Tanakh, i messianske forestillinger, i den rabbinske litteraturen, i den jødiske liturgien og i folkloristiske tradisjoner. Ønsket om en gang å vende tilbake (“Neste år i Jerusalem”) har siden lang tid tilbake også vært en del av mange jødiske bønner og gudstjenester.
Har sett mange som bare avfeier at jødene har noe i Palestina å gjøre, det bodde jo bare noen få prosent der på starten av 1900-tallet. Men det er altså endel av jødenes identiet…
Godt poeng angående begrepet sionisme. Det er veldig vanlig/populært å bruke det som et slags teknisk argument for å skjerme seg mot kritikk for å være ren jødehater og dermed i bunn og grunn rasist. Jeg har diskutert selv med flere svært oppegående og utdannede folk fra feks Iran som bruker dette.
Men i bunn og grunn er dette også rent jødehat. Fordi det som da indirekte sies er at alle folkegrupper i området har rett på sine historiske plasser, UNTATT jødene. De fortjener ikke sitt eget land, de fortjener ingen rett til tilgang til historiske landemerker helt sentrale for sin kultur, de fortjener å bli spredt og jaget rundt om i verden, rotløse og forfulgt til evig tid…
OK, jeg trodde du skrev at grunnen til at det finnes “halvgærne” bosetterne er fordi de kommer fra dysfunksjonelle land. Det var derfor jeg fulgte opp med å si at det er også slik disse mizrahi jødene ble behandlet når de kom og de har møtt og møter diskriminering. Jeg har også lest at disse mizrahi jødene har fått skylden for å være de som feirer når Gaza bombes/stopper nødhjelp og er de mest ekstreme, men det er et mye mer differensiert bilde i realiten.
Ellers, jeg er enig med Christianm - tror man neppe visste skadeeffektene av DDT på 1940-50 tallet, så det var mer for å “vaske” disse arabiske jødene rene, de ble også plassert i primitive camper i større omfang når de ankom Israel og de fikk bosette seg mindre sentralt rundt Tel Aviv etc. De siste etiopiske jødene har også i vår tid møtt diskriminering. Så poenget var å nyansere smeltedigel konteksten ytterligere.
@Christian - at noen skulle mene at det ikke fantes jøder i midtøsten, eller spesifikt Jerusalem, Israel/Palestina vil jeg si er totalt kunnskapsløst. Så klart det bodde arabiskejøder der i alle tider.
Jeg veit ikke, men tipper at over 2 mill amerikanere med norske aner ikke bare kan bosette seg i Norge uten videre…eller?
Hvis norsk-amerikanerne hadde blitt forfulgt og drept i USA, så antar jeg at de hadde blitt tatt i mot med åpne armer i Norge.
Ja, de var faktisk tatt i mot med åpne armer i starten - i motsetning til de Europeiske landene de kom ifra og også USA - ref det jødehatet som primært er et europeisk konstrukt som har kostet jødene dyrt. Men deretter, jo flere de ble, sionisme og at de fikk opprettet et eget land på bekostning av hva som var lovet araberne sav britene å ble det et problem.
Hvis norskamerikanerne tar over majoriteten av Norge og plasserer oss opprinnelige i avgrensede områder tror jeg situasjonen hadde blitt en annen. Dog, dette blir bare løs spekulasjon mellom deg og meg, men tror ikke “de åpne armene” hadde vært like åpne hadde de blitt en okkuperende makt i en apartheidstat.
etter å ha vært eksponert for internet siden 90-tallet,så skal en jammen være heldig om ikke regjeringen,i kjent stil,kopierer politikk,i dette tilfellet fra Canada
Jeg har også identifisert denne komboen til å være årsaken til Israel hysteriet i vesten. Antisemittisme er ikke så interessant, men den andre delen av komboen er ikke eksklusiv til Israel konflikten og noe jeg jobber med å forstå.
Det virker til å være en slags “den svakeste rett” sett opp mot Vesten og spesielt USA.
Grusomme handlinger som begås av USA-fiendtlige aktører kan bli forsvart og benektet på absurd (selv grotesk) vis kun fordi aktørene som begår dem er svakere enn USA. Styrken til de det går ut over er irrelevant.
Regimer som derimot har så mye som et snev av vestlig orientering kritiseres aggressivt, men ansvaret for deres handlinger blir ofte dyttet på USA fordi det er roten til alt ondt i denne ideologien.
Det er et fascinerende fenomen som for meg er enormt kompleks å dekode. Skulle gjerne hatt lesestoff om dette.
Et underlig resonnement i en tid der vi har to store konflikter som dominerer nyhetsbildet.
-
Russlands angrep på Ukraina der et samlet Vesten advarer land som Kina, etc, om ikke å bidra på russisk side, og i alle fall ikke med våpen. Vestens fordømmelse er bortimot total, uavhengig av politisk ståsted. (med et lite unntak for enkelte amerikanske republikanere og hjemlige steiganianere )
-
Israels gjengjeldelseskrig i Gaza som har tatt ekstreme proporsjoner, der Israel etterforskes for folkemord, og Vestens ledere i og for seg står samlet om å bønnfalle om våpenhvile, oppfordre innstendig Netanyahu om å moderer seg, osv.
I denne situasjonen har USA inntil helt nylig valgt å pumpe inn nye våpen og mer ammunisjon med den ene hånda, og jaget utenriksminister Blinken Midtøsten rundt på et mulig fredsoppdrag med den andre.
Det er faktisk fullt forståelig at unge mennesker, også i USA, blir forbanna over en sånn dobbeltmoral. Og hadde det ikke vært presidentvalg rundt neste sving, ville Biden høyst sannsynlig fortsatt å pumpe inn mer våpen.
Jødene har lidd mye urett gjennom historien, og USA har fått mye berettiget, og sikkert også uberettiget kritikk for sin rolle som verdenspoliti - en rolle som nå er i ferd med å avsluttes.
Men noe mer håpløst eksempel på urimelig kritikk av “komboen” Israel/USA enn Gaza-krigen skal du saumfare historien lenge etter.
For svært mange mennesker i Vesten særlig, representerer denne Gaza-grusingen et tidsskille.
Som jeg ser det har Netanyahu denne gang dratt med seg en ryggløs og ustø Biden ned i historiens søledam.
Bortimot alle jeg pleide å følge fra «progressive/populist left» vingen av det politiske spekteret i USA har endt opp med å støtte Russland. Det er bedre i Norge, men Ukrainatråden her på forumet heter fortsatt “Russland/Ukraina debatt” fordi det startet som debatt om hvem som hadde skylden for krigen.
Midtøsten koalisjonen gruset Jemen med samme amerikanske våpen og egen blokade som skapte verdens største humanitære krise. Dobbeltmoralen var tilstede her også uten at noen har blitt forbannet, selv med ti ganger flere døde. Også var det mange som fordømte Israel allerede fra okt.7
Akkurat som her på forum, så skjuler høyreekstremistene seg bak en nic….
Og så lenge « skribenter» støtter Israel, uansett hvor sadistisk dets drapsmaskiner går frem, så tillater «moderatorer» ( selv aktiv i disse temaer), det.
Jeg kjenner ikke til et eneste aksjeforum hvor høyredoktriner applauderes frem av moderatorer, samtidig som de slår hard ned på alle som ikke støtter disse ekstremister.
Støtter og støtter fru blom. Man kan til en grad forstå hvorfor de gjør som de gjør.
Skriver man “fuck hamas”, er man da høyre ekstremist i dine øyne?
Det er noe som heter å være realist.
Du vet at det finnes ytringsfrihet her i Norge, eller er det et ukjent begrep for deg?
Edit: Min øvrige kommentar omhandler ikke leverpostei saken. Ufyselig oppførsel.
En ørliten digresjon; er ikke leverpostei først og fremst laget av svinelever? Antar at Stabburet har unngått barn av muslimske foreldre?
vingle politikk …
Greit at de fjerner ting som ikke fungerer i stedet for å insistere på at det var kjempesmart?
Tenk om de justerte ned formueskatten noe. Skulle vi klaget da også?