Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Hvordan skal man forholde seg til den politikken som tillater jødiske nybyggere å fordrive palestinere?

5 Likes

Sånn i første omgang kan man feks la være å voldta og torturere kvinner og barn…

1 Like

Og å drepe kvinner og barn

1 Like

Nå har det ikke fremkommer medisinsk tekniske, billed/video eller førstehånds beretninger på voldtekter 7. oktober. Man kan ikke 100% utelukke at det har skjedd selvom man mangler bevis, men mangel på bevis støtter opp om det trolig ikke har vært i noen stor skala, hvis overhodet.

Det er heller ingen holdepunkter eller bevis for at barn ble torturert heller.

For å ha så sterke meninger ville jeg tro at du har fulgt med i hvordan de ulike historiene har blitt debunket, av israelere selv.

At du fremholder tilbakebevist propaganda slik er lavmål.

4 Likes

Så det å ikke tillate jødiske nybyggere i første omgang å å ulovlig fordrive palestinere er ikke en tenkelig start?

3 Likes

Hvis palestineren har blitt plaget 24/7 og nektet å bygge på sitt eget land og til slutt selger, hva kalles det da?

Ex-en var der nede for en god del år siden og det var rimelig ekstremt.

Jeg mener at Hamas er hakket verre enn IDF, men IDF har drept 10x så mange sivile, så begynner å lure på hvorfor jeg fortsatt tenker det.

3 Likes

Er det for tidligt å flagge?:norway:

7 Likes

Polariseringen når nye høyder. Mens Pride Boys og KKK demonstrasjoner får foregå uten store problemer ønsker noen politikere å sende anti-Israel demonstranter til Gaza som straffearbeid.

“That’s why I introduced legislation to send any person convicted of unlawful activity on the campus of an American university since October 7th, 2023, to Gaza to complete a minimum of six months of community service.”

Nå er det jo flere og flere colleges både i USA og Europa som går med på enkelte av demonstrantenes krav om at studiepengene divestes fra Israel eks Riverside, Sacramento, Evergreen, Barcelona Uni etc. så studentens engasjement har impact.

3 Likes

Dette er blitt GRUNDIG dokumentert.

Hamas prøvde etterhvert å dekke over og benekte de værste grusomhetene etterhvert som de skjønte hvor frastøtende resten av verden så på dette…

Du viderebringer Hamas propaganda. Jeg gjetter på at du også er Holocaus benekter?

Se, gråt, kast opp og fortvil over hvor uendelig grusomme disse menneskene er:

Hamas kunne stoppet krigen veldig enkelt på et hvilket som helst tidspunkt ved å frigi gislene. Hamas tok unge, gamle, kvinner og barn som gisler. En kan bare tenke seg de grusomhetene disse er blitt utsatt for. Antagelig er de aller fleste torturert og voldtatt i hjel for lengst…

3 Likes

De som trykker på den linken må ikke skylde på Elon Musk om feeden deres er full av dritt…

Tror jeg stoler på at den viser det du sier jeg.

1 Like

Jeg tenker flere har blitt drept av israelske bomber. Et dødt gissel er ikke mye verdt for Hamas.

Overraskende spørsmål fra en som ble utestengt og sensurert av en overivrig mod for “russisk propaganda”. Trodde ikke du hadde mye til felles med disse, men mulig jeg tar feil og at de har monopol på saken.

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet heller? Hadde vært interessant å høre svaret ditt.

Oppløftende i seg selv, men hva ville svaret vært om de ble spurt om de kunne tenkt seg kjernekraft i nærheten av der de bor?

Verdt å lese hele:

Prinsippet er enkelt, og det er enkelt å forstå: tenk og skriv selv! Ikke klipp-og-lim fra andre og lat som det er din tekst. En slik regel er lett å forholde seg til. Ingen klipper-og-limer i vanvare.

Godt sagt!

jeg mener selvsagt ikke at studenter skal miste graden sin hvis de har klippet-og-limt én setning. Til det er tyveriet for lite.

Dårligere karakter tenker jeg er logisk for mindre foreseelser.

Særlig problematisk er reaksjoner ved såkalt «selvplagiat», der man etter mitt syn straffer langt utover det rimelige. Rent etisk og filosofisk har jeg problemer med å skjønne at man kan stjele fra seg selv. Jussprofessor Ole-Andreas Rognstad har foreslått å kalle sånt «gjenbruk».

Dette må vel være noe av den minste foreseelsen man kan gjøre tenker jeg. Det er jo tross alt ens egne tanker og ideer. (ref første sitatet)

4 Likes

Personlig hadde jeg ikke hatt problem med et moderne kjernekraftanlegg i nærheten av hvor jeg bor.

Heller et slikt anlegg i et regulert industriområde med stabil og god mengde kraft med minimalt/ingen utslipp, kontra store friluftsområder pepret med vindmøller og bisfenol strødd utover hele nedfallsområdet.

8 Likes

Altså, hvis jeg må velge mellom pest (vindmøllepark) og kolera (atomkraftverk) i mitt nærområde, så hadde jeg nok valgt atomkraftverk. Førstnevnte ville garantert ha ødelagt hele nærområdet, mens sistnevnte kun ville hatt en svært liten sjanse for å gjøre det samme (og mer til).

Sånn sett, så har jeg mindre problemer med vannkraft. Et vannkraftverk legger beslag på store arealer i bunnen av daler osv, men når det først er laget, så er det gjerne bare forstørrede vannspeil som for det meste er helt ok å ha som nabo. Unntaket er når det i tørkeår blir svært nedtappet.

F.eks. for de som bor i Fitjar på Stord, så vil jeg si at deres nærområde er ødelagt. For å komme seg til et naturområde, så ender du nok med å kjøre bil til litt lengre bort for å slippe å gå i nær konstant dur og visuell støy fra vindmøllene.

EDIT det markerte området er hvor vindmøllene er. Området hvor man kan høre dem tenker jeg når ganske langt. En km i hvert fall? Usikker på størrelse på vindmøllene her.

4 Likes

Boliger med en avstand på en til to kilometer fra kraftverkene har i gjennomsnitt et prisfall på 15 prosent. Avstander på seks til syv kilometer gir et fall på 4,4 prosent i snitt.

4 Likes

Vet ikke om folk har fått med seg alt bråket i Rødt Ungdom i den siste tiden. Leder for Rødt Ungdom, Amrit Kaur gikk ut og kalte Støre en terrorist:

– Terrorister heter Netanyahu, Biden, Stoltenberg, Støre eller Tangen, sa Amrit Kaur, leder for Rød Ungdom, i en TikTok-video fredag.

Nå har hun lagt seg flat og kommer med et helt MAGISK sitat. Hun sier følgende:

– Jeg prioriterte å bruke et retorisk virkemiddel overfor å snakke sant

Finnes det en bedre beskrivelse av (store deler av) TikTok-/ProPal-gjengen? Å snakke sant er ikke så viktig, det eneste som betyr noe er å fremme Palestinernes sak.

8 Likes

Takk Rocky, jeg håpet på at du skulle følge opp posten min slik at vi kan ta en statussjekk på angivelig voldtekter og tortur av barn terrordagen 7. okt. S

Jeg sier ikke det kan ha skjedd, men at de bevis man har til nå er svært manglende. Det er svært viktig å få sannheten frem, både for de det gjelder/gjaldt med familier og siden disse historiene har vært med på å dehumanisere palestinere og fyret opp om krigshandlinger.

Voldtektene:

Ref Haaretz artikkelen jeg limte inn i en post over. Rettsmedisinerne på Shura Base som var hvor de fleste ble sendt til identifisering hadde også rettsmedisinere. Disse undersøkte alle de innkomne som enten kom lettkledde eller nakne for mulig seksuell vold. De kunne hverken stadfeste voldtekt eller at kjønnsorganer skulle ha vært mutilert. Det var heller ikke dokumentert voldtekter eller tortur av barn på bodycamsene til Hams soldatene. Det er over 700 overlevende fra Nova festivalen, her har også politiet hatt vansker med å finne noen førstehåndsberetninger.

I NY Times «Screams Without Words» som ble publisert 31. des 23 som har har vært referanseartikkelen for bevisene for voldtektene har det vært trukket frem to søstre (13 og 16 år) fra kibbutz Be’eri hvor den ene ble funnet liggende på siden, boxeren revet av, blåmerker i lysken og den andre liggende på gulvet på magen, med pysjamasen på anklene og sæd på ryggen. Dette var beskrivelsen har i ettertid vist seg å være søstrene Noyia og Yahel som ble funnet av en nabo liggende omkranset av deres mor og påkledd. Den andre mye omtalte caseet i NYT artikkelen skal være Gal Abdush som døde på raven med ektefellen sin. Her har familien og svigerbroren sagt at de først lese at Gal ble voldtatt i NYT artikkelen og at tror at dette ikke stemmer, moren har sagt i avisen Ynet at NYT fant opp historien og familien føles seg lurt. Et annet tilfelle som oppgis i NYT artikkelen er 5 kvinner som skal ha vært bundet fast til trær, vært voldtatt og fått organene sine avskåret. Dette var det en bonde som var først på skade stedet, men i et tidligere intervju om hans opplevelser som først på skadestedet ble dette aldri nevnt. Hans beretning har ikke blitt passet med noe av det rettsmedisinerne skal ha funnet. Det fjerde tilfelle i NYT artikkelen er en jente som ZAKA skal ha funnet som lå naken på magen, men her har tidligere bilder av skadestedet av IDF selv vist at hun skal ha vært påkledd (ref Haaretz artikkelen over). Siste er et vitne med som lå gjemt sammen med en venn. Sapir skal ha sett en jente bli gjengvoldtatt, men vennes hennes som hadde gjemt seg sammen henne så ikke dette.

I en podcast skal en av NYT artikkel journalistene (Schwartz, som for øvrig har drevet å ha liket SoMe meldinger som promoterer folkemord) ha fortalt at hun rett etter 7. okt begynte å ringe “Room 4” fasiliteter på 11 Israelske sykehus som er det som undersøker og behandler pasienter utsatt for potensiell seksuelt misbruk. I podcasten sier hun “First thing I called them all, and they told me, ‘No, no complaint of sexual assault was received. I had a lot of interviews which didn’t lead anywhere. Like, I would go to all kinds of psychiatric hospitals, sit in front of the staff, all of them are fully committed to the mission and no one had met a victim of sexual assault.” I samme podcast sier hun at hun så ringte hotlines for seksuelt misbruk og snakket med ledere som heller ikke kunne bekrefte noe i relasjon til 7, okt.

Tortur av barn:

Zaka har rapport at de fant titalls halshuggede barn. Dette gjorde et såpass stort inntrykk at Bibi fortalte dette til Biden i dagenen etter hendelsen og Biden fortalte dette videre. Zaka skal også ha sagt at en gravid kvinnes barn skal ha vært skjært ut av livmoren samt at barn skal ha vært stekt i stekeovner. Ingen av disse beretningene stemmer med noen lik som ble funnet eller noe rettsmedisinerne har funnet. Dette er nå viden kjent at var rent oppspinn fra Zaka som hasbara spant videre på. Zakas leder for øvrig er faktisk selv anklagd for flere voldteksttilfeller og barnamisbruk. Kan lese om det her i denne Times of Israel artikkelen. Zaka har etter 7. okt vært på fundraising og lykkes med å reise store penger, bla i USA.

Igjen, jeg sier ikke at systematisk voldtekt ikke kan ha skjedd, men til nå er bevisene manglende og ikke konklusive. Hvis filmen viser din noe helt nytt så send den til NYT, de sliter med sin forrige artikkel, siden artikkelen var såpass dårlig arbeid at over 50 journalistprofessorer i USA har bedt om en gjennomgang av artikkelen.

PS: trenger du kilder til Zaka så kan jeg legge ved dette, men dette er såpass mainstream at jeg regner med at de fleste har skjønt at dette var dehumaniserende propoganda. Jeg har ikke helt dechiffrert om dette innlegget kvalifiserer til en tommel ned ell spyemoji, men jeg tipper det siste :blush:

2 Likes