Noen av gislene Israel kjemper en kamp mot tiden for å frigi.
Ekstremt vanskelig aksjon i og med bortgjemt av Hamas midt blant alle sivile på Gaza.
Godt mulig at de er døde allerede.
Store deler av Gaza er jo bombet sønder og sammen av Israel, så det er nok godt mulig både gisler og gisseltakere er døde.
Inshallah, måtte disse kvinnene få returnere med livet i behold til Israel. Inshallah, la alle disse forkastelige kidnapperne/voldtektsmennene lide like mye som disse kvinnene
Det er flere dager i året jeg er flau over å være norsk. I dag er én av dem, fy faen…
Meglere må undersøke og score hver kunde for fare for mulig hvitvasking og terrorfinansiering. Mens Norges Bank kan overføre 100 millioner til Hamas?? Hva er vitsen?
Det er en ekstremt vanskelig gisselaksjon når Hamas i stor grad bruker eget folk som “skjold”.
Og i tillegg sperrer veien når de søker seg ut av kamp sonen etter å ha mottatt forhåndsvarsler om at området de befinner seg i vil bli invadert.
Det merker vel Hamas ledelsen lite til der de styrer fra bassengkanten et sted i den persiske gulf.
Hadde gisler blitt sluppet fri så hadde vi også hatt en enklere vei til mulige avtaler for å få slutt på kampene. Naturligvis begås det overgrep av begge parter, slik er det dessverre med alle kamphandlinger.
Vil ikke si det er naturlig nei. Passende at ICC vil stille ledere fra begge sider for retten.
Se på Ukraina, i det store og det hele, så oppfører de seg bra. Noen unntak vil det dog være. Selv om Russland konstant bomber sivile…
jeg er også positiv til en tostatsløsning, og er enig i at tidspunktet kanskje ikke er det aller beste for å bringe det på banen igjen, men så har det vel heller aldri vært et “riktig” tidspunkt for å bringe på banen denne løsningen som Israel de seneste tiårene har sagt ikke er aktuell. Vi må uansett kunne tillate oss å snakke om elefanten i rommet.
Det jeg spør meg er hvilke argumenter man skulle ha for å motsette seg en tostatsløsningen med hud og hår, og hva som evt. skulle være et bedre alternativ.
Men det har da vitterlig eksistert et bedre tidspunkt enn akkurat nå???
Tostatsløsningen i seg selv er jo ikke akkurat ny av dage.
Not the argument
Den delen av argumentet mitt om en at tostatsløsningen har eksistert som en idé i mange tiår går på at den ikke er en “nyvinning” som kom etter oktober 2023.
Om du mener det er feil å ta opp tråden i det forslaget nå så er det greit nok. Jeg tenker at det er gått 7 måneder, og ingenting av det Israel driver på med nå ser ut til å føre mot fred i området. Veien videre er i alle fall alt annet enn klar.
Både Israel og Hamas vet veldig godt at Norges anerkjennelse av Palestina ikke er ment som en anerkjennelse av Hamas.
Soliditet og tålmodighet ser ut til å betale seg. Skulle nesten tro vi snakket Warren Buffet.
Vel, Støre har jo hatt svært nær kontakt med Hamas. Og ser også ut til å fortsette å ha det. Så jeg kan lett tenke meg at Støre ser på det som en anerkjennelse av Hamas.
Skal vi nå liksom late som at amerikanerne har null kontakt med Hamas?
Sier du at Joe Biden sitter og koseprater med Hamas?
Og gjerne flyr inn Taliban-ledelsen med privatfly for kanapeer også?
Nei!
Trump hadde ikke gjort det ihvertfall
Det gjelder også her. Spørsmålet er om krigen i seg selv er berettiget.
By John Spencer chair of urban warfare studies at the Modern War Institute (MWI) at West Point.
In my long career studying and advising on urban warfare for the U.S. military, I’ve never known an army to take such measures to attend to the enemy’s civilian population, especially while simultaneously combating the enemy in the very same buildings. In fact, by my analysis, Israel has implemented more precautions to prevent civilian harm than any military in history—above and beyond what international law requires and more than the U.S. did in its wars in Iraq and Afghanistan.
Jeg er også skamfull av å være norsk nå.