Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Fakta om CO2-avgift: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/veibruksavgift-pa-drivstoff/co2-avgiften/id2603484/
Fakta om statens inntekter og utgifter: https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2019/Satsinger/?pid=89003

Jeg synes det er fascinerende og moro at du ikke har villet gi et eneste eksempel på noe som du mener er pengesløsing fra det offentlige. Skulle tro du var innbygger i Nord-Korea.

Jeg fokuserer kanskje ikke så mye på negative ting, så jeg har faktisk ikke noen liste klar.
Men det er en god del kunstprosjekter vi kunne spart inn på. Ellers så mener jeg man kaster bort mye ressurser indirekte på å ikke få orden på kollektivtrafikken inn og ut av Oslo. Evt bygge ut veinettet for å unngå at folk kaster bort så mye tid på pendling.
Virker som om det er mye å hente inn i helsevesenet også med effektivisering.
Forsvaret kan garantert standarisere litt mere for eks med helikopterene sine.
Listen er lang, men jeg mener likevel ikke at alle blir flådd og lurt.
Det er nemlig ikke så svart/hvitt og jeg mener ikke at alle som ikke er enige med meg er hjernevasket eller nyttige idioter for «noen» som ikke er helt klart definert.

3 Likes

Hvilke klimaavgifter i Oslo tenker du på?

For meg er kanskje den mest åpenbare avgiften bompengene. Her bruker man avgift for å begrense uønsket adferd. Man ønsker å få ned bilbruken, og spesielt de på fossilt drivstoff. Man har forsåvidt gjort det du tydeligvis mener er riktigere og brukt forbud mot kjøring en del steder også.
I planene for årene 2019–2022 skal 98 prosent av inntekten fra bomstasjonene i Oslo gå til kollektivtrafikk, inkludert sykkel.
Dette er en vridning over til mer miljø og klimavennlig forflytning i Oslo.

2 Likes

Helt enig! Med dagens ordning blir det nesten et politisk parti for hver særinteresse. Men ingen av partiene evner å oppnå flertall slik at politikken i partiprogrammet kan gjennomføres. Følgelig må det bli et kompromissmellom flere partier for å danne en styringsdyktig regjering. Men ingen av partiene i en slik regjering for gjennomslag for alt, politikken blir en lapskaus av flere partiprogram.

Jeg mener også at det er feil politiker er blitt et yrke man kan ha fra man er 18-20 år til man er 70-år. Da blir politikerne mer opptatt av å bli gjenvalgt enn å gjøre den jobben man skal gjøre som tillitsvalgt. Dette er også årsaken til at politikere distanserer seg fra et vanlig liv i jobb.
Og når politikerne selv bestemmer godene de skal ha, så er det som å sete bukken til havresekken. Etter mitt syn skulle det ikke være mulig å sitte som stortingsvalgt mer enn to perioder. Det hadde gjort demokratiet godt.

6 Likes

Jeg er til dels enig. Oslo er muligens ikke det beste eksempelet.

De bruker riktignok bompenger som en ren ekstraskatt som skal finansiere at helt vanvittig offentlig forbruk - men de har faktisk også et mål om å fjerne bilisme. Så selv om de er fullstendig avhengig av denne ekstraskatten fra bilistene på grunn av sitt vanvittige sløseri, så ønsker de faktisk også endre adferden i tillegg slik at disse inntektene blir borte.

Selv om de er fullstendig gale så skal de ha cred for akkurat dette.

Når de oppnår målet sitt og har fjernet bilismen og alt som heter næringsliv i Oslo så må de selvsagt se på andre måter å flå innbyggerne på, ettersom det opplagt ikke er aktuelt å redusere sløseriet sitt. Men det blir en annen sak.

1 Like

Chilenere har også fått nok av “klimaskatter”. Dvs. helt vanlige skatter forkledd som noe som har med klimaet å gjøre.

3 Likes

Du kan sutre så mye du vil om skatter og avgifter, men det er vanskelig å stoppe denne bevegelsen.
Pratet med en kollega som har en sønn på NTNU, som studerer for å bli ingeniør. Han sa at hele kullet nå var “grønne” - stemte MDG og var “krenka” (mine ord) og forbanna ifht. klima og “oljelobbyen” (hans ord). Alle pratet om “grønn energi” og ingen hadde tro på fossilt brennstoff. Jeg tror den kommende generasjonen vil gjøre radikale endringer som vi “gamliser” bare må infinne oss med :slight_smile:

Six million people have taken to the streets over the past week, uniting across timezones, cultures and generations to demand urgent action on the escalating ecological emergency.

A fresh wave of climate strikes swept around the globe on Friday with an estimated 2 million people walking out of schools and workplaces.

Organisers say that during the week of protests – that began with a global climate strike last week – a total of 6 million people, from trade unionists to schoolchildren, have taken part in thousands of towns and cities.

“This week was a demonstration of the power of our movement,” said a spokesperson for the FridaysForFuture group which has helped coordinate the demonstrations. “People power is more powerful than the people in power. It was the biggest ever climate mobilisation, and it’s only the beginning. The momentum is on our side and we are not going anywhere.”

1 Like

Ja, det forteller bare alt om hvor livsfjerne ungdommen er blitt.

Men så er jo universiteter et arnested for radikal og virkelighetsfjern gruppetenkning. Og så er det mye posering i de miljøene også.

På 70-tallet var jo «alle» studentene på disse stedene troende kommunister f. eks.

Litt livserfaring gjør de fleste godt. Men så må voksne mennesker også rettlede dem med litt sunn fornuft.

3 Likes

Skremmende at NTNU tar inn slike håpløse drømmere i sine forelesninger. Vi setter ut plattformer som skal stå i 50 år og planlegger å sette ut flere i fremtiden. De skal stå like lenge. Jeg håper “alle” betyr 3 av 3 av hans venner eller noe slikt. For hvis hele kullet tenker slikt kan vi vinke farvel til velferdsstaten før jeg blir gammel og endelig skal få noe igjen for all skatten jeg har betalt.

Forslag: Man får stemmeretter i forhold til hvor mye skatt man betaler. De som betaler mest til staten får mer å si for hva de skal brukes til. Da tror jeg vi ville sett mye bedre politikk ganske raskt.

1 Like

Høres litt ut som dagens generasjon er like naive som andre generasjoner på universitetet. Når flertallet av dem 1-2år etter studieslutt har fått seg jobb i oljå, eller relatert industri forsvinner det grønne stempelet fort.

2 Likes

Magefølelsen sier velferdsstaten vil se ganske annerledes ut når vi blir pensjonister enn det vi ser nå. Jeg på min side synes det er fint folk tenker mer innovasjon - spesielt mtp. fornybar energi.

@Evilfreud - hehe, det var noe slik jeg også sa til ham; det er enkelt å være idealistisk når man studerer, ikke har forpliktelser og får penger fra staten. Pipen pleier å få en litt annen lyd når man begynner å jobbe, får lån og ansvar for kids :crazy_face:

Edit: @Morti - jeg aner ingenting om det faktisk er alle på hele kullet når han sa alle - men det er nærliggende å tro det er sant siden gruppetenkning i lukkede “bobler” som det studentlivet kan være ikke er fjernt å forestille seg. De hadde visstnok fått refs fordi de systematisk hadde fjerna all reklame for Equinor på skolen (Equinor headhunter som kjent studenter som snart er ferdige på NTNU). Han nevnte også at de planla en anti-olje kampanje som prosjektarbeid :zipper_mouth_face:

1 Like

Problemet er jo at venstresiden systematisk har infiltrert media og akademia.

Heldigvis blir folk normalt fint justert korrekt når de kommer ut til den virkelige verden.

2 Likes

Har vi råd til det uten oljeinntekter da? Å innovere? Innovasjon krever mye investering før man får resultater. Jeg er redd for at uten oljeinntektene så må all aktivitet reduseres til et minimumsnivå. Inkludert det å drive med uprofittabel innovasjon.

2 Likes

Well duh. Velferdsstaten har vært under kontinuerlig nedbygging helt siden vi ble medlem av EU gjennom EØS-avtalen,

Kommer ikke til å være det spøtt igjen om 20-30 år.

1 Like

Utfordringen er snarere motsatt. Velferdsstaten eser ut. Det ville du trolig sett med egne øyne om du kunne foretatt en tidsreise tilbake til tiden før EØS-avtalen trådte i kraft i 1994.

Velferdsstatens problem er at nye utfordringer stadig dukker opp, nye behov skal dekkes. Men man greier sjelden eller aldri å kutte ut i bunnen - det vi si de bevilgninger og ytelser som var ment for en annen tid.
Det er ikke noe særnorsk problem.

Britene har en vandrehistorie om fyrvokteren på sørøstkysten som hadde et stillingstillegg for å holde utkikk etter den spanske armada. Det skal ha blitt oppdaget da fyret ble automatisert,

1 Like

STATEN eser ut ja, og bevilger penger til alt mellom himmel og jord (spesielt om det kaller seg «klima»). Men det vi forbinder med velferdsordninger blir stadig erodert og redusert. Tenker da på pensjonsordninger, trygd, barnehage- og skolevesen og helsetjenester.

2 Likes

" – Da er det dessverre slik at Norge har svært lite å slå i bordet med. Vi har verdens høyeste lønnsnivå, en produksjon som bare synker, ingen kompetitive fortrinn «whatsoever», og en stat som koster dobbelt så mye som den svenske gjør for svenskene. Og vi har et skattenivå som ikke belønner risikoinvesteringer, sier investoren."

" – Hvis Sissener vil gi oss i MDG æren for at investorene endelig begynner å flytte penger fra fossilt til fornybar energi, så ser jeg det som et bevis på at vi virkelig gjør en forskjell til det beste for mennesker og miljø, sier nasjonal talsperson i MDG, Arild Hermstad."

Oljen skal vekk (om man skal høre på hele venstre-fløy), vi skal sannsynligvis ha et regjeringsskifte med partier som skal ese ut velferdsstaten ytterligere. Hva skal egentlig ta over innsprøytningen til oljefondet, og regninga for all “velferden”? Resesjon innen 2022?

2 Likes

Norge har mer enn nok penger. Bare se til Oslo. Der maler de prikker i asfalten for 700.000kr og setter opp liner folk kan balansere på for 265.000kr pr stk.
Da kan det ikke mangle penger !
Om 2 år blir dette ekspandert til hele landet med sosialistisk flertall.
Det blir så bra så

https://www.nettavisen.no/okonomi/fra-slakk-line-til-fritt-fall/3423870249.html

5 Likes

Om vi hadde servert det norske folk et 25 år gammelt inflasjonsjustert statsbudsjett, ville folk i fylker, kommuner, etater, institusjoner og privatpersoner fått hakeslepp med påfølgende folkeopprør og vardebål.

Her til lands har vi en særnorsk naturlov som sier at alt og alle skal ha det litt bedre år for år. Derfor blir det også bråk om hvert eneste kuttforslag, enten det er i stat, fylke eller kommune. “Godt innarbeida ordninger skal selvsagt beholdes”.
Tror nok mange kunne hatt godt av en påminnelse om krakket på slutten av 80-tallet og årene etter med smalhans. Finanskrisen i 2008 ble bare en liten fartsdump her siden vi kunne sette fullt trykk på oljepengeinnsprøytinga.

1 Like