Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Du glemmer å legge til «tror jeg».

Nei, det gjorde jeg ikke.

De såkalte klimaavgiftene er ikke knyttet til noen såkalte klimatiltak i andre enden. Det er bare mer penger i kassa.

Slik som i Oslo.

3 Likes

Men det må da ikke være de samme tusenlappene som brukes…? Om det aldri blir investert i noen klimaforbedrende tiltak noensinne så har du jo rett. Men at det ikke er en-en øremerket betyr ikke at ingenting blir gjort.

Eeeh jo? Selvfølgelig skal noe som kalles en “klimaavgift” gå direkte til klimatiltak. Ellers så er det jo ikke noen klimaavgift. Da er det bare en avgift. Som jo er nøyaktig hva det er.

Tror aldri jeg har vært borti noen som er så servil og ukritisk til skatter og avgifter som deg. No offense altså. Er det i det hele tatt noe du synes staten ikke burde bruke penger på? Har du noen gang tenkt “dette er sløsing med skattepenger”?

1 Like

Har du noen gang tenkt at ved å ilegge en avgift på noe, så vil det kanskje bli mindre av det? For eks avgift på forurensende aktivitet. Da vil man kunne kalle det en klimaavgift. Kom igjen da.

Ellers, servil? Tja. Jeg mener nå ikke det, og at du nok en gang må karakterisere er jeg ikke overrasket over.

2 Likes

Dersom hensikten var å endre jordens klima, slik som enkelte mener er mulig, så skal selvsagt de såkalte klimaavgiftene gå uavkortet til dette formålet. Ellers så er jo ikke formålet å hjelpe klimaet i det hele tatt. Da er formålet å hente inn penger. Hvor mye mindre teskjeer trenger du?

Du har spurt meg om min mening om ørten forskjellige ting i dag - nå spør jeg deg om dette:

Er det i det hele tatt noe du synes staten ikke burde bruke penger på? Har du noen gang tenkt “dette er sløsing med skattepenger”?

3 Likes

Om du er så fornøyd med hva skattepengene går til bør du kanskje sjekke ut: https://www.facebook.com/Sløseriombudsmannen-271396979737547/

Selvsagt får vi mye fra staten, men vi bruker LANGT mer enn nødvendig. Vi sløser med penger som fulle sjømenn, ser man på andre land så driver de langt rimeligere enn oss selv med omtrent samme tilbud.

8 Likes

Interessant artikkel om den helt avsindige pengebruken i offentlig sektor. Som vokser helt ukontrollert og er grunnen til at vi må ha “klimaavgifter” på løpende bånd:

7 Likes

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg synes sløsing er bra. Om du leser en gang til så skriver jeg at så lenge det er nogenlunde rettferdig så har jeg ikke noe imot skatter og avgifter.
Man skal selvfølgelig optimalisere.

Om noen leser ut av det at jeg synes all offentlig pengebruk er tipp topp, og at jeg er servil og bare tar imot så sier det mere om dem enn meg. Det gidder jeg rett og slett ikke å krangle om. Det er nemlig noe imellom svart og hvitt.

2 Likes

Klimaavgifter settes jo i utgangspunktet ikke for å skaffe penger, men for å forhindre uønsket adferd.

At mange politikere lett åpner statens lommebok for ymse lite gjennomtenkte prosjekter er det jo ikke tvil om, men det er ikke samme problemstilling.

3 Likes

Folk forstår ikke hvor mye offentlig pengebruk må ned, men INGEN vil gi fra seg en eneste krone i støtte, til helt sinnsyke formål.

Folk vil helst ikke ta ansvar for verken eget liv, eller at andre skal holdes ansvarlige for handlingene sine. Helst skal alt være “gratis”.

Men å gi fattige mennesker penger har aldri reddet noen som helst, man må lære en mann å fiske, ikke gi dem en fisk etc… Svakerestilte trenger våpen til å bedre livet sitt, ikke mer “gratis” penger.

4 Likes

Hadde det vært “uønsket adferd” så hadde man gjort det forbudt.

Men det er jo ikke uønsket adferd. Det er ønsket adferd som man gjerne vil tjene penger på.

1 Like

Det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Vi vet jo at en rekke avgifter kommer inn sent i budsjettforhandlinger fordi de må finne noen flere penger, og så kalles de klimaavgifter for å lettere kunne forsvare dem. Det er veldig lite målrettet arbeid rundt det å forsøke å endre folks adferd gjennom avgifter knyttet mot klima i Norge. Det er litt lappeverk og billig retorikk i de fleste tilfeller.

6 Likes

Det er mange ting som ikke er ønskelig å forby, men hvor man allikevel vil gi et dytt. Ta f.eks. vinmonopolet, hvor staten begrenser tilgjengeligheten for å redusere forbruket.

Flere som ukritisk vil la seg loppe av staten her ja. Bra det, vær nyttige melkekuer for politikerne.

Gul vest-bevegelsen i Frankrike ble utløst av nettopp en såkalt “klimaavgift”. Og da ble det som jeg også peker på reagert på at den såkalte “klimaavgiften” slett ikke skulle gå til klimatiltak, men rett i statskassen. Dette skjedde samtidig som det ble gitt store skatteletter til de søkkrike, og skattepenger blir pøst ut på all verdens vanvittige tiltak.

Egentlig nøyaktig det samme som skjer i Norge nå. Alt som heter pensjon, trygd og offentlige tjenester reduseres med rekordtempo - samtidig som det offentlige sløseriet eksploderer.

Forskjellen er at nordmenn er sauer og er altfor godt vant fordi vi har oljeinntekter å lene oss på.

6 Likes

Kjør på. Dette er moro å lese. :grinning:

2 Likes

Mens vi burde skamme oss fordi vi ikke betaler nok " miljøskatt".

Så slenger CEO bak Shopify seg på. De nådde 1 million butikker i Shopify systemet sitt.

Så da donerer han 1.000.001 USD, slik at han tar 1.Plassen fra Musk.

1 Like

Pass deg nå, kanskje du lærer noe som gjør at du tenker kritiske tanker om hva skattepengene dine går til :scream:

Du kan bedre enn det da? Kanskje jeg er en av «de» som bare ønsker mere kontroll over dere som har sett sannheten. :grinning:

Edit: jeg skal prøve å holde meg for god til å karakterisere, men det er en blanding av spennende og skremmende å få innsikt i tankesettet. Sånn sett lærer jeg jo.

Edit igjen: dette ble egentlig alt for nedlatende. Det hjelper ingen. Alle har lov til å ha sin mening. Men du har faktisk ikke noe mere monopol på sannheten enn det jeg og andre har. Når du da er enten helt svart eller hvitt så blir det både fascinerende og moro.

2 Likes

kjempe moro…