Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

"Mor fortalte i retten at tiltalte var en rolig og snill gutt som likte å jobbe som selger, men ikke å gå på skole.

Han er ikke tidligere straffet, men registrert 25 ganger av politiet i ulike saker - blant annet for flere tilfeller av vold og skadeverk. Skadene han har påført offeret i denne saken, hadde han ikke tenkt så mye på, sa 18-åringen i retten.

  • Nei jeg har ikke tenkt så mye på ham (offeret), sa han."
    Snill gutt som ikke ofrer ofrene sine noen tanker selv etter grov mishandling.

“- Meningen var at vi skulle prate, men jeg er ikke så flink til å prate, sa tiltalte i Oslo tingrett.”

"Hærem påpekte at volden er grov og utført av flere personer i fellesskap mot en forsvarsløs person festet til en lyktestolpe med kjetting. Dette og flere skjerpende momenter gjør at aktor mener at 18-åringen i utgangspunktet burde ha blitt dømt til 10 måneder fengsel.

Men på grunn av lang saksbehandlingstid, og tiltaltes unge alder, mener påtalemyndigheten at han bør dømmes til 180 timer samfunnstraff og betaling av 60.000 kroner i erstatning."

Får ikke fengsel engang :neutral_face:

2 Likes

Hvitsnippforbrytere pleier ikke å gå løs på folk med kjetting i det minste.

Slutt med den patetiske “Hva med”-argumentasjonen din.

7 Likes

???

“Hva med” angående økonomisk kriminalitet er jo kjempe relevant på et investor forum.

Største argumentet mot innvandre her på forumet er økonomi og kriminalitet.

Ikke ett ord om den største økonomiske elefanten i rommet blir nevnt med ett ord.

Hvitsnippekriminalitet er jo samfunnets største kreftbylle uten tvil! Gatevold av noen personer er absolutt tragisk, blir tatt hånd om av påtalemyndighetene og straffeforfulgt og når ikke opp til negleroten engang i forhold til “hvitsnippekriminalitet” med tanke på alvorlighetsgrad.

2 Likes

Lov til å stille spørsmål om en ensrettet fokus på et segment av mange problemer?

Strengt tatt det som var poenget mitt.

Det er ingen som sier at hvitsnippforbrytelser ikke er et problem som vi må ta tak i.

Men det var ikke det vi diskuterte.

Du mener “eneste” det vi diskuterer av politikk på TI :wink:

Litt miljø, LAN (og bittelitt rus).
Resten innvandring relaterte temaer :wink:

Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig, FN. Helst enda flere!

Hvis du vil diskutere hvitsnippkriminalitet, så er du selvfølgelig velkommen til å gjøre det. Men et slikt trist forsøk på å sverte meningsmotstandere på et heeelt annet tema ved å dra inn textbook whataboutism, faller totalt på stengrunn.

3 Likes

Ja. Nettopp

Men er ikke du enig i at innvandring, på dette forum, kanskje tar mye plass?

Prøver å strekke ut en hånd her for å få variasjon på den POLITISKE diskusjon.

Det er bra. Bare gjør det. Men ikke på den måten der.

Det er sykt mange politiske tema jeg er interessert i. Og jeg er enig i at innvandring tar alt for mye plass per nå. Men skal man snu diskusjonen så gjør man det ved å ta opp et tema på vanlig måte. Ikke den der “Hva med” argumentasjonen som du holder på med nå. Syns du tar for mye plass. Du må jo ikke svare alle som har en mening her. Går an å la andre diskutere saken ferdig så kan du heller komme med neste tema etterpå, hvis du har noe interessant å ta opp.

Det er ikke opp til meg å bestemme.
Er det opp til deg?

xD brenning av flagget er så totalt care. Tror de har missforstått hva flagget betyr for oss. :slight_smile: Det er folket og historien vi er glad i, ikke stoffet flagget er laget av. :stuck_out_tongue: Brenn i vei sier jeg, bortkastede materialer da.

Ser den. Derfor jeg tar det opp nå og gir et forsøk på å få en bedre diskusjons klima med å ta selvkritikk.

Går bare en kule varmt i meg når jeg mener “innvandrer” blir fremstilt ensidig og som det største problemet hvor eneste løsning er volum og straff. Og har prøvd etter beste evne å få frem andre aspekter som f.eks fra et sosiologisk perspektiv hvor mange og dyptliggende faktorer spiller inn på sosialt avvik.

Jeg er vel den eneste sosialisten som diskuterer her, og blir kanskje farget/reagerer ekstra ut av det, noe jeg tar selvkritikk på det.

4 Likes

Ja, bør vi ta hensyn til andre kulturer og religioner sine idealer når vi straffer folk i Norge?

De lever i sine idealer om rett og galt, noe som samfunnet bør ta hensyn til ved straffutmåling.

4 Likes

Nei. Religion er personlig og skal ikke tas hensyn til i utmåling av straff. Intensjon utifra om drap er planlagt, spontant eller et uhell bør dog vektlegges noe. I den sammenheng vil æresdrap straffes hardere enn de fleste andre drap da det er overlagt drap med en viss planleggingsfase.

Document.no er helt ville på feil bruk av statistikk til manipulasjon av de som ikke vet bedre og trekker fram en kommentar på nettet fra en person som allerede trakk tilbake denne kommentaren og fremstiller det som noe viktig. Bortkastet tid å lese dette.

1 Like

Hva tenker du på her? Har du et eksempel?

Og hvorfor mener du dette ikke er viktig?
Hvis tilstrekkelig mange deler denne oppfatningen, så kan jo disse menneskene være med å påvirke rettspraksisen i fremtiden.

1 Like

“personen glemmer å nevne at 5/6 partnerdrap er utført av innvandrere” eller hva det var. Det har 0 statistisk signifikans at 5/6 partnerdrap skjedde i innvandrerpar uten statsborgerskap i 2018. Det datapunktet sier 0 om saken de snakker om, og det er helt på jordet å dra dette punktet fram alene i en slik sammenheng. Med mindre ønsket er å lure leseren til å tro at dette punktet betyr noe. Ved å framstille det som at den de snakker om “skjuler” dette, får leseren en oppfatning av at det er en avsløring. Det er det ikke. Laget for folk med 90 i IQ og fordommer mot alt under 255,255,255 som ønskes bekreftet.

Kan du vise til noe dokumentasjon at disse har en sammenheng? Jeg har iq på 132 og jeg har fordommer. Har ikke du fordommer tror du?

5 Likes

Høres ut som om du har fordommer selv…
Er dette noe du har reflektert over?

Fordommer er en evolusjonær fordel, og veldig nyttig i mange situasjoner:)

2 Likes

Kan du vise til noe dokumentasjon?