Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Utfordringen til venstresidas møl som thunberg fronter er at global forurensning vil stige dramatisk om man slutter å utvinne norsk olje og gass. Noe de fleste oppegående mennesker vet. Men de færreste på venstresiden ser ut til å forstå

2 Likes

Du tror ultrakapitalistene som skal forsøke å tjene milliarder på klimahysteriet bare ønsker det beste for jordens skapninger? LOL

Helt oppriktig; jeg tror ikke de som måtte tjene noen kroner på klimahysteriet, som du kaller det, er i nærheten av hva den veldige lobbyen som tjener på “business av usual”.’
De når dem ikke engang nederst på anklene.

Har du ikke hørt om “pose og sekk”?

Multinasjonale konsern skal forsøke å tjene både på “business as usual” og klimahysteri. Et eksempel er vårt eget Equinor.

Det er mulig du opplever at “greed is all there is”- Selv opplever jeg mennesket som noe mer mangefasettert.

4 Likes

Jeg er enig i at de ytterst få klimaforkjemper som ikke forsøker å tjene store summer på sitt “engasjement” muligens ikke kun tenker på seg selv.

Kina har høyere utslipp per innbygger enn vi har.

1 Like

Vet ikke hvilke kilder du har som sier Kina har høyere utslipp enn Norge.
Men det vi må ta med i betraktningen er at svært mye av feks forbrukerelektronikk blir produsert i Kina, så store deler av utslippet i Kina kan strengt tatt regnskapsføres i bla Norge.

Her er et par bilder og en link:

2 Likes

Så når Kina lager elektronikk så skal utslippet krediteres forbrukeren i Norge, men norsk olje forbrukt i utlandet skal også tilskrives utslipp i Norge.

Jaja, hvis du ser slik på det vil jo alt se annerledes ut, det skjønner jeg :joy::grin:

https://www.nettavisen.no/okonomi/kina-har-14-milliarder-innbyggere-na-tar-de-igjen-norge-i-klimautslipp-per-person/3423890969.html

7 Likes

En kan nok vri og vrenge på regnskapene, og jeg er enig i at det blir søkt mtp Norge.
Men de færreste land har vel tilsvarende olje- og gasseksport som Norge har?
Hvordan er det med Norges bruk av kullkraft? For vi elektrifiserer jo sokkelen med kullkraft, er det gunstig?
Hvem blir utslippene ifm elektrifisering av Johan Sverdrup kreditert for? Tenker da kullkraften.
For det er vel ikke vannkraft som brukes? Det er vel samme kullkraften som det hevdes elbiler blir ladet med?

Men holdningen til flertallet har jo vært at det er «de andre» som må ordne opp, vi er så små at det betyr ingenting…jeg synes alle må våkne opp og bidra.
Men det er slett ikke lett, men når vår familie kan ta vår dieselslukende bobil og kjøre til Sør-Europa på 3-4-5 ukers ferie og ha mindre utslipp enn en helgetur til London med fly, da er noe galt.
Og flyturer blir det for mange familier mange av…Har en kollega som reiser 1-2 turer til Mallorca, 2-3 storbyturer osv osv…
Men så er det jo noen som tror CO2 er rene lystgassen for naturen og dess mer CO2 jo bedre er det, og alle klimaforskere er ute etter å ruinere oss, det er visst klimaskeptikerne som er de som sitter på fasiten…
Jeg tror på at en snuoperasjon er tingen, og jeg håper på at våre oldebarn kan si:

«Det var bra de forsøkte, men det var heldigvis unødvendig.»

Flytrafikken er bare 3% av utslipp så du diskuterer ikke akkurat hovedproblemet her. Men vi må nok gjøre mange ting for å få ned utslipp. Av demografiske grunner vil nok Afrika, USA og India øke utslipp uansett fremover nå. Så får vi drahjelp til å redusere utslipp i Europa, Japan og Kina av både demografi og økonomisk nedtur.

Jeg vet ikke med hvilken belegg utslipp fra flytrafikken beregnes, det som iallfall er fakta er at de færreste fly er helt fulle.

Spørs hvordan en regner:

En flytur til Thailand tilsvarer utslipp fra ett år med personbil:

« Faktaene er likevel klare: På en tur til London står du ansvarlig for cirka 500 kilo CO2-ekvivalenter ut i atmosfæren. Det er like stort klimagassutslipp som tre måneders gjennomsnittlig bilkjøring. På en tur til Thailand står du for hele 2,2 tonn CO2-ekvivalenter, noe som tilsvarer over et år med bil.»

1 Like

Det går ikke. Når olje raffineres blir en del av olja til drivstoff enten man vil eller ei. Vi trenger olje så lenge som overhodet mulig frem til vi har erstatningsprodukter. Det være seg alt fra medisin til smøremidler osv osv osv. Det vi bør fokusere på og som garantert er oppnåelig er renseteknologi som gjør forbrenningen helt utslippsfri. Man må gjerne fortsette å utvikle paralleller som hydrogendrift osv. Vi trenger olja og alternativene. Bunkersolje som er den største synderen blir jo tatt hånd om i disse dager

https://snl.no/oljeraffinering

Siden du tar opp tur til Thailand og jeg er i Thailand nå så kjenner jeg flyskammen bre om seg, men så kom jeg på at jeg har mobilen på flymodus om natten. Så da dekker jeg inn en del der :wink:
https://www.vg.no/spesial/c/stories/g7rBjk

Ellers sier Miljødirektoratet at for 2018 så står flytransport for 2,5% av totale utslipp.

1 Like

tragisk julefeiring for søta bror… :worried:

Svenskekongen er bekymret

Fredrik Sandberg / TT / NTB scanpix

Kong Carl Gustaf av Sverige sier i sin årlige tale 1. juledag at han er bekymret over kriminaliteten i landet, skriver Aftonbladet.

– Vi ser hvordan kriminalitet av ulike slag skaper utrygghet i samfunnet vårt. Eksplosjoner og skuddveksling vekker bekymring som deles av meg og min familie, sier kongen.

Kongen snakker også om klimaendringer:

– Hetebølger og flom som tidligere skjedde kanskje en gang i århundre, begynner nå å skje regelmessig, med alvorlige konsekvenser for blant annet mat og vannforsyninger.

Dette stemmer ikke da verdens matproduksjon øker til nye rekorder nesten hvert eneste år. Korn f.eks. ny rekord år etter år. Og på 2000 tallet, da dommedagsprofetene nevnte ørkenspredning som årsak til den såkallede matkrisen som skulle komme, var kornproduksjonen ca 40% lavere enn nå.

4 Likes

OECD‑FAO Agricultural Outlook 2018‑2027: “While normal assumptions for weather lead to positive production prospects for the main grain-producing regions, adverse weather events that are accentuated by climate change may cause higher volatility in crop yields thereby impacting global supplies and prices.”

I 2013 var imidlertid verdens kornproduksjon rekordhøy og raskt økende (2500 millioner tonn mot 1900 millioner tonn i 2003. I 2018 har kornproduksjonen økt ytterligere til 2650 millioner tonn.) Kureren skrev dette om verdens kornproduksjon i oktober 2013:

«Verden mot nok en rekordstor kornproduksjon

Vesten med sitt forbruk er selve klimamotoren i verden. Så for alle skjønner dette, jo bedre blir det for verden.

Lurer på hva plan “B” er, om vi ikke klarer å omstille oss fort nok og klimaforskerne har rett?

Har heldigvis ingen etterkommere så sann sett kan jeg gi faen. Håper bare de med barn klarer å tenke forsikring for fremtiden istede for “do as always”. Ironisk nok så kjemper jeg fremtidens sak som ikke er mine arvinger. Mest av alt begynner det å krype inn en "fuck it, menneskeheten kan bare seile sin egen sjø. Om 50 år er jeg historie. Blir jorden et helvette på jord… Greit… Jeg har prøvd.

Hvordan fremtiden blir???

Vet nok til å skjønne at når bio mangfoldet reduserer seg i ekspressfart, så vil det skje endringer. Håper bare at folk skjønner denne konsekvensen og gjør nødvendige forberedelser for sin familie.

Jeg stemmer for alle forslag som fører til redusert utslipp og bevarer miljø og natur…Mer kan jeg ikke bidra med. Den veien samfunnet går, jeg lever med og tilpasser meg deretter… Så får de som vil ha endringer bruke stemmeseddelen sin godt annet hvert år (kommune og stortingsvalg).

1 Like

Dilemmaet er at verdens kornkamre befinner seg stort sett i rike land, mens store befolkningsgrupper med liten betalingsevne et helt annet sted.
Spørsmålet blir da hvem som skal betale for produksjon, transport og distribusjon.
Samtidig er tilnærmet gratis utdeling en skikkelig utfordring for de lokale markedene.

2 Likes