Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

siste Pod før nyttåret 2020 :partying_face:

Må vel være muligheter for å tjene en del på dette?

1 Like

For Kina handler vel dette litt om vinn eller forsvinn for kommunistpartiet. For oss andre… om de feiler så tror jeg det er greit med mye tørrforr, vann og andre forsyninger lagrete i kjelleren!.

2 Likes

Andel rasister

De som er mest rasistiske ligger utenfor vesten.

4 Likes

Gjør dere klare for rekordkulde:

3 Likes

Varselet fra oktober stemte jo ganske bra, da:

1 Like

ja…når skal vi få se hva løgner det blitt sagt oppigjennom tidene,-Al Gore,hvor ble ha av…?

https://www.nettavisen.no/nyheter/forskere-spar-en-liten-istid-fra-2020/3423413791.html

:zipper_mouth_face::speech_balloon:

Mens jeg er i skjermprint modus

5 Likes

For å putte det i perspektiv hvor blåst team Thunberg egentlig er.

Sverdrup er vel det feltet i verden som henter opp olje til lavest Co2 kost.
Og olje må være endel av energimixen med mindre vi ønsker å fortsette med brunkull.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e0e172d3a22c00011399687

Er vel greit å anta at vi er i siste fase av Thunbergismen før folk innser hvor mye de er lurt.

6 Likes

Mange som har reagert skikkelig på nyttårstalen til Solberg.

Peak klimahysteri og globalisme. Ikke et ord om norske forhold og norsk politikk.

7 Likes

Det jeg ikke forstår er at det kan være miljøvennlig å elektrifisere Sverdrupfeltet med kullkraft.
For det er vel kullkraft som brukes, eller er det bare elbiler som lades med kullkraft?:wink:

Ifølge fagfolkene lønner det seg.

Jeg tror helt ærlig at gassturbiner offshore er mer miljøvennlig enn den kraftmixen vi bruker her til landet ( hvor det importeres mye brun kraft fra kontinentet).

Står litt om det her.

2 Likes

Under 1kg CO2/fat i følge equinor selv. Oppsiktsvekkende bra, og en reduksjon fra i snitt 6kg/fat fra andre norske felt. Men hva med selve råoljen i fatet? Jo, ca 430kg CO2/fat.

Hvem lurer hvem?

1 Like

Sjekk co2 regnskap til Olje fra venezuela, så ser du at vi ikke lurer så mange.

1 Like

Usikker på hva du sikter til, men ble mer nysgjerrig på hvem “vi” er? :slight_smile:

Tung olje som hentes opp med dårlig teknologi har et fryktelig dårlig Co2 regnskap. Når man får til Co2 fangst blir olje fra nordsjøen rimelig hipt.

Med 6kg/fat ligger/lå norsk-produserte fat noe under halvparten sammenlignet med snittet til de ca 90 andre oljeproduserende land i verden. Dette blir uansett relativt ubetydelig sammenlignet med de 430kg som et fat råolje representerer. Er det noe jeg misforstår?

Yep, virker ikke som du har fått med deg Co2 fangst. Som Norge og Equinor forsker mye på.

1 Like

Ahh, det er bare en liten hake ved å feste for mye lit til fremtidig, ikke utprøvd teknologi. Men jeg skal ikke være negg, krysser fingrene for at det fungerer i stor skala. Men inntil det faktisk skjer, så velger jeg å ta utgangspunkt i regnestykket over.

Teknologien finnes alt.