Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det er ekstremt endimensjonalt å legge ansvaret for verdens elendighet på Vesten og vårt kapitalistiske system. Flyktninger har verden alltid hatt, enten det skyldtes krig, uår og dårlige avlinger eller naturkatastrofer.

Med all usikkerhet det innebærer kunne man gjøre et tankeeksperiment hvordan verden ville sett ut uten den industrielle revolusjon, Vestens kapitalisme, og i de siste tiår Kinas statskapitalisme.
Uten de drivkreftene som har ført til en enorm satsing på vitenskap og teknologi, en langt mer effektiv matproduksjon, til vaksiner og behandlende medisiner, effektiv handel, bistand til skolegang for særlig jenter,etc.
Vestens suksess (med alle dens store mangler og talløse feilgrep og dessverre også tidvis ren råskap) har gitt et livsgrunnlag for trolig flere milliarder mennesker som av dødfødsler, sult, epidemier, ville fått en tidlig død. Når verdens befolkning blir flere, levealderen har økt, om en i ulik takt, , er dette blitt et tveegget sverd. Vi er kanskje i ferd med å legge grunnlaget for vår egen undergang, med økte klimautslipp, truet naturmangfold og rovdrift på naturressursene.

Så kan man jo bare spekulere på om religiøse og regionale konflikter, i sær i Midtøsten og Afrika ville opphørt om Vesten hadde vært mer introvert og skitt en lang marsj i menneskelige tragedier der ute.

Spesielt at du nevner Syria, der Vesten fikk flengende kritikk for å drøye så lenge med å gripe inn da Assad sendte et bomberegn over deler av eget sitt folk og tok i bruk kjemiske våpen…

Et ting til slutt i noen betraktninger som er sterkt ufullstendige, ja Norge har evne og vilje og bør bidra med omfattende bistand. Men det er et tankekors og et dilemma at Europa har importert en ny underklasse , fordi flyktninger fra fjerne kulturer som en naturlov stiller med så mange handikap i forhold til den opprinnelige befolkningen. Det være seg språk, kultur, utdannelse, arbeid, økonomi, nettverk, dårlig kjennskap til sitt nye hjemland etc. etc. Det vil i beste fall ta noen generasjoner å jevne ut.
Og mange blir litt undrende når unge flyktninger man har hentet ut av teltleire starter en kriminell løpebane på med venstresiden begrunnelse om blant annet trangboddhet.i Oslo øst.
Det er aldri lett å tilhøre de minst privilegerte, Men denne nye underklassen har vi skapt med vitende og vilje.

5 Likes

Det var en interessant vinkling :slight_smile: Personlig tror jeg at grunnlaget for vestens overmakt startet et par hundre år før den industrielle revolusjon, på 1500-tallet når skip la ut fra sør-europa og oppdaget, og ganske snart etterpå, begynte å kolonisere den nye verden. Da fikk man et økonomisk overtak som la grunnlaget for historien som kom etterpå. Hadde ikke europeerne vært først ute med dette, så hadde nok et annet større folkeslag/kontinent gjort akkurat det samme, bare litt senere. Og verden hadde nok ikke sett så veldig annerledes ut i dag, bare litt andre fortegn.

Hadde folkeslaget vært fra midtøsten så tror jeg ikke verden hadde sett lik ut i dag akkurat.

Og heller ikke om koloniseringen hadde skjedd motsatt. Altså at Afrikanerne hadde kolonisert oss.

Man trenger ikke et statsborgerskap for å komme opp med en oppfinnelse. 1 milliard mennesker og at 9 av de 15 raskest voksende økonomier i Afrika kommer hovedsaklig fra utenlandsk investering. Per 2016 kom 0,5% av patenter fra Afrika. Hadde vi blitt kolonisert av Afrika hadde vi trolig fortsatt vært slaver og brukt oljelamper og penn og papir, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg tror samtidig du missforsto hva jeg mente. Med “andre fortegn” så mente jeg at verden totalt sett ville vært omtrent den samme som i dag, men at maktstrukturene og fordelingen/eierskapet av ressurser naturlig nok ville vært annerledes. Og ja, jeg tror nok du har rett i at vi hadde løpt rundt med oljelamper dersom Afrika hadde hatt dagens imperie-rolle (tilsvarende USA i dag), satt på spissen. For det er jo ikke veldig ulikt den virkeligheten flertallet av dagens afrikanere lever under. 400 års kolonistyre gjør noe med et kontinent. Det hadde nok ikke sett annerledes ut i Europa i dag hvis det var omvendt.

1 Like

Jo jeg tror det hadde sett annerledes åkke som. Du ser det på Tyskland og måten de reiste seg på f.eks. Kultur har en stor del av æren for at vi har det som vi har det.

1 Like

OK, men jeg er ikke så sikker. Vi snakker fortsatt om samme art, homo sapiens. Store ting gjennom vår historie har hatt en tendens til å inntreffe ganske samtidig gjennom vår historiske utvikling. Overgang til jordbrukssamfunn f.eks, midt-østen var først ute, ja, men like etterpå - oppsto lignende kulturer både i afrika, amerika og asia. Og på et eller annet tidspunkt oppsto “penger” i vår felles bevissthet som mellomledd for byttehandler. Dette har fungert overlegent i alle kulturer, uansett. Så selv om vi er glad i og stolte over våre “egne” kulturer, så tenker jeg at vi kanskje er likere enn vi tror, og at uavhengig av hvem som hadde sittet ved “makta”, så hadde resultatet blitt omtrent det samme. Men at disse “makthaverne” hadde vært like kyniske og opportune som europeerne har vært, det er nok også ganske sikkert. Som sagt, jeg tror alle folkeslag er ganske like der.

Det er faktisk enklere, vi tåler laktose.

2 Likes

Hehe det forklarer det ikke tror jeg for asiaterne er heller ikke glade i melk. Men de produserer 64,6% av alle patenter i 2016. Og andelen er sterkt økende.

Laktose var en game-changer, men det er som morti sier, det forklarer ikke det europeiske verdensherredømmet. Denne karen virker å ha et rimelig bra overblikk:

Hvis man holder ut alle 5 minuttene, så er sluttpoenget hans interessant, hvorfor ikke like gjerne Kina? :slight_smile:

1 Like

Bra innspill. Men bak det faktum at politikken tillot mye penger brukt på krig ligger også kulturen som la det til grunn. Kultur utviklet i en periode med anarki. Det er sprøtt å tenke på at krig er såpass “bra” for utviklingen.

2 Likes

Min teori er at livet på den nordlige halvkule med store sesongmessig variasjoner i vær og klima har krevd helt annen arbeidsinnsats og kreativitet for i det hele tatt å holde seg i live.

Dette har skapt grunnlaget for innovasjon, utvikling og en helt annen arbeidskultur enn hva man ser feks rundt ekvator, hvor livet er mye enklere grunnet gunstige klimatiske forhold.

5 Likes

Enig! Dette har jeg lenge ansett som en sannsynlig nøkkelfaktor. Klima alene har krevd evne til planlegging og disiplin, essensielt for utvikling og suksess.

1 Like

Kjøper den, men hva da med nord-amerika og store deler av asia, det ble ikke “dem”, men europa?

Som nevnt, Norge har også militære i regionen: https://www.aftenposten.no/verden/i/EW23ol/kort-tid-foer-rakettene-kom-var-det-70-norske-soldater-her-slik-saa-det-ut-etterpaa

Sa ikke Trump at IS var bekjempet? :clown_face:

Hva har et rakettangrep fra Iran med IS å gjøre mener du?

Blant dem var de 70 norske soldatene, som inngår i operasjonen Inherent Resolve for å støtte irakiske soldater i kampen mot IS.

De har vel ikke noe der å gjøre fortsatt hvis IS er bekjempet?

Jeg klarer ikke folk som gjør seg dumme med vilje. Hvor er stoltheten deres liksom?

Det menes selvsagt bekjempet som i fratatt de massive landområdene de hadde erobret. At de nå driver geriljakrig i det skjulte er noe annet.

1 Like

IS som “stat” er bekjempet. Men som undergrunns terror-organisasjon lever de jo videre.

Norge trener irakiske sikkerhetstyrker. Slik at de kan slå ned på fremtidens IS uten hjelp.

Ser ut som selv svenskene begynner å bli oppgitt over “svenske tilstander”.

Eller som venstresiden i Norge kaller det. Guttestreker.

2 Likes