Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ifølge Reuter-meldingen fra 2014 bidro også russiske skip med å frakte ulovlige kjemiske våpen ut av Syria. Du synes ikke det er en smule paradoksalt at en Syria-alliert som Russland, sammen med Kina, Danmark og Norge tok på seg denne oppgaven, etter det som skal ha vært et kjemisk angrep?

For øvrig tror jeg ikke vi forumdeltakere som sitter og spekulerer, finner fram til hva du kaller “den åpenbare sannheten”. Sannheten har mange fasetter.

Men man registrerte etter Libya-fadesen at Vesten hadde lite lyst på et nytt militært eventyr i Syria, der situasjonen var så uoversiktlig, samtidig som Syria var en så nær alliert av Russland. Assad hadde IKKE kontroll på hele sitt opprinnelige territorium på det tidspunktet, og heller ikke senere under borgerkrigen
Også i FNs sikkerhetsråd ble det lagt ned veto fra Russland og Kina, basert på erfaringene fra Libya der de holdt seg avholdende fra å stemme, mot en FN-godkjent inngripen.
Vesten fikk i den periode tidvis flengende kritikk for sin passive rolle under den syriske borgerkrigen.

1 Like

At det ikke var Assad som beordret det påståtte gassangrepet mener jeg er åpenbart.

Som sagt, det var det eneste som kunne true seieren hans etter årevis med hardtvunnet borgerkrig.

Ja, Syria har vært- og er rotete. Men i dette tilfellet var det andre fraksjoner / interesser som må ha stått bak (hvis det i det hele tatt fant sted).

Hvis andre oppriktig mener Assad er tilstrekkelig idiot og gal nok til å gjennomføre et slikt angrep - på dét tidspunktet - fritt frem :slight_smile:

Den vestlige, omfattende støtten til «moderate» rebeller er for øvrig en historisk skamplett. Man bevæpnet og trente opp islamister med tilknytning til alt fra Al Qaida, Al Nusra og IS.

3 Likes

Nei det høres for amatørmessig ut. Vi vet jo at Assad ikke var en amatør.

Det er jo også en ting å huske på at veldig mye av vår informasjon om Iran og midtøsten blir filtrert gjennom USA eller et vestlig perspektiv. Det er nok mye vi ikke vet om synspunktet fra f.eks. Russland, Kina, Iran og Irak sin side i konfliktene etter andre verdenskrig til i dag.

2 Likes

Tviler på det.

Så lenge problemene vedvarer og mange nok mennesker nekter å innse sammenhengen mellom masseinnvandring og økt kriminalitet, kostnadsaspektet osv så kommer diskusjonen til å fortsette.

1 Like

Nå har jo Trump lovet sine velgere å trekke styrker ut av Midtøsten, og han har neppe mange velgere å hente på å starte nye, kostbare militære eventyr i et valgår. Mange amerikanere er jo drittlei disse nær evigvarende operasjonene uten synlig framgang.

Et interessant scenario er hva som vil skje dersom USA/Nato trakk ut sitt engasjement i regionen og konsentrerte seg mer om hovedoppgaven som jo er sikkerhet rundt egne territorier. Ville verden blitt et bedre sted?
Og hvem ville fylt om tomrommet etter Vesten? Mange variable å ta hensyn til her.
USA har heller ikke det samme sterke motivet for kontroll i regionen når de nå er så og si selvforsynt med olje.
Ville et mer introvert USA og Nato gitt mer fred og fordragelighet rundt om?

Norge har forøvrig fått en nye forespørsel om et militært engasjement. Denne gang fra Frankrike om hjelp mot militante islamister i Mali. Burde Norge bare gi f…? Eller?

Dersom Trump får 4 nye år som jeg tror så vil det skje innen dette temaet. Jeg tror det kan bli aktuelt å dele verden mellom f.eks. Russland, Kina og Nato. Eventuelt flere allierte som Japan/Israel/SaudiArabia/India osv. Jeg ser for meg at Kina får rollen som “verdenspoliti” i østen, Russland tar rollen for midtøsten og Nato blir verdenspoliti for Afrika, Europa og sør/nord amerika.

Dette er far fetched, men Trump vil endre Natos rolle i den retningen. Det vet vi. Den nåværende største trusselen mot USA er jo Venezuela med fler. Nærmere eget nabolag. Og jeg tror at folkeopinionen også vil støtte en slik løsning etter hvert. De vil selvsagt ikke kalle det verdenspoliti. Men noe som høres kjempefint ut. Som f.eks. “Den transatlantiske fredsunionen”.

Enten det, eller så vil han gå løs på FN. Og endre systemet der. Vetoretten for Kina og Russland vil i så fall være noe av det første han angriper der. Men selvsagt også kostnadsfordelingen. FN er utrolig ineffektivt og krever for mye enighet. Trump hater ineffektive globalistpolitikere.

Det forstår og respekterer jeg at andre mener, men mitt poeng var at det i liten grad foregår en diskusjon på området. Ethvert forsøk på å tilføre nyanser eller substans blir møtt med den samme veggen av etterhvert velkjente mantra. Så kanskje tiden er moden for å diskutere løsninger…?

1 Like

Leser mange løsninger her jeg. Kutte ned på masseinnvandringen, bidra med oppbygging av failed states osv.

2 Likes

Løsninger er f.eks. å gi lærere lov til å disiplinere elever igjen. Lærerens manglende autoritet gjør at noen elever lærer seg dårlig folkeskikk fra tidlig alder.

Raske domstoler spesielt opprettet for å ta unna saker om gjengkriminalitet raskt.

Mer politi der folk er.

Grensekontroll mot Sverige. Stenge 90% av veiene som krysser grensen til Sverige.

La folk jobbe fra dag 1 når de kommer. Om de kan og får jobb. La de som får jobb få norskkurs etter arbeidstid.

Gi norskkurs og introprogram som må bestås for et “integreringssertfikat”.

Spre bosetningen der vi kan. Nå snakker jeg om asylsøkere og flyktninger.

Innfør lavere satser på sosial trygd for innvandrere som ikke har jobbet i Norge. Man må ha opparbeidet seg norsk statsborgerskap før man får full dekning på offentlige tjenester unntatt skole og helse.

Arrester alle gjengmedlemmene og send de på en treningsleir de sent vil glemme.

6 Likes

Skremmende sak!

https://www.nettavisen.no/nyheter/tiltalte-i-holmlia-saken-avbildet-med-kjent-voldskriminell/3423909653.html

Stortingspolitiker Jan Bøhler er blant tilhørerne i Oslo tingrett. Han mener at saken viser en usunn æreskultur blant mange innvandrere i Oslo.

- De har en kultur der de skal beskytte kvinnene, i strid med våre prinsipper om at kvinnene skal ha egen frihet. Denne beskyttelsen skaper mange dårlige situasjoner, sier Bøhler.

1 Like

I løpet av de første 11 kvartalene av Trumps presidentperiode, økte lønningene for de med lavest inntekt med 5,9 prosent årlig.

https://www.nettavisen.no/okonomi/trump-knuser-norge--oppsiktsvekkende/3423909759.html

3 Likes

Da har i hvert fall skjedd noe bra i løpet av Trumps presidentperiode! Sånt blir det nok stemmer av også.

2 Likes

Men øh han er jo dum og slem!

1 Like

Morro om dette stemmer, kan jo bety slutten for biden.

2 Likes

Hagen vil nekte Norske statsborgere til å komme hjem på bakgrunn av subjektive meninger og ikke basert på fakta (domstol).

Mye mer redd for en slik presidens, en at vi henter hjem personer i utlandet og får saken prøvd i Norsk domstol…

Det er vel heller et spørsmål om hvorvidt staten skal ta en aktiv rolle i å hente dem hjem enn å nekte dem å komme til landet.

1 Like

Jada, la oss hente hjem terrorister, også sender vi ut uskyldige småbarnsforeldre.

Hvor er Engasjementet for disse stakkarsene? Har Vi de dummeste politikerne i hele verden?

Mens dette neket av et kvinnfolk, det vil vi ha hjem??!! Det er så latterlig og dumt at ord blir fattig!

8 Likes

Man må skille mellom følelser og juss i en rettsstat som Norge.

Slik jeg forstår deg, så skal subjektive definisjoner ovenfor en gruppe være styrende for hva som er rett og galt.

Hvem skal sitte med definisjonsmakten som ikke er forankret i en lovtekst ?

1 Like

Nei, Norge trenger overhodet ikke å løfte en finger for å hente hjem disse menneskene.

2 Likes