Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hvorfor anektere Nord Norge?

Stopp subsidie og pengestrømmen, så løser problemet seg. Er jo ikke som on den delen av landet går med overskudd.

@InVivo @Evilfreud

Jeg kan tenke meg at for øyeblikket, så er Nord-Norge kanskje den landsdelen som går med minst underskudd. Vel å merke om man ikke regner med oljeinntekter.

HAHAHAHAHA!!! Oioioi… har ikke ledd så godt på lenge. Gladsak! :grinning:

5 Likes

…18 år,-og nå er det faen meg slutt på dette gnålet!

:sunglasses: :fu:

3 Likes

Fyflate han der har kostet det norske samfunnet mye, på tide at de sender han ut :slight_smile:

1 Like

Nord norge har vel aldri gått i overskudd hverken med eller uten noen inntektskilder

Vil bare minne på om at vi har en bråte med naturressurser i Nord som ender opp i selskap med HQ i Oslo, Bergen og Trondheim :wink:

1 Like

Det hindrer fortsatt ikke at regionen egentlig trenger nødhjelp fra sentralmakta

Kanskje ikke. Men for øyeblikket er det nok den landsdelen som går med minst underskudd.

Men om Nord-Norge bare er en utgiftspost, hvorfor ikke bare la de opprette sin egen stat?

Mindre utgifter for oss, stor buffersone mot Russland, etc…?!?

Kan det ha noe med naturressurser å gjøre?

Mange snodige påstander her, ofte fra “søringene” som vanlig.
De samme som tror det går isbjørner i gata her oppe osv? :sweat_smile:
Mange fra Oslo, som vel er den største minuskommunen? :wink:

2 Likes

Kan vi da si at alle selskap som selger laks fra oppdretten i Nord-Norge, og alle oljefeltene Nord-Norge må skilles ut i egne selskap med hovedkontor i Nord-Norge? Det samme gjelder mineraler og metall.

2 Likes

Jeg tror desverre den øvelsen ikke vil ha noe å si. Men du kan jo regne på det. Statlige subsidier må fortsatt til for å få landsdelen til å gå rundt.

Men ingenting hadde gledet meg mer om man betalte full elavgift med moms. Full arbeidsgiveravgift. Fjernet subsidiene på studielån Fjerne finmarksfradraget på personskatten osv.

Forsåvidt er denne rapporten fin.

Finnmark ligger på topp i subsidier pr person og på bunn i skatteinntekt pr person. OG det har lite å gjøre med hvor hovedkontor ligger.

Skjønner.

Men bare for ordens skyld - siden jeg er dårlig på geografi, kunne du pekt på dette kartet hvor Østlandet, den “rikeste” delen av Norge produserer oljen? Må jo vær at de har alle oljen, siden hele nord er blakk tenker jeg.

2 Likes

Det kartet der viser jo bare oljelisenser. Usikker hva østlandet har å gjøre med dette. Jeg har ikke nevnt østlandet. Bare nevnt at NordNorge er et subsidie hull som staten ikke tjener penger på.

Hvis det var så mye mineraler og olje i Nord Norge ville jo dette betydd mye jobber og høye skatteinntekter. Men sannheten er jo anderledes.

Du kan peke på kartet du

Hva vil du jeg skal peke på alle subsidiene som går nordover?

i 2018 ble det bare levert 1500 årsverk til oljenæringen i Nord. Ikke veldig imponerende.

Og Goliath som er det store fine feltete der oppe vil sansynligvis aldri bli lønnsomt for staten i vår levetid.

Vis meg all oljen eller laksen som produseres i Oslo du.

1 Like

Hva har Oslo med dette å gjøre? Jeg driter i oslo, det er en papirflytteby.

Forsåvidt liste over oljefelt i barentshavet.

For å sette det i perspektiv.

Sverdrup inneholder mer hydrokarboner enn de til sammen.

Så nå vil du legge ned alt utenom Vestlandet?