Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Jeg sier ikke at katalanerne nødvendigvis handler rett, og er helt klar over at spansk høyesterett har kjent valget ulovlig.

Poenget mitt er at når spanske føderale politifolk bruker vold mot sivilbefolkningen så får de opinionen i mot seg uansett. Lov eller ikke lov blir da opplevd irrelevant a lokalbefolkningen, og begge sider vil påberope seg definisjonsmakten for å si hvem som har retten på sin side. Sannsynligvis var de regionale katalanske myndighetene fullstendig klar over at dette ville skje og bruker det for det det er verdt.

2 Likes

Jeg tror ikke folk bryr seg. På de første bildene kjører politiet en laidback stil så eskalerer ting ettersom demostranter prøver å hindre politiet. Husk at spania har drevet krig mot baskerene. Spanske myndigheter har lang historie med voldsbruk med folkets velsignelse

Baskerne har ødelagt saken sin selv med terrorvirksomhet og overdreven voldsbruk, de har ikke akkurat hatt opinionen med seg for å si det mildt :sweat_smile:

Jeg tror det er enklere å støtte katalanerne ettersom de (enn så lenge) ikke har tatt opp våpen.

2 Likes

Helt enig med deg. Men de har valgt ham som president så nå får de ta konsekvensene. Forgive them, for they know not what they do…

1 Like

For å sitere star wars: «Slik dør altså demokratiet, til dundrende applaus» :nerd_face:

1 Like

Amerikanske tilstander…

"The US has become accustomed to the sickening cycle of mass murders, followed by the unavoidable calls for tougher gun regulations and the counter-arguments that such measures would be an affront to the constitution.

After the Orlando massacre, Donald Trump refused to condemn the loosely regulated US firearms market. He said: “If you had some guns in that club the night that this took place, if you had guns on the other side, you wouldn’t have had the tragedy that you had.”

In a tweet following the Las Vegas tragedy, he sidestepped the issue all together, saying: “My warmest condolences and sympathies to the victims and families of the terrible Las Vegas shooting. God bless you!”

Jeg fortsetter agendaen med å vise det “nye Norge”

Steinalderkultur…

Norge for 60-70 år siden?

1 Like

Huh? Kan du utdype den litt?

1 Like

Tragisk. Mørketallene er store.

Veldig bra at det blir satt inn så mange tiltak både for å forebygge og hjelpe, men det er ikke nok. Politikerne må på banen og allokere mer ressurser og sette integrering på agendaen.

Kanskje til og med Listhaug kunne begynne å gjøre den andre halvparten av jobben sin og jobbe med integrering. :see_no_evil:

Artikkelen snakker om sosial kontroll av jenter.

Så kommenterer

Også sier jeg

Mao, det her er ikke steinalderkultur, men Norge for ikke så altfor lenge siden. Det er greit å se på sin egen kultur og historie for å unngå å fremmedgjøre dette mer enn det egentlig er. I Norge fikk jo ikke kvinner stemmerett før i 1913!

2 Likes

Ok, skjønner og takk for svar. Jeg føler det er en helt annen diskusjon og ikke omhandler sosial kontroll og begrensninger av unges frihet på samme måte. Eller æresdrap for den sakens skyld. Sitter på toget, men tar det gjerne mere spesifikt i morgen :slight_smile:

For å snakke om noe helt annet enn innvandring til en forandring. Sosialismen får økende støtte i hele vesten, muligens som en reaksjon på høyrebølgen. Denne artikkelen illustrerer noe av tankene mange unge i dag identifiserer seg med, og er verdt å lese.

2

ehhh

Jeg vet at kvinner hadde lite rettigheter og ikke fikk stemmerett før 1913, men det er altså over 100 år siden, og “kampen” da handlet i stor grad om likestilling mellom kjønnene i forhold til kvinners rett til utdannelse, arbeid, styreverv, lik lønn, politisk engasjement etc.

For 60-70 år siden hadde det norske arbeiderparti sin storhetstid og jeg mener perioden i liten grad kan sammenlignes med problemstillingen om æreskulturen skissert i artikkelen over.
Den omhandler i stor grad om unges (både jenter og gutter, selv om flertallet er jenter) frarøvelse av frihet og muligheter som andre gjevnaldrende har og om æresrelatert vold og undertrykkelse.

(Dagbladet): De får ikke gå ut av hjemmet etter skoletid. Å være med venner på fritida er uaktuelt. Heller ikke å delta i bursdager eller bli med på leirskole er lov. Går de i for trange klær, kan de bli låst inn på rommet i timevis. Har de guttevenner eller snakker med den mannlige læreren om leksene på Facebook, kan de bli straffet.

Lever ikke jentene opp til kulturen i familien, kan de i verste fall bli truet på livet eller bli drept.

(Dagbladet): En ung jente tok kontakt med dem fordi moren hennes ikke aksepterte handlingene til jenta: At hun hadde fått seg kjæreste. Hjemme en kveld tok mor kvelertak på dattera si for å markere hva hun aksepterer eller ikke. Jenta havnet på krisesenteret.

(Dagbladet): Dersom en jente har blitt gravid, er det ikke lenger mulig å skjule hva hun har gjort. Da er æren tapt. For å gjenopprette den, er det i hovedsak to måter det skjer på: At man tar livet av jenta eller hun sendes bort i eksil og får aldri ha kontakt med familien igjen.

Var det sånn for norske jenter i Norge på 1950-tallet?

2 Likes

Likehetstrekkene var vel mange bortsett fra drapene vil jeg tro, dog må man vel en del år videre tilbake i tid enn 1950, mye som skjedde rundt århundreskiftet, og så blir det vel stort sett verre jo lenger tilbake man går. Kvinneundertrykking i ulike former og grader har dessverre vært en del av de fleste kulturer og forsvart gjennom religioner (inklusive kristendommen) oppgjennom.