Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Nærmere 1950 enn steinalderen! :wink:

Denne biten av norgeshistorien er jo interessant

Barn utenfor ekteskap: straffbart
Først i 1915 bestemte Stortinget at barn født utenfor ekteskap skulle ha rett til navn og arv etter faren. Omtrent hundre år tidligere, i 1812, hadde kongen opphevet loven som straffet ugifte foreldre med bot og offentlig skrifte i kirken for barn født utenfor ekteskap. Denne loven var fra 1617 og gjaldt både ugifte mødre og fedre. I praksis rammet den likevel særlig mødre. Loven fritok soldater for straffen, de måtte sone en kort straff i det militære.

2 Likes

Synes retorikken er litt merkelig. Skal ikke tyskere få lov til å mene at nazister er noe pakk de ikke vil ha i landet sitt fordi «hele» Tyskland var nazister i 30- og 40-årene? :slight_smile:

1 Like

EDIT: la meg skrive om det, hvilken logikk er det du referer til, ettersom det du skriver ikke stemmer med det jeg har skrevet?

De fleste er jo døde. Pluss at Tyskland var et land i ruiner som Hitler fikk fart på å bygget opp igjen. Han ga folk drømmer og ikke minst resultater. Man kan trekke direkte paraleller til dagens Nord Korea bare at de mangler “suksessen” da Uncle Sam ikke vil spille med :slight_smile:

Oilimp omtalte sosial kontroll (av jenter) i enkelte miljøer som «steinalderkultur» i overført betydning, slik jeg tolket ham.

Hadde en tysker omtalt nazistbevegelsen i Tyskland som «steinalderkultur», hadde han trengt å se på sin egen kultur og historie i stedet for å fremmedgjøre det mer enn man behøver?

Var bare det jeg mente. Det må være helt greit å mene at den sosiale kontrollen er en gammeldags form for kontroll som ikke fortjener livets rett.

1 Like

Som jeg skrev:

Jeg er jo enig i at dette hører fortiden til, men man trenger ikke fremmedgjøre dette. Det er viktig å finne ut av hvordan man kan få folk fra andre kulturer til å se våre (relativt nye) verdier, slik at de kan tilpasse seg vårt samfunn. Det må jo være en kombinasjon av assimilering* og integrering til for at vi skal få et samfunn som henger sammen. Respekt for norsk lov er et godt steg for assimileringen.

*) Fra wikipedia: Assimilering defineres innenfor samfunnsvitenskapen som den prosess som gjør at en person eller en minoritet gir avkall på sin kultur og går over til å leve i henhold til majoritetskulturens dominerende verdier, normer og tradisjoner.

1 Like

Det er veldig gode poenger du kommer med, likevel er det vanskelig å assimilere ut av patriarkalske subkulturer der æresbegreper og undertrykking er dominerende. Nå sier jeg ikke at dette er ensbetydende med noen religion eller folkegruppe, men på generelt grunnlag. Sånt må man, som samfunnborger og medmenneske fordømme, slik jeg også fordømmer kvinneundertrykking og forfølgelse i vår historie for øvrig.

Slik mener jeg også at min parallell til neonazistbevegelser og Tyskland kan forsvares. Det handler ikke om å fremmedgjøre, men å ta avstand fra og vise motstand til.

Egentlig er vi enige. Tolker jeg deg riktig, var det semantikken du var uenig i.

1 Like

Det som er interessant er når man ser på 2. generasjons innvandrere, hvor forskjellen mellom innfødt og innvandrer er veldig liten. Spørsmålet da blir jo hvor mange 1. generasjons innvandrere man kan ta inn før det påvirker 2. generasjons innvandrere i noe som for meg vil være en negativ retning.

Kanskje man burde hatt kursing i hva nordmenn som setter deg i respekt i Norge. Det er ikke å holde døtrene dine innelåst, men å delta i frivillige organisasjoner, være det seg idrett, røde kors, (den tilsvarende tjeneste for sjø som jeg ikke klarer å komme på navnet på akkurat nå), DNT, de utallige skilagene rundt omkring i Norge, osv. Å jobbe for bedre levevilkår for alle i Norge.

1 Like

Det er helt jævlig lesing.

2 Likes

Look who’s talking…:

Dette er et eksempel på en veldig farlig type innstilling fra en president. Spesielt når han er president i et av verdens mektigste land. Han lyver og vrir på sannheten, endrer oppfatning og får det til å høres ut som at han har rett. Begrepet “Fake News” oppsto mer eller mindre på grunn av denne mannen.

Nå stiller han spørsmål om NBC, USAs eldste massemediekanal, skal få lov til å beholde lisensen. Hvorfor? Fordi kanalen(e) hevder at han har vært for opprusting av atomvåpen, noe han nekter for å ha sagt.

Trump har i hvert fall en farlig totalitær innstilling.

1 Like


Hva skal man si? FRP går til valg på reduserte skatter og avgifter og hva får vi?

Økte skatter og avgifter.

Takk dusteregjering.

Lest hele programmet til FRP? :wink:

Ikke veldig mye skatteletter der. Men mye penger til vei! og det ser det ut som de leverer på også.
Selv om jeg ikke liker økt maxpris i barnehage!

Og Kontantstøtten blir ikke prisjustert, og blir dermed stående på inntil 7500 kroner i måneden for barn mellom ett og to år. Det er dermed småbarnsfamilier som taper på dette budsjettet mens rikingene godter seg videre på nye veier. Hrmf :angry:

Du vet at kontantstøtten økte fra 6000kr til 7500kr iår? :wink:

Nei, det gjorde jeg ikke, men jeg har likevel lov å være sur på økte skatter og avgifter :angry:

(Har lite å klage på ellers i livet så… :roll_eyes: )

1 Like

Men det er snakk om å gjøre om helle kontantstøtten/barnetrygden slik at den blir mer behovsprøvd.

1 Like

Ja, der ser du! Makan til møkkafolk… :angry: Vi trenger penger vi som har småbarn.

Er dyrt med bleier og våtservietter…

Du får takke våre nye landsmenn som har misbrukt ordningen

1 Like

Hvis den blir behovsprøvd der det jo først og fremst de som vil få den, og ikke vi da jeg vil tro vi stiller litt sterkere økonomisk? Men nå var diskusjonen her at FRP vil behovsprøve ordningen og samtidig gi skattelette til rikingene mens vi småbarnsfamilier må slite til salt i maten :cry: