Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Kommer jo masse skatteletter.

Men enda bedre

Reduserer pressestøtten
Regjeringen vil redusere produksjonstilskuddet til nyhets- og aktualitetsmedier med 25,7 millioner kroner.

:smiley:

1 Like

BaneNor melder at vedlikeholdsetterslepet vil øke med dette statsbudsjettet. Ergo mer forsinkelser og mig for oss som tar tog til jobb, ergo flere som kjører bil, ergo mer kø og forurensning. Strålende.

Småbarnsfamiliene, de syke, de uføre og de med helt vanlig inntekt er de klare taperene i dette statsbudsjettet, og jo høyere inntekt du har jo mer positivt er det. Det Erna sa på talerstolen i Stortinget i går om at de ikke skulle skape større forskjell på folk holdt i nøyaktig en dag.

2 Likes

Man kan mene hva man vil om rødt, men de er ikke redd for å tuppe regjeringen på skinneleggen hvertfall :joy:

Edit: se fra 1:39:00

1 Like

Sånne små tulleparti skulle ikke hatt en plass i politikken før de får en skikkelig oppslutning,over en sperregrense som burde vært 8-10%.

Hehe enig!

Litt som med KRF de bjeffer som de skulle hatt 10/12%. Men så er det 0,2% over sperregrensen :stuck_out_tongue:

2 Likes

KrF er jo faktisk på vippen for borgerlig flertall i tinget, da kan de make or break til tross for at de er små

Du er klar over at sperregrensa bare har med utjevningsmandater å gjøres eller? Får man et mandat fra et fylke er man inne uavhengig av om sperregrensa er 1% eller 90%

Helt absurd når regjeringen kutter i støtten til gratis rettshjelp samtidig som de fortstter å gi penger til Storhaug og Co i HRS. Det blir ikke mindre absurd av at bevilgningen til HRS gis fra post for “nasjonale ressursmiljøer på integreringsfeltet”.

Følgende sier IMDi om “Tilskudd til nasjonale ressursmiljø på integreringsfeltet”:
“Målet med tilskuddet er å bidra til økt deltakelse i, og økt tillit til, samfunnet blant innvandrere og deres barn. Tilskuddet skal bidra til å sikre at alle har samme muligheter, rettigheter og plikter når det gjelder å delta i samfunnet og ta i bruk egne ressurser.”

4 Likes

Ganske utrolig når man ser to slike mindre poster opp mot hverandre.

Ja er klar over det. Mener det politiske systemet er feil oppbygd i Norge. Partiene burde få en viss % stemmer, jeg mener over 8% for å kunne danne regjering. Så kan de prøve på nytt ved neste valg, og skaffe seg en skikkelig jobb i mellomtiden.

Vi burde hatt tre partier:

Det rød
Det blå
Det i midten

Så måtte enn velge side, så måtte en håpe at folk flest kunne stemme ytterpunktene og ikke midten.

Du får ta det opp med dem og be dem slå seg sammen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Et stort antall partier fordrer mye koalisjoner osv, helt klart, men det samme ser man i USA til tross for topartimodellen. Begge partiene der er svært splittet og knapt enig om noe som helst internt. Samtidig har vi ikke like mange partier som Nederland, som sliter med å få gjort noe som helst i parlamentet fordi det er så fragmentert.

Personlig er jeg glad for at vi kan bidra til å nyansere politikken gjennom stemmeseddelen, heller enn å velge mellom få grove grupper det vil være vanskeligere å indentifisere seg med

1 Like

Ja, men da ville jo fylker som f.eks nordland nesten ikke ha noe å si ifht. hvor mange som bor der?
Systemet er jo bygget opp slik med utjevningsmandater for at det ikke skal være Oslo / østlandet som bestemmer alt her i landet?

Gjør de ikke det uansett? :stuck_out_tongue:

Ja jeg har laaangt fra noen fasit på min serdeles uslipte tanke om dette :sweat_smile:
Men ser bare at det systemet med partier med 1-5% oppslutning skal kunne velte store lass/regjeringer etc, så føles det veldig som det motsatte av demokrati. Altså i noen tilfeller så får 1% av velgerne sin vilje på bekostning av kanskje 30-40%. Smaker ikke godt det.
Men, prøve en kaffe i sola her nede, deilig i Spania! :smiley::sun_with_face::sun_with_face:

1 Like

https://youtu.be/O7FtjtF4gM0 usikker om dette er politikk eller småprat :smiley:

Men verdt å se :smiley:

Fantastisk om dette går gjennom. Dette har jeg sagt ganske lenge er veien å gå!
(avkriminalisering, ikke legalisering).

Ikke legalisering
– Det er viktig å presisere at vi ikke legaliserer cannabis og annen narkotika, men vi avkriminaliserer, sier Sveinung Stensland (H), nestleder i Stortingets helsekomité.

5 Likes

Inni hodet mitt så vil det frigjøre mye politiressurser, alt fra betjenten i gata til juristen på kontoret, samt fengselsplasser (kanskje ikke så mange plasser, men noen).

Men om den frigjorte kapasiteten blir brukt på mer riktig måte gjenstår å se :+1:

1 Like

Ikke sant? Helt tullete å ta folk med noen gram weed eller en plante på kjøkkenet liksom… :roll_eyes:

2 Likes

Har ikke ord for hvor idiotisk det er.
Hadde man regna på antall årsverk som går bort i gress, så hadde alle fått bakoversveis antar jeg.
Nei, fokuser på skikkelig kriminalitet :+1:

2 Likes