Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Er ikke dette bare en helt fantastisk feilslått kampanje?

Ja men så burde hun gjort seg ferdig med studiene og begynt å jobbe når hun var 24 som alle andre da?

1 Like

Life`s a Bitch,and then you die…

:man_shrugging:

Jeg ser for meg å spe på pensjonen med å prostituere meg når jeg blir 70. Satser på at jeg vil appellere til et hittil ukjent marked :stuck_out_tongue:

Vil minne om at vi har en egen tråd for politikk, game on folkens som liker å diskutere den slags på internett

4 Likes

Tar ingen ansvar for hvor nøyaktig denne er, men jeg måtte le litt.

9 Likes

Ja, kampen om godhetspoeng i sosiale media osv har ingen grenser tydeligvis.
Vet ikke om alt som ble sagt i videoen er riktig, men mye stemmer jo.
Hun som lagde videoen, og ble sammenlignet med Rosa Parks, Ghandi og andre borgerrettsforkjempere valgte jo ut en tilfeldig utreisende mørkhudet på flyet da den personen hun egentlig skulle “kjempe” for ikke en gang var på flyet!
Enkelte slutter aldri å sjokkere med sin “godhet og snillisme”…

5 Likes

Blir dårlig av å se sånt ass… :frowning:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-21/sweden-s-economy-is-getting-a-lift-from-migrants

1 Like

Rar artikkel når svenskene selv sier at integrasjonen er totalt mislykket og at de sliter med å få innvandrere i arbeid.

Burde ikke dette vises i de økonomiske tallene - dersom det står så ille til mener jeg?

Hvis jeg får en unge, så er det naturlig at jeg vil bruke mer penger og spare mindre. BNP vil da øke, men landet har ikke blitt rikere. Det er mao ikke noen motsetning her. Tilsvarende med immigrasjon som fører til økt BNP, men landet kan samtidig bli fattigere.

5 Likes

Helt klart en teoretisk mulighet, men Sverige har hatt en bedre utvikling enn resten av EU også når det kommer til statens gjeldsutvikling.

1 Like

Den grafen tar vel ikke med gjelden i kommunene? I hvert fall i Norge så har gjeldsgraden der økt dramatisk:
image

Btw, hvis ikke-innvandringsbiten av Sverige går svært bra, så vil du forsåvidt få gode tall totalt sett, selv om innvandringsbiten trekker ned. Men er vel enig at når totaltregnestykket er positivt, så er det økonomisk kanskje ikke så farlig med litt innvandring? Det er vel kanskje helst da de lokale problemene som skaper mest problemer.

Strutseartikkel.
Hvis de ikke mener økt omsetning ifm forsikringsbransjen, hvor mange titalls (eller mer?) millioner skr er utbetalt i forsikringsutbetalinger pga alle bilbrannene? Og generelt hærverk, rettsaker osv?
Joda, pengene får nok bein å gå på, men positivt for landet, økonomien osv? Well…

Dette er EU tall som inkluderer hele den offentlige sektoren

The whole public sector debt
A debt measure that is often used in international comparisons is the “general government debt in relation to GDP". This includes the whole of the public sector: central government, municipalities, county councils and the pension system. The calculation rules are the same within the EU and are based on the terms of the Maastricht Treaty.

1 Like

Hva mener du egentlig med det? At bilbranner er et stort økonomisk problem for Sverige?

Interessant at tallene i grafen din ikke stemmer overens med dataene herfra? Her viser den 62% av GDP i 2015, mens grafen du bruker viser 45%-ish.
image
Ref: https://data.oecd.org/gga/general-government-debt.htm

… Jeg prøvde egentlig å finne kilden din for å se hvordan Norge så ut, så bare en liten avsporing :stuck_out_tongue:

1 Like

At “flyktninger” overtar hele bydeler, terroriserer befolkningen og brenner ned hundrevis av biler? Eeeh, ja man må være rimelig naiv (venstrevridd?) eller noe for ikke å se problemene der, som blant annet går utover økonomien.
Eller har jeg misforstått noe? Mange nyanser sikkert, og vinkler å se ting på. :slight_smile:

1 Like

Det er sikkert et annet bilde du har som ser det fra tabloide oppslag, men jeg kan ikke si at jeg deler ditt bilde av Sverige fra de erfaringene jeg har gjort her over 10+ år.

1 Like

GDP betyr svært lite syntes jeg, det er bare folk som elsker å skryte av hvor bra det går som liker det tallet. GDP per capita er mye viktigere. Og der gjør også Sverige det rimelig bra.

“Problemet” med innvandring helt generelt er når de blir gamle nok til å bli pensjonister, det er ikke mens de er i yrkesfør alder. Så kostnadene kommer tiår senere enn det man tror. At noen hundre, eller ett par tusen, personer lager ugang, koster “mye penger” men som prosent av BNP er det nesten null.

Den beste formen for innvandring er gjestearbeidere (svensker i Norge) som er i landet en kort tid og jobber og bidrar til økonomisk vekst, men ikke blir boende permanent. Forutsatt at du er egoistisk selvsagt :slight_smile:

1 Like