Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Politikk

Se her: https://www.privacytools.io/

1 Like

Du beskriver et fenomen som har tusenvis av grunner for Ä oppstÄ og peker pÄ en potensiell grunn. Det du mener er sannsynlig er ikke det samme som fakta. Synes det er mer interessant Ä se pÄ resultatene av politikken deres pÄ Þkonomien:

Her er resultatet fra 2017-2018 pÄ fattigdom i USA. Det ser ut til at alle utenom de med asiatisk bakgrunn har fÄtt redusert sin fattigdom, men feilmarginen i gruppene black, asian og hispanic er sÄ store at man ikke kan garantere at tallet er riktig. Ser ihvertfall ut som at republikanerne har fÄtt ned fattigdommen i USA noe, som er positivt i mine Þyne ihvertfall. NÄr det kommer til politikk er jeg ikke for republikanerne eller demokratene, men ville valgt demokratene i de fleste tilfeller siden man dessverre bare har de to valgene der borte:


https://www.census.gov/library/publications/2019/demo/p60-266.html

Neida det er ikke tusenvis av grunner til dette her vet du. Vi snakker ikke om at de har 20 eller 10 svarte i kongressen, vi snakker om at de har 1. FÞlger du ikke med i timen eller forstÄr du ikke statistikk.

NÄr det gjelder fattigdommen sÄ kan vi prÞve Ä lÞfte blikket litt sÄ ser vi at det har vert nedadgÄende trend lenge fÞr trump, her er en kurve over arbeidsledighet. Fattigdom gÄr ikke bare ned i USA men over hele verden.

1 Like

Morsom kommentar fra en som drar fram et datapunkt og sier at det gir noen form for forklaring pÄ Ärsakssammenheng.
Du sier at du ser forklaringen, men viser bare et datapunkt som ikke gir noen mer informasjon enn at det er 1 svart i kongressen. Det underbygger ikke din forklaring noe mer enn om jeg hadde sagt at det er et visst antall stoler i kongressalen eller 31 grader i skyggen i Oslo i dag. Du mÄ vise Ärsakssammenhengen mellom antall svarte i kongressen og hat mot svarte i den republikanske stemme-massen. Hvis ikke er det i beste fall meninger og synsing lagt oppÄ et interessant datapunkt, men ihvertfall ikke riktig bruk av statistikk.

African-American unemployment rate korrelerer ikke nÞdvendigvis med endringer i fattigdomsnivÄet hos gruppen som definerer seg som svarte i undersÞkelsen heller.

er det jeg lurer pÄ :stuck_out_tongue:

Om vi skal snakke om poenget ditt: Republikanske velgere er overveldende rasistiske, og beviset for det er at de har valgt inn 1 mĂžrkhudet person i kongressen.

Da blir mine spÞrsmÄl:
Hva var fordelingen pÄ hudfarge i kvalifiserte kandidater til stillingene som stilte til valg?
Kan problemet ligge i strukturell rasisme i stedet? F.eks. mindre tilgang pÄ hÞyere utdannelse, fÊrre sorte forbilder i topp-politiske posisjoner historisk, at de kanskje stoppes fÞr de fÄr stilt til valg av rasisme eller andre Ärsaker osv. osv. Det er grunnen til at jeg sier:

2 Likes

Oida kanskje ikke poverty korrelerer med unemployment. Joda, det gjÞr det, gutten. Ta og spar meg for sÄnnt vÄs og fokuser det pÄ de viktige poengene.

Og dette er ikke 1 datapunkt. Det er kanskje 250 datapunkt, ett for hvert kongressete republikanerne har. NÄr det gjelder alle spÞrsmÄlene du har sÄ fÄr du svare pÄ dem selv. Jeg har presentert 250 datapunkter som viser et ekstremt bias mot svarte hos republikanerne, du har presentert 0 datapunkter, lykke til.

De kan hvis de vil
 :face_with_raised_eyebrow:

6 Likes

Husk Ä stemme pÄ Piratpartiet til neste Är.

1 Like

SkjÞnner ikke helt logikken til Unge Pirater nÄr de skriver:

«Enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist.» Dette er et demokratisk prinsipp som vi verdsetter i Norge. Om den nye etterretningsloven blir vedtatt, blir vi frarÞvet denne retten.

Denne loven endrer da ingenting pÄ at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Men den vil jo gjÞre det enklere Ä finne ut av hvem som er skyldige og ikke. SÄ hvis man har planer om kriminell aktivitet skjÞnner jeg at man er mot loven :blush: Jeg synes det er fint med ting som gjÞr det vanskeligere for folk Ä slippe unna med lovbrudd jeg da. Vanlige lovlydige folk fÄr jo egentlig bare sterkere vern.

Man skal vÊre under konkret mistanke for Ä ha gjort noe ulovlig fÞr staten kan krenke ditt personvern. Dette har vÊrt et demokratisk prinsipp som vi har verdsatt i hundrevis av Är. At du Þnsker en totalitÊr overvÄkningsstat i stedet fÄr stÄ for din regning.

3 Likes

At jeg Þnsker det er jo bare din pÄstand. Det er begrensninger i loven ogsÄ som gjÞr at jeg ikke anser at vi fÄr en totalitÊr overvÄkningsstat ved Ä innfÞre dette.

Vi har vel alle sett at lover kan lages og endres pÄ minutter om «det trengs».
Er bare Ä lage en «krise», sÄ er det fritt frem.
Fjerning av lover hĂžrer vel mer til sjeldenhetene, om det har skjedd.

Politikerne fjernet vel en lov om at folk kunne anmelde de for brutte lÞfter eller noe sÄnt
 :face_with_symbols_over_mouth:

1 Like

Yup, ref. alle lovforslagene som nÄ er inne til behandling. Noen er for Covid-19, andre skjules i mylderet for at KRF skal fÄ igjennom sine valglÞfter i stillhet.

1 Like

Stemmer det. Ja det mÄtte vÊre en slik lov :face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:

1 Like

KRF? Hvorfor sÄ spesifikk?

Litt usikker pÄ om jeg forstÄr hva som er poenget ditt. Hva er egentlig poenget i forhold til den nye versjonen av denne loven?

Poenget ligger i hele setningen din. NĂ„r loven nĂ„ allerede er der, sĂ„ kan den teoretisk sett omgjĂžres til en totalitĂŠr overvĂ„kningsstat pĂ„ null tid. Å endre en lov, eller utvide en, tar minutter.
Systemet er allerede implementert ved at det faktisk overvÄkes.
Man innfÞrer da en liten spiselig del for de fleste, sÄ gÄr resten av seg selv under radaren, og alt er klart nÄr det «trengs».

Setter du ikke spĂžrsmĂ„lstegn ved at det skjer nĂ„, etter 15 Ă„r med nekt? NĂ„, midt i en «krise» med utvidede fullmakter osv
?
For meg dukker den slitne setningen «land vi ikke liker Ä sammenligne oss med» opp i hvertfall.

Det er ikke mer enn 6 mnd siden forslaget om «all makt ved krise» ble fremlagt. Definisjon pÄ krise skulle de selv bestemme.
No thanks, Erna er noe annet enn det hun fremstÄr som.

3 Likes

Problemet med Ä la staten overvÄke/fÄ for mye frihet er at selv om man stoler pÄ at de bruker dette smart nÄ, sÄ er det ikke gitt at man stoler pÄ alle framtidige styrer som ogsÄ vil kunne bruke rettspraksisen vi ga dette styret. I tillegg er det mye som skjer, f.eks. dataangrep som staten ikke har styring over, som gjÞr at om vi lager overvÄkningsinfoen lager vi ogsÄ en ny stor sikkerhetstrussel.

3 Likes

:grimacing:

Etter Ä ha satt rekord i lovbrudd for Ä sÄ ta seg en permisjon for Ä slippe Ä rydde opp i rotet sÄ burde hun jo vÊre klar for tinget

7 Likes