Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Statue av en mann som hjalp Norge under WW 2 skal nå liksom rives pga “Dagens tull”!

Blir for dumt… :man_facepalming:

5 Likes

Det er underlig, men nåtiden forsøker alltid å omforme historien. Nazistene hadde sine bokbål og rasering av moderne kunst, den kinesiske kulturrevolusjonen greide den kunststykket å eliminere mye av sitt historiske materiale.
De kommunistiske brødrene i det gamle Sovjetunionen hadde en egen avdeling for historieredigering, der personer som var falt i unåde ble klippet bort for hånd fra de viktige fotografiene. Dette var jo noen tiår før photoshop.
Litt trøbbel for klipperne ble det nok da mange kun var periodisk i unåde, og etterhvert ble rehabilitert igjen.
IS-kalifatet sprengte istykker uerstattelige oldtids-kunstverk, og nå synes Grønn Ungdom og en rekke andre dette er fotspor som er gode å gå i.

Historie og historisk kontekst er noe dritt.
Som det ikke heter i ordspråket: Fremad og alltid glemme!

7 Likes

Fikk en idé i politikk-chatten når de diskuterte USA, Nascar og politikk:
De førerne som er på høyresiden kjører kun høyresving, de som er på venstresiden kjører kun venstresving.
Blir fort ganske heftige løp :rofl::stuck_out_tongue_winking_eye:

Med mindre Forsvarets Etterretningstjeneste får mangedoblet bemanning og ressurser har de ikke kapasitet til å “masseovervåke”. Dette blir nok et system basert på filtre og potensielt AI for å finne risiko-grupper og kriminelle nettverk for å holde kostnadene nede sånn som hos PST. Mannen i gata har de ikke kapasitet til å kontrollere uansett, så man må først ha aktivitet som gjør at du plukkes opp i sånne filtre. Det dumme med en sånn løsning er at de dumme kriminelle blir tatt og de smarte går fri, som med de fleste andre løsninger. Og nei, ingen kommer til å se på deg gjennom webkameraet ditt fra Forsvarets Etteretningstjeneste. Men andre aktører som f.eks. Facebook, Google, Apple, Mobil-apper etc. etc. gir man gladelig all personlig informasjon til selv om man vet at den blir solgt til tredjepart og blir brukt på individbasis i mye større grad enn myndighetene vil.

1 Like

Er de 10x mer involvert i kriminalitet. Hvis det finnes troverdige studier som viser dette hadde det vert interessant å se.

Jeg vil fjerne grønn ungdom, for de har ikke peiling på hva de prater om…

#måttebare

2 Likes

Svarte i USA utgjør nesten 14% av befolkningen men republikanerne har per i dag kun en eneste svart representant til kongressen. Og enda morsommere, nå angrer han og stiller ikke til gjenvalg. Dette resultatet er umulig å oppnå om ikke svarte kandidater blir systematisk valgt bort av republikanske velgere. Dette ser ut til å være den sterkeste skillelinjen i amerikansk politikk, den forteller oss hva republikanerne egentlig står for når man leser mellom linjene.


1 Like

Det skulle folkhemmets far, Per Albin Hansson, ha visst at knapt hundre år senere er Medel-Svensson på full fart til å bli rødlistet.

http://www.bgf.nu/aj/9.html


Uff, for en post.

Du kan nevne at det er en svart senator fra South Carolina, som er republikaner - hvis du absolutt må være opphengt i hudfarge.

Så kan du også nevne at majoriteten av svarte amerikanere som stemte i den demokratiske nominasjonen ikke stemte på Corey Booker eller Kamala Harris, som er svarte, men Joe Biden - han er hvit.

Virker som det kun er black power grupper og hvite folk som mener at hudfargen din på noen måte er avgjørende for kandidaten du stemmer på.

Kan også nevnes at republikanerne stilte svarte kandidater i 2018 mellomvalget - ikke at man bryr seg så mye om hudfargen til folk da. Men i denne omgangen ville ikke velgerne ha disse kandidatene.

Det var forresten flere svarte som stemte på Trump over Romney. Jeg husker ikke at VG portretterte Mitt som nynazist…

2 Likes

Jeg har allerede sagt at republikanerne har 1 svart representant i kongressen. Svarte kandidater stiller både for demokrater og for republikanerne men republikanske velgere nekter å stemme på dem.

Republikanerne har 197 representanter i kongressen men kun 1 er svart, og nå angrer han og stiller ikke til gjenvalg. Sagt med andre ord, republikanske velgere nekter å stemme på svarte representanter. Som sagt, man finner ikke en eneste skillelinje i amerikansk politikk som er tydeligere enn dette.

Facts are stubborn things.

hehehe :smirk:

image

Solberg regimet setter standarden.

I don’t know shit about fuck når det kommer til kryptering, «skjul deg selv» osv…
Jeg har pr nå en iphone og en ipad. Pc’n sa adios amigo for en lite stund siden.
Finnes det apper, e-poster osv jeg kan skifte over til, som i det minste hjelper litt? :man_shrugging:t2:

1 Like

Flere av våre naboland har gjort dette lenge, er kun metadata de lagrer. Vpn vil jo hjelpe.

Men fungerer det på wifi’en hjemme? Leste på en vpn app at den «gjør det trygt å surfe på offentlige wifi’er».
Jeg bruker kun wifi hjemme, eller hjemme hos folk jeg besøker…
Kan ingenting om dette.

Edit: Tråd for politikk. Du sier «kun metadata». Da sier jeg selvsagt er det det. Det sies at acer og vindkraft vil gi oss billigere strøm også.
La oss si det skjer, men nettleien stiger hinsides. Så det er alltid en twist på ting. Hvis ikke nå, så kommer den senere.

2 Likes

Protonmail

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-16/indian-says-three-soldiers-killed-in-clash-with-chinese-troops

Solid oppgjør, ikke nødvendigvis det man vanligvis forbinder med soldater heller:

“Reinforcements from the Indian side were summoned from a post about 2 miles away and eventually about 600 men were fighting with stones, iron rods and other makeshift weapons in near-total darkness for up to six hours”