Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Herregud - kan noen gi den mannen munnkurv? :hear_no_evil:

1 Like

Hvorfor fikk jeg den?

Hehe, jeg klikket reply fremfor nytt innlegg - var ikke ment til deg :sweat_smile:

Det vil neppe skje noen fundamentale endringer i USA om Biden danker ut Trump. USA er som et stort tankskip - vanskelig å stanse, tid- og plasskrevende å dreie .

Men fasaden vill antagelig bli langt triveligere og forsonende enn med den konflikt-triggende og splittende twitreren som sitter nå.

Forøvrig veldig fascinerende å se det politiske teateret som pågår nå. Symboltungt og monumentalt. Man kan si mye om amerikanerne, men seremonier er de gode på. Storstilt begravelse over flere dager, hvite som vasker svartes føtter, politikorps som æresvakter.
Kampen mot rasisme er helt vesentlig, men det blir noe unorsk og underlig over måten man forsøker å transformere George Floyd til en slags etterfølger av Martin Luther King jr. Utgangspunktet var jo ikke helt enkelt, men nå ser de faktisk ut til å lykkes.
Mon tro hva Floyd selv tenker, om han skulle skue ned eller opp på hva han har bidratt til. Antagelig noe sånt: Den så jeg ikke komme…

3 Likes

Har forsåvidt ikke store formeninger om Biden, virker for meg som en “run-of-the-mill” democrat.
Ikke har han karismaen til Obama og ikke har han særlig kontroversielle meninger eller stand punkt som kan vise USA hvilken retning de nå skal ta. Men jeg håper han vinner likevel, rett og slett fordi jeg er drittlei av trynet til Trump og det hatefulle retorikken, den idiotiske twitringen og den stygge hårsveisen :sweat_smile:

1 Like

Ærlig talt tviler jeg på at det ikke allerede skjer…

Edit:

«Loven skal evalueres etter fire år»

«Nothing is so permanent as a temporary government program»

3 Likes

Ja, men de de som jobber der kan fortsette å kjenne på ubehaget med å bryte loven.

1 Like

Det kan fort skje fundamentale endringer i USA om Trump får fortsette fordi da er sjansen stor for at han får satt inn enda en konservativ dommer i SCOTUS. Da kan abortrettighetene forsvinne i mange delstater.

nå begynner også Putin med det “grønne” skiftet?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-11/putin-s-fury-over-norilsk-spill-may-force-green-reform-in-russia?cmpid=socialflow-twitter-business&utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_content=business&utm_campaign=socialflow-organic

denne så jeg ikke komme…

https://www.nettavisen.no/nyheter/du-har-kanskje-ikke-hort-om-tony-timpa-han-var-velstaende-og-hvit/3423977989.html

2 Likes

Neste stopp: ikke bare metadata. 1984 here we come :slight_smile:

Dette er jo bare kopi av loven Sverige har hatt i årevis.

FRA Loven som den kalles.

Gode betraktninger. Det er ingenting i statistikken som tilsier at det eksisterer utbredt systemisk rasisme i politiet i USA. Hvert eneste unødvendige dødsfall er tragisk. Men det er kun når det er en mørk person at hysteriet setter i gang og verden går av hengslene…

Ironisk nok rammer en oppblussing av Corona pga disse protestene nettopp fattige og fargede hardest… lurer på om noen av de som var med på dem har reflektert over dette?

4 Likes

https://www.nettavisen.no/nyheter/her-er-tallene-som-viser-at-loven-tilsynelatende-straffer-svarte-hardere-enn-hvite-i-usa/3423976645.html

I den artikkelen der er det mye rart. Feks blir det jo ganske feil å sammenlikne antall skutt med antall i befolkningen. Om en sammenlikner antall skutt med antall pågripelser eller antall straffede feks så er det ganske jevnt.

Og det å sammenlikne antall straffede med antall brukere er jo helt fjernt… må jo sammenlikne antall pushere med antall straffede få feks…

Bare to eksempler.

Se på statistikk på hvor mange svarte som dreper hvit i USA vs hvor mange hvite som dreper svarte… den er stygg!

Edit: Eller se hvor mange svarte politifolk som dreper andre svarte, stygge rassister de ass…

4 Likes

Statistikken der er ikke perfekt men den gir i det minste flere indikasjoner på at svarte muligens blir rammet hardere av politiet enn hvite.

Undersøkelser viser at narkotikamisbruket er omtrent det samme blant hvite amerikanere som det er blant svarte amerikanere. Så sammenligner man andelen afroamerikanere arrestert for narkotikamisbruk med andelen hvite arrestert for narkotikamisbruk. Det er ikke fjernt i det heletatt.

Annet eksempel:

Det er jo ikke unaturlig da iom at de er 10x mer involvert i kriminalitet. Det er fakta, realiteten liksom. Så kan man selvsagt diskutere hvorfor det er slik og peke på ulike årsaker.

Og tror du ikke det at det er sånn ca 100x flere svarte pushere enn hvite pushere påvirker den statistikken?

3 Likes