Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Kan vel være tilsvarende årsaker som for disse som samlet seg i Oslo i dag. De har jo også vist en åpenbar mangel på dømmekraft og et fravær av empati ovenfor potensielle ofre for koronaviruset. Empati kan ofte vise seg selektiv. Når det gjelder politiet går jeg utfra at den empatien man evnt har hatt kan gå tapt underveis når man år ut og år inn må forholde seg til kriminelle. Felles for de fleste av de kriminelle er jo nettopp at de har en mangelfullt utviklet eller sterkt svekket evne på det området. Som politi kan man nok bli “yrkesskadet” av omgåes slikt år ut og år inn.

2 Likes

Må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner argumentene dine her. Jeg tar bare utgangspunkt i maktmisbruken. Om dette var politi som var “yrkesskadet” eller dritt lei av kriminalitet, rettferdiggjør ikke handlingen.
En må bruke den makta som er nødvendig. Når personen er under kontroll så er jobben gjort liksom. Dette virket mer som ren sadisme fra han ene politimannen.

2 Likes

Du skrev at du “ikke skjønner den totale mangelen på empati og dømmekraft”. Så tenkte jeg at jeg kunne forsøke å hjelpe deg litt på vei mot å skjønne. Å forstå, eller skjønne hvorfor og hvordan, det har ikke nødvendigvis noe som helst med rett og galt å gjøre. Jeg så forøvrig på noen videoopptak av den arrestasjonen tidligere i dag, og da tenkte jeg at Derek Chauvin virker noe åndsfraværende, som om han ikke er helt klar over hva han selv gjør. Handlingen er aldri nok for å bedømme sinnstilstand. Og det som kommer frem av ansiktsutrykk er heller ikke lett å bedømme.


Å håndheve loven på korrekt måte har alt å gjøre med rett og galt. Disse var ikke skikket til å være politi.

3 Likes

Det er dessverre altfor mange som er langt fra skikket til å være politi i USA, skulle tro mange har fått politiskiltet sitt i en eske med cornflakes…

2 Likes

Sant det. Det er varierende krav til politi utdanning i USA. Kanskje noe de burde tenke over.

https://www.aftenposten.no/verden/i/zwVv/ferdig-politi-etter-ni-maaneders-opplaering?

Jeg prøver meg:

“I think I need a burger after this.”

Eller:

“I’m sitting on this God damn niggers face, and I don’t care that he says he’s dying,. If he’s dying then so be it - I’m being filmed and will not show weakness in front of the camera”.

Eller:

“God damn it’s nice putting my leg hard against this niggers throat suffocating him… and listen to that suffering voice - music in my ears!! Mmmmm… Oh oh there’s the camera pointing at me so I better look away”.

Eller:

“This person tried to steal or whatever - so I’ll just sit on his throat for a while just as they taught us in my three months in police-school - I hear he’s suffocating but I’m sure it’s not as bad as it sounds like - as long as he can utter words I’m he’s not actually dying.”

Eller:

“Whoops I’m being filmed… I wonder if I’ll be better off getting off this scumbags throat so that he can at least catch another breath - or if I should just put pressure on that throat a few more minutes now that there is no more sign of life from the bastard…”

Eller:

“I’m doing something wrong here - undoubtedly - I think I’m paralysed - it’s impossible for me to move - I’m insane right now”

Eller:

“I love The President - my hero. And I love America. And I’m doing exactly what I’m told to do.”

Eller:

“I think I need to fart… aaaahhh…”

Er jeg helt på jordet her eller?

En delstat har et 12 ukers kurs som krav, sikkert mange lignende krav i andre delstater.
Ja @VargVemund du er på viddene.

Forklar - kom gjerne med andre forslag :nerd_face:

Rettferdiggjør denne demonstrasjonen alle de potensielle dødsfallene som følge av økt smitte av covid19?

Black life matters, roper demonstrantene. Livet til gamle og syke her i landet betyr åpenbart ingenting for dem.

3 Likes

Jeg har ikke snakket om black life matters. Jeg har reagert på den overdrevne maktmisbruken. For meg handler det om å ha et utdannet, rettferdig politi som håndhever loven på en profesjonell måte.
Jeg vil slippe å måtte bekymre meg for å bli behandlet urettferdig.

1 Like

Tror ikke noen er uenig med deg der.

Men denne diskusjonen begynte med at folke reagerte på at de ga faen i covid19 restriksjoner for å demonstrere i gatene.

https://www.nettavisen.no/nyheter/demonstrasjonen-mot-rasisme-ble-ogsa-en-langfinger-til-koronadugnaden/3423978542.html

2 Likes

Det får være opp til folk å velge hvilke kamper de vil kjempe. Folk har hatt ulike meninger til Covid-19 restriksjonene også. Politiet er nøytral til demonstrasjonene så lenge de er fredelige og folk forholder seg til reglene. Jeg regner med at folk som er i risikogruppen holder seg unna og at de som demonstrerer holder det fredelig og tenker på omgangskretsen sin.

1 Like

Hadde det bare vært så enkelt så kunne vi jo droppet alle tiltak da.

5 Likes

Den som først nå reiser seg og liksom skal på demo for å «stå opp for noe» er så styrt at det finnes nesten ikke tilsvarende å vise til…

Det har vært verre politi brutalitet i Frankrike siste halvannet året uten at de som driter i smitten idag, har lea et øyelokk.

Massesuggesjon er noe dritt, sa alle i kor…

Skriv police brutality yellow vests på youtube, og du blir sittende ut dette året, grunnet mengde video materiell. Legger ved en kort snutt på 20 minutter.

Men hey, «fuck shit, fett med demo ass, håper folk ser hvor god jeg er…»

Lol

6 Likes

Tydelig at dette berører mange. Hvis noen tviler på motivene til folk så er vel det helt lov. Du kan sikkert demonstrere mot de som demonstrerer idag.
Det er jo heller ingen som hindrer deg å sette politi brutaliteten i Frankrike på agendaen. Hvis du føler det er glemt. Har sett den og den er like avskyelig den.

1 Like

Jobber med saken så ofte jeg får mulighet. Men igjen, alle er styrt i meninger, følelser og tro. «Du» blir fortalt hva du skal mene, når du skal mene det, og hva du skal gjøre med det.
Hadde det ikke vært slik, så hadde protestene mot politiet i Frankrike vært mange og lange her til lands i tillegg til resten av verden. Men nei, null…og det er ikke bare noe jeg mener, men det er hinsides hyklersk.

Noen sa: Det er lettere å lure folk, enn å overbevise folk om at de har blitt lurt.

Amen til det :pray:

Edit: Det får ikke blitt mer tydelig hvordan man hjernevasker.
Dette er helt latterlig fantastisk. En demo utenfor den amerikanske ambassaden i Paris, til støtte for Floyd. Dette mens man selv blir skutt og banket opp av eget politi :smile:

2 Likes

Flott jobb du gjør!

Hva hadde egentlig skjedd om politiet i Norge gikk inn med batonger, tåregass og oppløste demonstrasjonene? Jeg mener norsk politi gjør det riktige med måten de opptrer på.

1 Like

Ja det kan du si. Men nordmenn følger da også pålegg bedre enn andre lands innbyggere, så behovet er jo svært svært lite. Det ville det vært idag også tror jeg, hvis politiet hadde sagt nei.

Så blir spørsmålet om det er en god eller dårlig ting. At vi alltid bare nikker å sier javel som befolkning, uansett hva det er…

Ja vi er veldig konforme i Norge. Jeg tenker mange ganger at det skyldes velferdsgoder. Det skyldes en ikke altfor høy urettferdig fordeling av rikdom. Du har muligheter, du kan utdanne deg, du får dekket minimum behovene dine. Så hvorfor skal en lage opprør?
Litt sånn, ikke bitt hånda som gir deg mat.

2 Likes