Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det er ikke en svakhet. Men noe vi heldigvis også praktiserer her for å unngå for mye makt til Oslo og for lite til finnmark etc.

1 Like

Hvem? :smiley:

1 Like

Michigan og Georgia har hatt en oppdatering på stemmer siste timen og for Michigan så har andelen av stemmene Biden trenger av resterende stemmer gått litt ned og for Georgia har den vært rimelig lik så det er nok ikke avgjort enda.

For Wisconsin har nødvendig andelen stemmer av resterende økt for Biden så der har ikke stemmene talt opp siste timen vært nok i hans favør selv om forskjellen skrumpet litt.

1 Like

Jeg, til dels.

Spådde Trump riktig i 2016, og har null tiltro til polls og framing. Allikevel trodde jeg Biden skulle vinne relativt komfortabelt da valget (slik jeg så det) endte opp som en slags avstemning om COVID. Mange uavhengige analytikere også utenfor MSM delte min oppfatning og er overrasket.

1 Like

Jo men landslide??

I all den tid de har valgmannsordningen / electoral college så skal det jo svært lite til for at man får en “landslide” i kollegiet.

Feil Morti
Skal du sammenligne USA og Norge kan man sammenligne hvor mange valgmenn hver delstat har, og hvor mange representanter hvert fylke i Norge får. Her har vi valgt å gi en viss overvekt til fylker med få innbyggere. Men i hvert fylke får alle partier representanter etter oppslutning. Vi har til og med utjevningsmandater for å fange opp stemmer som “blir til overs” i hvert fylke.

Britene har derimot noe av det samme som USA; vinneren i hvert valgdistrikt tar alt.
Etter hva jeg har skjønt har Maine og Nebraska et “norsk” system, der valgmennene fordeles etter oppslutning.

1 Like
  • Det er fortsatt ikke endelig avgjort, men slik jeg synes det ser ut nå, så går det mot gjenvalg, sier Svein Melby ved institutt for forsvarsstudier (IFS), en del av Forsvarets høgskole (FHS), til Dagbladet.

  • Det er mulig Biden vinner en av de tre vippestatene Michigan, Pennsylvania eller Wisconsin, men det holder ikke til en seier, mener Melby.

1 Like

Nå har opptellingen i Wisconsin vippet i favør Biden med 89% av stemmene telt opp. Veldig høy andel av de siste stemmene må ha vært til Biden.
49,3% mot 49% nå så absolutt ikke avgjort.

Det er jo det som var poenget over - det er en grunn til at Trump prøver å få stoppet stemmer.

La oss si Biden klarer å ta Wisconsin, hvis han da tar Nevada (ser blått ut) og Georgia har han vunnet.

Da trenger han ikke Pennsylvania. Georgia ser dog rødt ut enda.

Håp i Michigan også.

Bidens største håp er nok å vinne Wisconsin, Nevada og enten Georgia eller Michigan slik jeg ser det.
Arizona og Maine må holde seg blått i tillegg da.

1 Like

Riktig, det kan gå - men ser tungt ut med nøytrale briller.

Biden leder på betting sitene nå.

Vi får håpe de har peil. :slight_smile:

Utrolig tight i Nevada nå. Taper Biden den så tror jeg løpet er kjørt.

Syntes det ser veldig vanskelig ut for Trump nå.

Biden’s beste sjangse nå er å ta Nevada, Arizona og Georgia. Jeg tror ikke demokratene klarer å ta Pennsylvania. Michigan er jeg veldig usikker på, men som sagt; det er HELT åpent enda :upside_down_face:

1 Like

Georgia er vel ferdig talt opp?

@nrk.no

Det ser slik ut hos meg:

image

1 Like