Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Kilde?

Er ikke russland allerede greit innblanda der?

Jeg ser hvor du vil, men noen ganger kan en supermakt være tjent med å være fyrtårn, ikke korsfarer.

Er vel denne.

Venezuelas president Nicolás Maduro bryter landets diplomatiske forbindelser med USA og gir amerikansk personell 72 timer på å forlate landet.

Maduro sa dette i en TV-tale, kort tid etter at Venezuelas opposisjonsledere Juan Guaido utropte seg selv til fungerende president.

Canada, Brasil, Peru, Colombia og Organisasjonen av amerikanske stater (OAS) gjør som USA og anerkjenner Juan Guaidó som president i Venezuela.

Opposisjonslederen, som er president i Venezuelas nasjonalforsamling, utropte onsdag seg selv til interimspresident under en demonstrasjon i hovedstaden Caracas.

USAs president Donald Trump var rask til å anerkjenne Guaido som president, noe han gjorde i en Twitter-melding.

– Venezuelas innbyggere har lidd lenge nok under det ulovlige Maduro-regimet. I dag har jeg offisielt anerkjent presidenten i Venezuelas nasjonalforsamling, Juan Guaido, som midlertidig president, tvitrer Trump.

Brasil høyrepopulistiske president Jair Bolsonaro var rask til å følge etter.

Står ikke noe om at amerikanerene vurderer intervensjon som glein sier :thinking:

De støtter en president som akkuratt tok makten fra den sittende presidenten og den sittende likte det ikke. Ligger nok en liten militærpakke støtte bak han som nettop tok makten. Ellers tviler jeg på han hadde turt.

2 Likes

Når vi snakker usa.

1 Like

Jeg leste det enten på vg eller db. Er ikke senil riktig enda. Skal linke. :grin:

Trump utelukker ikke at USA vil ta i bruk militærmakt for å bli kvitt Maduro, skriver NTB.

1 Like

Det amerikanske helsesystemet er rare greier. Utrolig at de er I-landet som gjør minst for innbyggerne hva angår helse, og likevel presterer å ha det dyreste helsesystemet delt på antall innbyggere

2 Likes

Vi nyter vel godt av USA’s forskning?

Anbefaler folk å se denne for et annet perspektiv:

  • Meget religiøst og patriotisk
  • Topp prosenten sitter på all rikdommen
  • Oligarki om en skal tro studier
  • Unike utbrudd av 3. lands sykdommer som blir undersøkt av FN
  • Nr.150 i synkende drapsrate (bare litt under Somalia og Sudan, men fortsatt bedre enn Ecuador)
  • Torturerer folk til de tilstår, godkjenner så tilståelsene i en rettsal
  • Dødsstraff utført med sprøyte, elektrisk stol, gasskammer, henging, og skyting
  • Blåser bort halve statsbudsjettet på militæret mens 2 millioner barn går hjemløse året rundt - døper hangarskip etter uvalgte politikere ifra byer der innbyggerne fortsatt drikker bly-forurenset vann.

tjæææ…nijaæ… okei da, I-land med noen u-land trekk :grin::hamburger::gun::us:

3 Likes

Helt enig.

1 Like

Hjemme fra jobb i dag også Glein?:wink:

Du, grublet litt på hva DU mener om Jensen-saken? Tror du han er skyldig? Tror du juryen frinfinner gubben?

Ikke brukt min oppmerksomhet på det. Burde man?

Tja, si det.

Har gått litt lei saken, men fanget oppmerksomheten min nå når den gikk mot slutten. Er jo intressant, største korrupsjonssaken i norsk politi noensinne.

1 Like

Ja. Jeg burde nok bli mer interessert.

Men følger biotek, fotball og star trek. Får være grenser for hva en opplyst borger skal befatte seg med.

2 Likes

Jensen saken passer vel bedre i småprat enn i politikk.

Forsåvidt minner Jensen mest om en TV serie karakter som ikke helt klarte å balansere mellom det gode å onde. Litt sånn The shield :stuck_out_tongue:

Venezuela ser mot øst, de ønsker samarbeid med «fienden».
De handler olje i annet enn dollar.

Ikke uten grunn at nabolandet Colombia ble nato partner ifjor.
Dette har vært planlagt lenge. Verdens største oljereservoar, og usa vil ha de klamme fingrene sine på det for 1) tjene penger på gratis stjålet olje, og 2) hindre Kina i å få den.

Demokrati og menneskerettigheter er bare tomprat for usa, ord som blir brukt for å rettferdiggjøre ovenfor deg at krig må til.

De sa aaaakkurat det samme om gadaffi og libya, samt Syria og Irak.
Det er gode plasser alle sammen idag ikke sant. Totalt ødelagt.

Samme ord: https://youtu.be/QDehK1e3O1c

Forskjellen i Venezuela er jo at ting faktisk er skikkelig dårlig der, mangel på det meste og en rik rød elite som har sultet ut sitt eget folk for å gjøre seg selv rike.

At usa faktisk gjør litt militær ingripen er nok sansynlig for å sørge for at størstedelen av hæren i venezuela joiner rett side.

Trist som det er, stikker man hodet i sanda hvis man ikke anerkjenner at dette er (den kanskje viktigste) fellesnevneren for de som bokstavelig talt blir bombet tilbake til steinalderen - vel, dét, eller så blir man avsatt gjennom (vestlig støttede) kupp.

Men slik har det vært lenge - modus operandi siden petrodollarsystemet kom på plass. Det alene forklarer hvorfor vi er alliert med- og utfører kriger på vegne av halshuggerne i Saudi-Arabia.

4 Likes

Nettopp. Msm er eid som ikke rapporterer det innlysende.
Hadde politiets fremtreden i Frankrike mot de gule vestene, vært filmet i Iran, så hadde krigen allerede vært igang.

Men never to late for Iran.
Unnskyldning for angrep blir: Menneskerettigheter.
Virkelig grunn blir: Handler ikke olje i dollar, sitter på store olje og gass reserver, hindre Kina silkevei som må gjennom Iran, bryte båndet til Russland.