Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ikke automatvåpen da… Om man ikke er registrert samler.
Tror reglene er sånn ennå. Man kan kjøpe semiauto rifler om man har bruksområde for de og sef semiaut pistol. (finnes ikke så mange andre :slight_smile: )
Full auto rifler er det ikke så mange av i det sivile.

:face_with_raised_eyebrow:

I usa er heller ikke automatvåpen vanlig

Med “assault rifles” menes vel vanligvis rifler med høy ammokapasitet og mulighet for full auto eller burst. Det kan vi vel være enige om er vesentlig vanligere i USA enn Norge.

Har bump stock da. Gjør halvauto til helauto, Mulig de er forbudt nå.
Las Vegas skytteren brukte vel en sånn.

Forbudt fra i fjor, 10 års fengsel/2.5 mill i bot risikeres.

Wow :flushed:

Bump stock er LAAAAAANGT fra skikkelig Fullgod fullauto.

1 Like

Av ren nysgjerrighet, til hvilket bruk snakker vi her? :slight_smile:

Bump stock eller full auto?

Full auto er gjerne brukt til dekningsild, altså bare “fylle lufta med kuler” for å tvinge noen i dekning eller holde dem der. :slight_smile:
Om man ønsker mere målrettede treff er det bedre med enkeltskudd.
Derfor hadde det ikke funket så bra med full auto på for eks elgjakt. :slight_smile:

3 Likes

:thinking:

Er det så ille da?

« Med Senterpartiets skatteforslag vil de som tjener mellom 750.000 og 999.999 kroner, totalt 366.057 nordmenn, få en økt skatteregning på 1240 kroner per år.

Mens 257.282 personer som tjener mellom 1 og 2 millioner kroner, får en økt inntektsskatt på 12.863 kroner. »

1 Like

Begge :slight_smile: mulig svaret til eirikoo er fullgodt, selv om jeg fortsatt er like nysgjerrig på hva som utløser behovet for å legge dekningsild

1 Like

Bumpstock er egentlig beregnet på folk som har 10 fingre og 2 fungerende armer. Det er iallefall det som orginalt var grunnen.

Nå er de forbudt heldigvis.

Privatpersoner vil aldri ha behov for full auto.

Kan også bruke full auto ved ildoverfall, men da snakker vi nærkamp.

jadda…ingen kobling her :see_no_evil: :sweat_smile:

kort tid etterpå…


:face_with_monocle:

3 Likes

Også på natterstid med sporlysammunisjon kan full auto være fint for å sikte seg inn på mål i bevegelse, men da snakker vi mer om 12,7 med større magasin enn vanlige rifler fra f.eks. fregattene våre.

Uansett for private som “skal beskytte sin egen tomt” er det ikke noe vits i å ha rifle. En hagle er mye lettere å treffe med så lenge man er innenfor 50 meters avstand, og jeg regner ikke med at det er nødvendig å skyte mot noen for å “beskytte sin egen tomt” på lengre avstand enn det. På mindre enn 50 meters avstand blir mange rifler vanskelige å treffe med bare fordi kulebanen er så høy.

Forøvrig imot at jakt skal være noe man gjør for morroskyld. Skulle heller sett at det var en jobb betalt av staten/kommunen og kun gikk ut på ansvarlig bestandforvaltning. At over 500.000 nordmenn skal ha rett til å eie eget våpen synes jeg er hinsides. Det er dog bare 25% av disse som jakter per år.

Realiteten i Norge er at de fleste våpen ligger i våpenskapet og støver ned. 2-5 personer blir drept med skytevåpen i Norge årlig, men det er ikke et stort nok problem i dag til å bruke det i seg selv som argument. Men vi så jo 22. juli hva jaktvåpen kan gjøre når de er i feil hender. Om noe sånt skjer igjen med jaktvåpen synes jeg debatten bør tas opp igjen, men det er tålelige tilstander på dette i dag sånn jeg ser det. Selv om jeg er imot jakt sånn det er i dag ønsker jeg ikke at det skal endres bare fordi jeg ikke liker det.

1 Like

For noen som er så motiverte som ABB har nok våpenlovgivning begrenset effekt.

1 Like