Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det virket ikke som om du for to uker siden trodde at 2/3 av alle republikanske kongressmedlemmer ville stemme for å annullere valget. Det virket som dere trodde Trump var alene om å bestride valget. 1/3 av alle spurte amerikanere (uavhengig av partipreferanse) stoler ikke på valgresultatet.

Videre er det fortsatt mange rettsaker som går. Jeg er ikke optimist i de sakene der det er en demokratisk oppnevnt dommer. Men i høyesterett er mulighetene mye større. Det har ikke noe med bevisene å gjøre. Men det har med dommerens partitilhørighet å gjøre. Alle vet at demokrater og republikanere har “hver sine” dommere de bruker. Selv om dommere også ofte klarer å forholde seg mer objektiv også.

Jeg sier ikke at jeg tror Trump klarer dette her. Men det er fortsatt mulig så avviser det ikke 100%.

2 Likes

Jeg sliter med å forstå hvorfor du er så krass i tonen. Det må da gå an å være uenige om noe.

Slik jeg forstår deg så mener du at sidenTrump ikke har nådd frem hittil i rettsystemet, så kan det umulig ha vært nok valgjuks til at valget blir omgjort?

Jeg har påpekt at de fleste (om ikke alle) søksmålene fra Trump har blitt avvist av andre grunner (som f.eks standing o.l.) og ikke på grunn av bevisenes kvalitet. Har du eksempler på søksmål fra Trump som er avvist på grunn av for dårlige bevis?

At du viser til motargumenter mot mine kilder, er jo bare bra - det er jo derfor man har et diskusjonsforum - for å veie opp og ned argumenter. Har du sett høringen med Pulitzer fra Stanford University som jeg linket til over? Jeg synes det er sjokkerende hvis det han sier stemmer.

1 Like

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har fått disse inntrykkene. Mulig jeg har vært utydelig, men at mange bestrider valget tenker jeg hele tiden har vært åpenbart.

Spørsmålet har vært hvordan valget kan bestrides. Der har jeg heller aldri tatt til orde for at ikke rettslige midler kan benyttes, men jeg har vært kritisk til mye av det som ble fremstilt som vinnende bevis. Så langt har rettssystemet konkludert i tråd med mine antakelser/vurderinger av de konkrete “bevis” jeg har sett, men det betyr ikke at jeg utelukker muligheten for at noe annet kan dukke opp. Jeg bare finner det ekstremt usannsynlig ut fra hva jeg ser.

Når det gjelder det å politisk/formalistisk tvinge gjennom annullering av valget, så tror jeg faktisk jeg var den første i denne tråden som viste til denne muligheten:

Det er riktig at jeg oppfattet den som teoretisk og jeg ville ikke trodd at republikanerne ville forsøke det. Tror fremdeles ikke det kommer til å skje, men om det gjør det uten at rettssystemet har konkludert med at Biden-seieren var svindel, så ville det etter min oppfatning være en fallitterklæring for USA som demokrati.

Oppfatter at vi er enige om dette.

1 Like

Hvis Trump skulle vinne, så vil det kunne ha en historisk parallell til valget i 1948 - hvor Truman - mot alle odds og forventninger ble president - og hvor han feiret med å vise frem avisen hvor det stod det stikk motsatte.

Skjønner ikke helt hvorfor folk lar seg rive med av denne avstemningen og at representanter kommer til å protestere. Dette skjedde jo også sist gang når Trump vant i 2016. Bare at da var det Demokratene. Dette er standard procedure. Skjedde for øvrig i 2004 også.


Litt av en gjeng, nå skal visst Mike Pence og Mitch McConnell arresteres for forræderi og henrettes også.

1 Like

We are acting not to thwart the democratic process, but rather to protect it," they say.


“Ideally, the courts would have heard evidence and resolved these claims of serious election fraud. Twice, the Supreme Court had the opportunity to do so; twice, the Court declined.”

Nå er det rimelig tydelig at medias yndling skal heies frem!

Alt om Joe Bidens stil: Slik nailer han president-stilen - MinMote.no - Norges største moteside

Avslører: - Melanias far arvet Trumps klær (kk.no)

3 Likes

WW3 starter…eller ender opp i rettsak?

1 Like

Kina gir seg ikke med krangelen med Australia …

Kina er nok verre stilt enn de forsøker å gi inntrykk av:

Is China on the brink of a food crisis? - Modern Diplomacy

1 Like

Vet at dette ikke er en god kilde for enkelte her. Men jeg fant den jo på nett, så det må jeg vel få litt for?

3 Likes

Her kan du lese hele intervjuet - vinklingen fra Aftenposten var ganske søkt - det samme gjelder den redigerte kortversjonen fra WP.

2 Likes

Republikaneren Gabriel Sterling, election official i Georgia, avviser alt vrøvlet til Trump ganske greit.

2 Likes

Takk for deling Aksjenila. Det roet nerva mi for morgendagen

1 Like

Dette ligger an til å bli årtusenets mest fantastiske dag, gutter og jenter. Kl 18 i kveld tas tellingen opp igjen med rundt 5% igjen å telle og dødt løp mellom kandidatene.

På historikken til futtene så det ut som om markedene vil juble dersom det blir demokratisk flertall i senatet og, så vi kan jo bare håpe. Aksjemessig er det bare å være klar til å laste opp med grønt og biotek.

…Og så er det jo denne fantastiske kontoen man kan følge med på da :smiley: Tweetet rett før de talte stemmer fra et demokratisk område. For en supergjøk.

8 Likes

Gratulerer med dagen da alle Trumptilhengere. Dere hadde visst rett hele tiden om at han er et stabilt geni.

10 Likes

Bra jobba, gått litt langt nå eller: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nAGnKJ/trump-supportere-har-tatt-seg-inn-i-kongress-bygningen

3 Likes

1 Like