Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det er skammelig… Eg synes fortsatt Trump gjorde en god jobb og ville støttet han videre… Men shit au. Gratulerer Biden fans. Det var en heise underholdning. Håper det blir mer Trump i fremtiden.

Ekstremt synd at liv gikk tapt… Men sånt skjer. Di visste risikoen.

2 Likes

Sorry, ass, men innlegget ditt illustrerer noe av problemet for meg… at statsledelse sees på som underholdning… :interrobang:

Polarisering og løgner er ikke underholdning på det nivået. Det er skadelig for samfunnet og det er grunnen til at Trump har frustrert meg så til de grader. Tilhengerne hans har beskyttet, vernet om og unnskyldt Trumps oppførsel, og hevdet at hans dårlige oppførsel ikke er viktig.

Vel, resultatet ser vi… Presidentvalg er et personvalg og innebærer valg av en person som får veldig mye makt. Da betyr det noe om den man velger er en maktsyk løgner som behandler andre mennesker som dritt. Jeg fatter ikke alle de som ikke så det for mange år siden.

11 Likes

Bedre sent enn aldri. Det er tross alt klart formildende at man er i stand til å endre oppfatning, enn at man ikke er det. Selv om det for enkelte krevde at Trump til sist gikk skikkelig på snørra i sin stormannsgalskap for åpen scene, og der “fake news” ikke var et alternativ.

Verre er det tross alt med de som fortsatt tror Trump representerer toppen av hva det amerikanske demokratiet kan frembringe,

2 Likes

Sosial uro har jeg spådd i ti år nå. Pengetrykking og endeløs korrupsjon er roten til problemet. Trump er bare symptomet.

10 Likes

Vil vel kanskje hevde at Trump mer må ses på som en katalysator enn et symptom.

1 Like

Pengetrykkingen og den endeløse korrupsjonen startet lenge før Trump.

9 Likes

Det er jeg uenig i. Han er så til de grader et symptom. Før Trump var tilliten til de politiske institusjonene historisk lav. Forskjellene økt i flere tiår. Ingen reallønnsvekst på like lang tid. Ditto svekkelse av offentlige utdanningsinstitusjoner og dyrere “helsehjelp”.

Trump er om noe en katalysator for at folk får øynene opp for hvor ille stilt det er. Han har satt et stygt ansikt på et stygt system som favner enorm korrupsjon og urettferdighet. En uunngåelig konsekvens av at begge partier (les: lovgivende makt) er de facto kjøpt av de samme særinteressene.

Å kalle USA et demokrati i ordets rette forstand er direkte misvisende. Noe (datadrevet) forskning har slått fast for lenge siden.

Multivariate analysis indicates that economic elites and organised groups representing business interests have substantial independent impacts on US government policy, while average citizens and mass-based interest groups have little or no independent influence.

In English: the wealthy few move policy, while the average American has little power.

The two professors came to this conclusion after reviewing answers to 1,779 survey questions asked between 1981 and 2002 on public policy issues. They broke the responses down by income level, and then determined how often certain income levels and organised interest groups saw their policy preferences enacted.

8 Likes

“The United States is now an oligarchy in which unlimited political bribery has created a complete subversion of our political system as a payoff to major contributors.”

-Jimmy Carter, former president of the US

6 Likes

Jeg vil påstå at Trump er et ganske unikt sammensurium av selvopptatthet, hensynsløshet, trynefaktor, lystløgn og jævelskap. At en så stor andel av befolkningen lar seg lure så lett, det er jeg enig i at er et symptom på at landet er skakkjørt. Men jeg tror hans rolle som katalysator er en likeverdig faktor.

4 Likes

Katalysator for hva?

At Trump ble valgt er ene og alene et symptom på systemisk svikt og mistillit.

3 Likes

Vi havde en i Danmark som blev valgt i folketinget på at han lovede medvind på cykelstierne - lidt ala det samme.

1 Like

Han har spilt på fremmedfrykt, anti-elitisme, konspirasjoner og løgner. Jeg mener det har fungert som en katalysator som har resonert i en lettlurt befolkning med hans presidentskap som resultat.

1 Like

Tenker du på valgkampen hans før han ble president? Da skal det sies at han faktisk gikk til valg på å avslutte krigene i Midt-Østen, hente hjem jobber til USA / handelskrig med Kina, redusere immigrasjonen fra sør-grensen, billigere helsehjelp og mer til. Det er ikke rart han da vant valget, når motsiden gikk til valg på…ingenting.

At Trump og tilhengerne har blitt stadig mer “crazy” tror jeg alle er hjertens enige om. Men, og det er et viktig men, dette har også blitt drevet frem- og forsterket av av en historisk fiendtlig og stigmatiserende media. Ingen annen president har blitt utsatt for lignende sverting og angrep. Alt fra russlandkonspirasjoner til riksrett. Fire lange år med 24/7 Orange-Man-Bad + “NÅ er det over for Trump”. Det har vært en gullgruve og egen industri for mediene. Dette, og mer til, har i sin tur bidratt i stor (og forståelig) en voldsom polarisering og radikalisering.

Husk at etter de politiske institusjonene, så er det media som USA har minst tillit i befolkningen (med god grunn). 80+ prosent av amerikanere stoler hverken på politikere eller avisene lenger. At så mange støtter Trump er like mye en stor “fuck you” til systemet som sådan, som at de liker Trump som person eller president.

12 Likes

Ja, tenker før han ble president. Han spilte på følelser og lettvinte løsninger. F.eks. mistilliten til de tradisjonelle mediene, som jo er delvis berettiget, men som han overdrev til det punktet at han fikk med seg store deler av befolkningen til å blankt avvise alt de kommer med, noe som selvsagt ikke er berettiget i det hele tatt. Så mistilliten var der, men han var katalysatoren som fikk folk til å bikke over.

Katalysatoreksempel 2: Hele build the wall oppstyret, spill på fremmedfrykt og den banale ideen om at du jo bare kan bygge en kjempemur, så blir alt bra. At en leder skal fremme et så lite gjennomtenkt forslag er unikt for Trump, men det var en enkel ide som funket fjell blant folk som for å si det pent, ikke er særlig begeistret for politisk korrekthet.

Jeg kan ikke se for meg at dette hadde funket for noen av de andre republikanske kandidatene, hvilket er grunnen til at jeg tror at Trump er en unik ingrediens som måtte til for å havne der vi er nå.

2 Likes

Trass i gårsdagens tragiske scener er det tross alt positivt at Trump falt for eget grep for åpen scene, skremte vannet av sine lojale partifeller og mer moderate velgere, viste hvilken farlig og udemokratisk populist han kan være, og torpederte mulighetene for et comeback. Det gir Biden litt mer albuerom.

Men du verden for en oppgave den nye administrasjonen vil få når de skal rette opp skadene, ikke bare etter Trumps fire år med polarisering, men flere tiår med feilslått politikk overfor den jevne amerikaner (i alt sitt mangfold).

4 Likes

Ser hele verden maser om rase og hudfarge etter hendelsene igår.

Over 50 arresterte, og 4 drepte.
White privilege.

Noen greier dessverre ikke tenke på annet enn hudfarge, og det syntes jeg er veldig trist. Spesielt mtp de voldelige BLM-opptøyene USA har hatt i 6mnd, hvor ti-talls milliarder i ødeleggelser har oppstått.

Hele bydeler har vært okkupert i ukesvis uten at politiet har løftet en finger.

8 Likes

Min hypotese om personen Trump er at han er opptatt av fame og makt. Samtidig tror jeg han vil at amerikanske folk skal ha gode liv. Han verdsetter høyt den amerikanske konstitusjon om free speech, free enterprise, privat eiendomsrett osv. Han tror USA er styrt av korrupte ledere, og jeg tror det var en viktig motivasjon til å bli president (“jeg må gjøre noe nyttig her i livet mitt også”). Han sa nei til globalisering og de store maktinstitusjonene i verden (FN, WEF osv) - og ble derfor erklært fiende av “globalistene” (håper det er lov å bruke ordet “globalister”) - med alle de konsekvensene det fører med seg. MSM angriper deg osv. Samtidig er alt dette blandet inn med høy selvtillit (narsisisme) og gjerne litt galskap også. Han snakker til middelklassen, og kommer ofte med simple uttrykk om patriotisme. Jeg kjøper ikke fortellingen om at Trump bare er en “galning”, “løgner”, “rasist” - og ferdig med det. Slik synes jeg at han har blitt fremstilt i media. Det blir for simpelt.

Jeg synes han begikk en alvorlig feil i går når han ikke klarte å forebygge styrtingen av kongressen - og til dels kan man si at han oppfordret til det. Selv om han sa at folk skulle gå hjem (i en video som ble sensurert på twitter?), respektere lov og orden (og det sikkert var provokatører/sabotører der), så burde han klart å forebygge dette. Dette må Trump stå ansvarlig for. Samtidig er det verdt å påpeke at det gikk relativt rolig for seg, etter omstendighetene.

Det kan også være greit å se på denne artikkelen:

Hvorvidt “ulovlige” kupp blir støttet eller ikke, kan fremstå noe vilkårlig. Dette er det mange eksempler på. Dette ikke for å forsvare det som skjedde i går. Det tar jeg avstand fra. Men det er likevel relevant å se dette i sammenheng.

Når det gjelder hans moral og etikk - eller mangel på det, vil jeg si at den i veldig stor grad hviler på om påstandene hans om valgjuks stemmer eller ikke. For hvis de stemmer, så synes jeg ikke at “feilen” med å styrte kongressen kan sidestilles med de.

Ellers vil jeg gjerne vise til en fin kommentar jeg leste på VGs kommentarfelt av alle ting. Kan anbefales.

Ja, konspirasjonsteorier kan være ganske farlig. Hva med en konspirasjonsteori som går ut på at USAs president er en hemmelig agent på vegne av Russland? Hva om denne teorien spres, ikke av en nettverk av raringer på internett, men av massemediene og politikere? Hva om disse roper “forræderi!” i flere år mot presidenten på bakgrunn av denne konspirasjonsteorien?

Mediene, også de norske, har spredt både denne konspirasjonsteorien og andre om Trump, f.eks. i august 2020 at han skal visstnok ha forsøkt å sabotere USAs postvesen for å forhindre poststemmer fra Demokratene sine velgere. Nå la man fort denne konspirasjonsteorien på hylla når man innså at man var i ferd med å skremme sine egne velgere fra å stemme på deres foretrukne måte pga. pandemien.

Poenget mitt, Strømmen, er at mediene og kommentatorer som deg bare fokuserer på konspirasjonsteoriene til alle disse rare miljøene på nett, men aldri – ikke en eneste gang – om alle konspirasjosteoriene som massemediene selv sprer, til adskillig flere mennesker, verden rundt. Nei, for dere tror jo på disse teoriene selv, helt inntil de faller helt fra hverandre under vekten av massive motbevis, eller de ikke lenger er politisk nyttige. Og når de ikke lenger er nyttige, så later man som man aldri trodde på det, og at det ikke var nettopp en konspirasjonsteori.

Det er helt greit at man ser på disse sære konspirasjonsteoriene og miljøene rundt dem, spesielt når de blander inn USAs president og vikler seg inn i deres tilhengerskare. Men når skal dere som er så opptatt av dette se skogen av konspirasjonsteorier dere selv er med på å spre, og ikke bare titte på enkelte trær som dere ikke selv ser noen nytte av?

Ole O. Moen, en av Norges mest siterte “USA-eksperter”, har publisert bøker hvor han fremmer konspirasjonsteorier om presidentvalgene i 2000 og 2004 (Bush stjal jo selvsagt disse valgene, mener han), om et guvernørvalg i Alabama (der har Bushs nære rådgiver Karl Rove visstnok inngått i en massiv konspirasjon for å få den demokratiske guvernøren av Alabama siktet og dømt for kriminelle forhold), og om at jøder kontrollerer amerikanske medier.

Dette er det ingen i norske medier, ikke Strømmen, ikke noen andre, tatt seg bryet med å være kritisk til eller belyse eller drøfte om er farlig lefling med konspirasjonsteorier.

NRK viste 9/11 Truther-filmen “Loose Change” for en del år siden, uten noen forvarsel om at det seeren kom til å se var en reinspikka konspirasjonsteorifilm. At NRK i det hele tatt viste denne filmen er veldig spesielt i seg selv, men var egentlig ikke så rart, fordi mange nordmenn på den tida leflet med disse konspirasjonsteoriene om Bush og 9/11. Den gang husker jeg at flere bekjente spurte meg om ikke jeg synes den filmen var “interessant”. Heller ikke da mente man at dette var farlige greier, noen få kritiske stemmer problematiserte det og det hele ble dysset ned og glemt.

Så for meg er det ganske åpenbart at det finnes to forskjellige moraler om konspirasjonsteorier; én om de skravleklassen ikke liker å tro på, og en annen om de som er nyttige for skravleklassen.

Hadde de bare skjønt at ved å livnære den ene, så livnærer man også den andre.

10 Likes

Blir det ikke litt rart å påstå at Trump kun er et symptom, men samtidig fordømmer alt som skjedde i forbindelse med BLM. Selv om reaksjonene her også har vært overdrevet.
“Appappapp, greit nok at vi har behandlet dere elendig over laaange perioder, men det må da gå an å kanalisere sinnet deres på rasjonelle og produktive måter når dere tar igjen”.

Er helt enig i at mye som har skjedd i den anledning har vært unødvendig, men jeg synes det er greit å behandle alle likt før man velger å vurdere oppførselen deres. Er ekstremt mange som er skeptiske til innvandrere og ulike grupper, og ved å behandle dem som kjeltringer fra utgangspunktet slik de gjør, så får de bare bekreftet hypotesen sin. Prøv å behandle dem som folk flest og de fleste vil oppdage at det er nettopp det de er, verken bedre eller verre.

2 Likes

BLM og gårsdagens oppførsel er vel hver sine symptomer fra begge sider av “saken”.

Ødeleggelse, vandalisme og vold er like dritt uansett hvilken politisk side eller etnisk gruppe som utfører den.

5 Likes

Han var visjonær når han skrev dette:

1 Like