Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Man kan måle en hendelses alvorlighet i hvor lang tid den “andre siden” bruker på å konstruere nye sannheter/narrativer. I dette tilfellet tok det vel 12-16 timer før det nye narrativet ble konstruert.

Det er imponerende lenge, og så lenge har jeg ikke sett det vært stille noen gang rundt dette temaet. Det tyder på at det har vært veldig vanskelig å apologetisere hendelsen. Det er ekstremt viktig å forholde seg saklig i diskusjonen nå, for hvis ikke polariseres bare debatten ytterligere. Lykke til.

1 Like

Å forsøke å være objektiv til det man observerer betyr av og til å snu. Det var som sagt ikke vanskelig å forsvare Trump da han ble utsatt for konspirasjonsteorien om at han var en agent for Russland. Det var heller ikke vanskelig objektivt sett å si at jeg ville at retten skulle se på bevisene før man kunne si at det ikke hadde foregått valgjuks. Så lenge det var såpass mange vitner som hevdet dette.

Når det gjelder i går så var jo dette noe helt annet. Objektivt må man si at Trump burde uttalt seg på en helt annen måte når mobben vandaliserer offentlig bygninger og stopper lovgiverne fra å utføre sitt arbeid. I stedet for å fokusere mest på valgjuks burde han kun holdt seg til å si at alle måtte dra hjem og at all vold måtte opphøre.

Forskjellen på meg og Trump hatere er at de ikke klarer å se på ting objektivt. Er man uskyldig så er man uskyldig og er man en idiot så er man en idiot. Nå har Trump ikke bare ødelagt ettermælet sitt, men også ødelagt all mulighet for at hans politiske platform vil leve videre etter dette. Det skjer ikke nå.

Men de som tror at problemet er over nå må tenke seg om. Hva skal de gjøre når de ikke lengre har noen å hate? De finner nok en ny hoggestabbe. Hvordan vil det nå gå med seertall og lesertall i mediene? Selvsagt kommer det noe nytt. Problemene med rase, økonomisk ulikhet, kriminalitet, dop, våpen osv var der før Trump. Og de vil fortsatt være der om Trump går i graven.

Blir spennende å følge med. Vi får bare tenke at vi er heldige som bor her i Norge og fokusere på oss selv litt mer.

5 Likes

Merkelig sammenlikning. BLM blir stadig misforstått som en slags gren eller gruppering i det demokratiske partiet. BLM er en bevegelse som protesterer mot det de mener er urettferdig behandling av svarte i samfunnet. Ja, de har mer støtte blant demokrater enn republikanere, men de demonstrerer jo ikke for mer makt til demokratene. Det vi så i går er Trumptilhengere som demonstrerer mot muligheten for at deres store leder kan ha tapt valget, og har altså en direkte tilknytning til han. Kom tilbake når det dukker opp et pro Biden demonstrasjonstog som setter igang med tilsvarende vandalisme så kan vi sammenlikne. Det kommer forøvrig aldri til å skje…

1 Like

Hvem er det som har bagatellisert hendelsen egentlig?

Jeg har kun sett unison fordømming.

Når det er sagt, så er det også voldsomme overdrivelser i mediene. Fordi, det var jo egentlig en ganske fredelig demonstrasjon. Nå har jeg hørt noe om at noen døde, det er i så fall tragisk. Da jeg kikket på CNN så var folk veldig rolige og fredelige. Ingen branner. Ingen viftende baseballkøller. Ingen slossing og ingen kamp mot politiet.

Da Brett Kavanaugh skulle innsettes i fjor, stormet demokratiske demonstranter bygningen. De ble kalt demonstranter. Nå i dag kaller de gårsdagens folkemengde en mob, forrædere osv. Denne forskjellsbehandlingen liker jeg ikke. At mediene nå bruker store ord har mistet sin kraft siden de allerede kalte Trump feilaktig for forræder som Russland agent osv.

Det som har effekt på folk i dag er ikke det mediene sier, men det faktum at høytstående republikanske senatorer nå ikke kan støtte Trump lengre. Det gjør at folk som har stemt Republikansk i årevis og også har støttet Trump, nå forlater hans platform de også. Mediene sine store ord og deres valg om “ta Trump” nå, kan snu dette tilbake igjen. Fordi da skaper de ny sympati. Holder de tonen litt rolig i mediene nå så er Trump sin platform historie.

5 Likes

Å storme kongressen med våpen er altså fredelig? Tror du ikke dine egne øyne du da, i og med at omtrent hele greia er fanget på film?

Natta, Trump:

3 Likes

“Ganske fredelig” etterfulgt av “noen døde”. Du syns ikke dette var litt merkelig mens du skrev det?

Sammenlikner du denne protesten: https://www.youtube.com/watch?v=IRnmnxVtDqg

Med dette?



Jeg ville kanskje revurdert kildene mine, hvis jeg var deg.

5 Likes

Er ikke sikkert Resett og Document har hatt tid til å sette seg inn i alle detaljene :grimacing:

4 Likes

Du har gang på gang flagget denne fantastiske evnen din til å være objektiv. Hver gang har vi påpekt hvorfor vi mener at du ikke er det, hvor du har svart med noen diffuse setninger. At du fortsatt- som den eneste ene- påstår at du er objektiv, tyder vel snarer på det motsatte.
Jeg mener selv at jeg er ekstremt objektiv, men går ikke rundt og bærer det som et skjold foran meg og forventer at alle skal ta mitt ord på det. Hvorvidt andre opplever meg som objektiv får være opp til dem. Om noen er objektive får være opp til andre å vurdere, ikke seg selv.

4 Likes

De har en pointe en BLM demonstration ville nok ikke ha fået lov til at besætte kongressen uden der havde lagt lig i bunker.
2 Likes

Kan eg spør noen som har peiling her, hvor mangen dødsfall som kan direkte linkes til di forskjellige presidentene opp igjennom årene?

1 Like

Dette er en feilaktig fremstilling. Jeg så jo på CNN i hele går. De spaserte inn som turister. Og jeg så ikke våpen. Det er ikke lov å bære våpen i staten Washington.

4 Likes

Kilden er CNN. Jeg så alt Live på CNN fra rundt åtte tiden til halv ett. Alt jeg så var fredelig. At de bryter opp et vindu er ikke akkurat vold. BLM satte fyr på flere byer. Disse demonstrantene drakk kakao og chattet med politiet selv en halvtime etter “curfew” da jeg måtte legge meg.

3 Likes

Hyggelig tone…

Punkt 1. Du gratulerte Biden-fans, ikke meg. Jeg er ikke Biden-fan selv om jeg synes Trump er en håpløs statsleder. Det var heller ikke mitt valg, så om den gratulasjonen var ment til meg så var ikke det så lett for meg å skjønne…

Punkt 2. Jeg skjønte heller ikke at du hadde så stort behov for å bli berømmet for gratulasjonen din. Jeg kan faktisk godt berømme deg for det, for det er absolutt et sympatisk karaktertrekk i seg selv, men du kan da ikke mene at det skal endre min oppfatning om Trump eller min undring over at ikke velgerne hans la større vekt på oppførselen hans i valget sitt??

2 Likes

Er det slik du ferierer? Endte med et par dødsfall, men stort sett gikk turen til Granka ganske fredelig for seg.

2 Likes

Ikke glem 50 skadde politifolk, sikkert fra brente tunger av kakaoen.

1 Like

Dødsfallene vet jeg ikke noe om. Om det var Corona, drap eller hjerteinfarkt vet jeg ikke. Som sagt så var alle rolige og bare gikk inn, spaserte rett forbi politi. Dette ble sendt live på TV. Mener du at dette var den voldeligste demonstrasjonen i USA siste året? Kommer den på topp 10 lista?

Da jeg la meg så var alle demonstranter borte fra plenen foran bygningen og på vei hjem. Da gikk demonstranter hjem. Hva som skjedde etter det vet jeg ikke. Det ble sikkert værende noen aktivister på noen titalls personer da. Det gjør jo ikke at man kan kalle alle demonstrantene på tusenvis om ikke titusenvis for mordere.

2 Likes

Ok. Så det var kanskje bare noen hjerteinfarkt som hadde kommet uansett, eller akutt korona?
Fy faen sier jeg!

4 Likes

Fordi, det var jo egentlig en ganske fredelig demonstrasjon.

Dette er jo også en litt drøy påstand når du innrømmer at kilden din er CNN de gangene de ikke viste at noe voldelig skjedde.

2 Likes

Eg har ingen behov for å bli berømmet, da hadde eg vist en mye hyggeligere tone. Men takk for det. Beklager at eg kalte deg faen. Dette er andre gang på kort tid at eg er frekk her, eg burde få en reaksjon snart… Men eg skal skjerpe meg.

Eg er lei meg for at Biden vinner. Og eg er lei meg for at ingen klarer å vedkjenne seg di positive sidene med Trump. Nå handler alt om å lage en syndebukk ut av Trump når han faktisk har gjort et veldig godt stykke arbeid i en fullstendig håpløs situasjon.