Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Alle må huske på at alle innvandrere har forskjellige bakgrunner, bor på ulike plasser i Norge, sliter med ulike problemer, unik livserfaring, forskjellige jobber, helseproblemer, må snakke med Nav ansatte, voksne har varierende utdanning fra kanskje 4-6 år grunnskole og opp til universitets utdanning, har varierende former for humor, ulike religioner og er generelt umulig å stereotypisere.

Så er det noen utfordringer de møter på under integreringen som er universale og noen unike fra plass til plass.

Jeg har sympati med dem. Har jo bodd i utlandet selv i 5 år. Mye som er ulikt og enkle oppgaver kan være vanskelig.

Men når somaliere er dårlig integrert i Norge, men nesten best integrert i USA så mener jeg det skyldes i stor grad av at VI gjør de avhengige av velferdsstaten i stedet for å stille mer krav.

4 Likes

Du får lese det jeg skriver - innvandrerBAKGRUNN skriver jeg.

Kommer mor og far fra f.eks. Somalia så har man innvandrerbakgrunn. Eller om de kommer fra Russland. Eller Sverige.

Men enten du liker det eller ikke, så er det faktisk slik at det er lettere å se på folk om de har innvandrerbakgrunn når foreldrene kommer fra Afrika enn fra Sverige.

2 Likes

Det stemmer nok, og har sin naturlige forklaring :slight_smile:

Født i Norge med Foreldre som er født i Norge så er dem Norske. Det er SSB sin definisjon.

For å ta et morsomt eksempel. Både jeg og kona er Norske med Norske foreldre som er født i Norge. Men Kona ble født mens foreldrene var i Japan. Så våre unger havner i “annen innvandrerbakgrunn” statistikken.

Er ikke uenig i det selvfølgelig. Prøver bare forstå hvor du trekker grensen. Synes SSBs definisjon som @Evilfreud nevner er fin, desverre er det slik at selv om foreldrene er født i Norge og barna født i Norge, så er dette noe man ikke kan se. Mao. står man i fare for å stemple folk som pr. SSBs definisjon er norske, som innvandrere, bare på grunn av etnisitet.

Er SSB sin definisjon fasiten? Og er det noe galt med å ha innvandrerbakgrunn?

Selvfølgelig et godt poeng, Norge hadde ikke og har ikke en god nok prosess for integrering, men verdt å bemerke at en del av forskjellen mellom somaliere i Norge og USA er at det var svært mange mer velstående somaliere som utvandret til USA i flere tiår før krigen på 90’tallet for studier o.l.

Det innebærer at da krigen startet og flyktningene begynte å strømme til så var det allerede et etablert velutdannet og vel-integrert somalisk-amerikansk samfunn som tok i mot dem, hjalp dem med overgangen og ga dem jobber.

I Norge hadde vi litt spissformulert ikke tolker engang, og bare gjemte dem på asylmottak noen år før de ble sendt ut med noen nav-papirer i henda.

4 Likes

Som godt integrert med innvandrerbakgrunn, så er det dummeste jeg hører når folk begynner å skille på etnisk norske, norske med innvandrerbakgrunn og norske statsborgere. Spesielt som ungdom så stikker det litt når en blir sett på som mindre verdt bare for at en er litt brunere i huden.
Når en da leser sånn som dette her så blir en litt bekymret, ikke at det kommer veldig overraskende på en.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5d5194d4f332c50011a8c7bf

Det fascinerende noen ganger er hvordan fokuset blir vendt til en diskusjon om innvandring, og dårlig integrering. Enn å heller tenke over hva slags forkastelige holdninger denne type personer som Manhaus har.
Denne type terrorangrep og diskusjoner i media, chat forum, preger ikke bare muslimer. Den preger alle som er litt mørkere i huden. Integrert og ikke integrert.

Det første jeg sa til far min når jeg så 22. Juli 2011 på nyhetene. Jeg håper faen ikke det er en innvandrer som har gjort det.

15 Likes

Skjønner det. Jeg håpte heller ikke at det var en innvandrer. Heldigvis snakker de om flere hundre personer som har slike holdninger som han og ikke flere tusen. Hundre er en overkommelig oppgave.

Så absolutt. Jeg opplever også det som et lite problem. Jeg forstår også skepsisen til nordmenn. Dårlig integrering og kriminalitet preger ikke bare nordmenn, men alle som bidrar til samfunnet og setter pris på den velferden og friheten vi har i Norge.

2 Likes

Jeg har ikke sagt det er noe galt med innvandrerbakgrunn, men i konteksten av denne diskusjonen er det jo helt klart mange her inne som vil mene det ikke er et fortrinn :wink:

Sånne saker skremmer meg litt. En Journalist som skal være en oppegående person velger å bryte loven. Man velger så å lyve ved å si at “personen er godt integrert og snakker svensk”. Mens rettsdokumentene viser at det er nødvendig med Tolk for at personen skal klare å følge rettsaken.

4 Likes

Hva i all verden er det som får deg til å tenke at oppegående mennesker ikke velger å bryte loven?

Eller forøvrig at journalister er noe særlig bedre enn folk flest, hehe.

Forøvrig kan man snakke ett fremmedspråk ganske bra, men fortsatt trenge tolk i en rettssak, og han er dømt for å ha båret kniv og fått en bot på 2000kr, ikke for å ha brukt den. Ikke det mest alvorlige i verden.

1 Like

Apropos integrering. Dette ser jo ut som et kjempebra integreringstiltak. Det høres også veldig dyrt ut. Men jeg er i utgangspunktet veldig positiv til hele tankegangen.

5 Likes

4 års utdannelse med lønn, gratis bolig, etc. etc.

Og noen påstår at innvandring er lønnsomt.

Utdannelse med lønn, gratis bolig, etc. Etc.
Kan du utdype det eller i det minste legge ved linker hvor dette vises?

"tanken er å etablere en betydelig mer tilrettelagt norskopplæring for nyankomne flyktninger og innvandrere på familiegjenforening enn dagens standardiserte, toårige introduksjonsprogram muliggjør. Introduksjonsprogrammet skal tilpasses den enkeltes kompetanse- og utdanningsnivå. "

Kjempebra tiltak!

1 Like

Hvem tror du egentlig betaler for kost, losji og generelle levekostnader for disse menneskene?

http://flyktning.helsekompetanse.no/rettigheter/okonomi

Da blir dette litt misvisende, når du egentlig bare henviser til flyktninger/asylsøkere. Syns bare innlegget tilfører debatten lite.
Innvandrere kan være flyktninger som søker asyl, norske og utenlandske som gifter seg med noen fra utlandet (familiegjenforening) og arbeidsinnvandrere. Disse gruppene har ikke de samme støttene eller rett på tiltak.

Hvis Norge først skal ta imot flyktninger så må det finnes et system som hjelper de som skal bli til å integrere seg. Det er jo det som er ønskelig, at den store andelen som får bli kan integrere seg og bidra.
Derfor syns jeg det som nevnes i VG artikkelen virker ut som et godt tiltak. Introduksjonprogrammet som rettes mot flyktninger og deres gjenforente burde være spisset mot jobb eller utdanning. De må lære om Norge som samfunn (det dekker i samfunnsfag biten vil jeg tro). De burde få gjennskap til lover, regler, rettigheter, samfunnsøkonomi, barn og oppvekst osv…
Altså et godt fundament for å kunne integrere seg. Derfor er det bra at de vil utvide det fra 2 til 4 år, men at det er individuelt tilpasset, så personer med utdanning og er motiverte kan fullføre på kortere tid.

Det er på tide det stilles krav til språkopplæringen, introduksjonsprogrammet og innvandrere som deltar!

5 Likes

Ok, asylinnvandring da.

I og med at det er disse dette tiltaket skal gjelde for så burde det være tydelig at det er dette jeg mente.

Og nå begynner du straks å snakke om noe helt annet - nemlig at man må hjelpe asylinnvandrere med å integrere seg og slike ting. Det er jo klart vi må det når vi først har tatt i mot dem i landet.

Det eneste jeg påpekte var at det er veldig dyrt og en svært lite effektiv måte å drive nødhjelp på.

2 Likes