Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Her er et tema man ikke blir enige om.
Det er bare å håpe at trenden med at flere og flere får opp øynene fortsetter, i hele Europa osv.

4 Likes

Det er ikke rykter, men fakta.

4 Likes

Er enig i tanken om at dersom det var mulig å hjelpe alle flyktninger i naboalndene så vil det kunne være bedre økonomisk og muligens også for de fleste flyktninger. Derimot så er det også slik at nabolandene i mange tilfeller ikke selv ønsker dette. Da må en for å få de til å ta så mange som mulig også bidra selv til å ta inn flyktninger. Eventuelt jobbe mot ordninger med nabolandene som gjør at dette blir mulig. FN jobber vel faktisk med å utarbeide planer for noe lignende for å se på muligheter for dette. Derimot i mellomtiden så er det gjerne slik at en må bidra også selv for å sørge for at andre bidrar.

Når det gjelder sykehjem og sykeplasser så tror jeg Norge ville hatt store problemer uten innvandringer. Veldig mange jobber spesielt innenfor denne sektoren opprettholdes som følge av arbeidsinnvandring. Mange av jobbene de tar er gjerne jobber nordmenn selv ikke vil ha,

En ting som også skal nevnes blant tallene med at innvandrere er mindre i arbeid er også at dersom det står muhammed i stedet for øystein på søknaden så har du mindre sjanse til å få jobben du søker på. Dette er også deler av forklaringen på dette, men naturligvis ikke hele. Vil bare påpeke at det er mange nyanser rundt disse problemstillingene.

4 Likes

Hvis det er noen her som lurer på hvordan det kan ha seg at Sverigedemokraterne har blitt det nest største partiet i sverige, så anbefaler jeg at dere ser dette foredraget av nasjonaløkonomen Tino Sanandaji.

Den handler om sveriges innvandringspolitikk (flyktningkrisen, økonomi og kriminalitet, men også om det politiske debattklimaet og svensk media). Mange paraleller kan trekkes til vår egen innvandringspolitikk.
Svært interessant synes nå jeg, men nå er jeg kanskje i overkant interessert i sveriges utvikling :slight_smile:

Har lagt ut denne tidligere under Småprat-tråden. @holmes om du ikke har sett den enda :slightly_smiling_face:

2 Likes

Generelt er det da også slik at de partier og debattanter som mener at man skal hjelpe folk i nærområdene også er skeptiske til u-hjelp og vil bidra mindre til andre land. Som prosent av BNP og i absolutte tall.

Så hvor redelig det argumentet er kan diskuteres.

Hvis vi så for oss at en prosentsats av BNP skulle hjelpe de som har det vondt, og så fordele det på innland og utland, borgere og flyktninger, i stedet for å argumentere i motsatt rekkefølge - at vi skal hjelpe de som trenger det, og så får kostnadene bli som de blir, så hadde debatten vært bedre tror jeg.

2 Likes

Google man økonomien til Sverige så finner man mange artikler om at tilstanden ikke er så god som den påstås å være. Dessverre finner jeg ikke tilbake til info om at Sverige for ett lite år siden reviderte økonomien sin slik at de i dag rett og slett gambler med fremtiden. Husker dessverre ikke hva det hele gikk ut på så kan ikke forklare dette nærmere, men det kan kanskje noen andre.

Lokalt begynner nå svenske kommuner å føle hva galskapen resulterer i. Kommuner med høyt innslag av velferdsturister må skjære ned på velferdsgoder for alle - og selvsagt er det de svakest stilte blant Sveriges opprinnelige befolkning som får føle det hardest på kroppen.
Det er jo denne gruppen man, både der og her og ellers i Europa, har kjempet frem disse godene for. Og nå ofrer man dette på globalist alteret. Sammen med alt annet de tar ifra oss, noe gjennom krenking, annet gjennom velvillig assistert langsomtvirkende funksjoner.

Dessverre er det slik at ekte flyktninger nesten ikke når våre grenser.
Men stridsdyktige unge menn er det nok av, hvilke som burde ha forsøkt å gjøre noe med situasjonen i eget land heller enn å la ungdom fra de land de kommer til gjøre jobben og eventuelt dø i utførelsen.

Merkelig er det også at det tilsynelatende er så vanskelig å forstå elementær matematikk. Det kan da umulig være slik at så mange av oss som lever nå ikke unner våre barn, barnebarn og barnebarns barn å vokse opp i tilnærmet samme miljø som vi selv har gjort?
Matematikken tilsier at ikke-integrerbare antivestlige, men dog særdeles reproduktive personer vil komme i klart flertall i store regioner veldig snart.

Siste link referer til 2015, men både 2016 og 2017 har høyere tall 2017 setter visstnok ny rekord med nesten 65 000 mord.

Det er absolutt ikke bare i islamske land det er vanskelig å bo.

3 Likes

Ser ut som sukkeravgiften treffer veldig bra:

Omsetningen har falt med 24 prosent så langt i år. Hval planlegger nå å omstille produksjonen for å berge bedriften. Ved å legge sjokolade kun på undersiden og steke mandelmassen i stekeovn, unngår Hval sukkeravgiften.

I tillegg må de vurdere om de skal produsere også kaker og kjeks, som ikke er underlagt sukkeravgiften, opplyser Forsberg.

… de må bare legge sukkeravgift på kaker og kjeks også. Er ikke som det er noe sunnere enn sjokolade. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Sjokolade er jo sunnere

2 Likes

Ahahahahaha! Tenkte jeg deg ikke :joy:

4 Likes

Selvsagt. Folk bryr seg normalt ikke så mye om sånt før noen blir tatt, og da henger de seg på hylekoret for å score billige politiske poenger.

4 Likes

En ny Mona Sahlin?

Vaskedama som ble minister, og trodde representasjonskontoen var hennes egne penger.

2 Likes

Må si det føles ekstra godt at det blir svenskene jeg skal shorte/kjøpe salgsopsjoner på. Litt tilfeldig ettersom det er hva Nordnet tilbyr.
Men fremtiden der er ikke mye lys. Selv om SD får flere stemmer er befolkningen og politikere flest som du sier så naive og hjernevasket det vil ikke ende godt.

1 Like

Interessant å se hva folket synes om dette, sakset fra VG:

“– Hvis du vil ha færrest mulig asylsøkere og flyktninger for å hjelpe flest mulig mennesker, da er du ond. Men åpner du grensene og får flest mulig hit til Norge, da er du god. For meg er det helt snudd på hodet. Som statsråd besøkte jeg en flyktningleir i Kenya der det bodde 180.000 mennesker, familier, kvinner og barn. Så skal vi liksom hente ut de mest sårbare. Jeg så ikke en eneste sjel som ikke var sårbar. Det gode er da liksom å plukke ut noen som trekker lykkeloddet, mens resten sitter igjen. Leiren i Kakuma ble drevet med et budsjett på 200 millioner kroner, mens Norge betaler en milliard kroner for å ta imot 1.000 kvoteflyktninger. For meg er det helt feil, sier Listhaug.”

8 Likes

Dama har et ekstremt godt poeng, tenke hva man kunne gjort om man ga 200Mnok til den leiren, dobbelt budsjett. Mer vakthold, mer helsehjelp, bedre mat.

Så funne man fundet 2 leirer til på de siste 800MNOK.

Så da kunne man hjulpet 180.000 x 3 istedenfor 1000stk.

Men hey dette er jo hverdagsrassisme, så la oss heller hjelpe de 1000 som trekker lykkeloddet.

7 Likes

At det er helt korrekt, men samtidig er det slik at partier som normalt argumenterer for at vi skal ha færre folk til Norge også argumenterer for at vi skal gi mindre penger til flyktninger der de er.

Tviler eksempelvis på at KRF ser på dette som en “enten eller” sak, mer som “ja takk begge deler.” Og det er vel den generelle oppfatningen blant de som ønsker å hjelpe flest mulig mest mulig.

1 Like

Altså, bl.a Frp vil slutte å ta noen få hit, og heller bruke pengene for å hjelpe sinnsykt mange ganger flere mennesker i nærområdene for de pengene man da slipper å bruke på migranter og flyktninger til Norge.
Det er jeg helt på linje med, som en følge så slipper vi også kriminaliteten som en del bedriver, som også koster samfunnet penger, i tillegg til å fø de via Nav, ref 18-20% av afrikanske/asiatiske som er i arbeid (30 timer eller mer i uken.)

Og hvis vi ser bort i fra folk som kommer hit, vil FRP øke eller minske penger vi bruker på å hjelpe folk i disse nærområdene sammenlignet med AP, KRF, V, SV?

1 Like

FRP ønsker vel å flytte pengene vi bruker lokalt, til internasjonalt.

1 Like

Det vil de. Men de vil også minske potten vi bruker totalt.

2 Likes