Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pryme (CRC HOLDING B.V) - Småprat

Du må tro akkurat hva du vil Aaleby. Jeg har satt meg ordentlig inn i caset Pryme, noe jeg mistenker at ikke du har gjort. Uten konkrete motargumenter til selve caset blir det du skriver bare støy.

Det du gjør er å spekulere. På syltynt grunnlag. Og det er litt for lett gjennomskuelig når AI svarer som den gjør. Da mates den med ønske om å få positiv feedback tilbake. Den er ikke akkurat vond å be.

Hvorfor noen skal kjøpe et selskap i dyp dyp krise for en oppkjøpspremie er beyond me. Eller hvorfor man skal bruke tid og penger på å spekulere i den retningen når det underliggende er søppel.

Poenget er at børsmeldinger må leses i sammenheng med det som ellers skjer i selskapet. En melding kan isolert sett fremstå negativ, men sett opp mot derisking av caset, eierstruktur og en kommende Q1-emisjon med potensiell ny storeier, er et styrelederbytte egentlig ganske logisk og forventet – ikke “beyond”.

Her går det som jeg tidligere har antydet mot avnotering med forholdsvis høy sannsynlighet for bud.

https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=12851

Folk mener så mangt om hva man kan ende opp med ved bud, og noen bruker Shell sine kjøpsopsjoner i 2027 som direkte utgangspunkt. Det er forsåvidt greit men det er i 2027 i et best case scenario. Jeg mener kr 15-16 kan være oppnåelig nå gitt lav free float og sannsynlig sterkt ønske om full kontroll.

Ref Shell sine opsjoner på 30 kr i 2027 så er ikke det det samme som 30 kr i dag. Risikojustert nåverdi med 60 % sannsynlighet og 15 % kapitalkrav ligger rundt 14 kr. Legger man til kontrollpremie kan kr 15–16 være rasjonelt.

30 kr i 2027 er altså et scenario ved full suksess. Å bruke det som dagens verdsettelse er å prise inn at ny reaktor fungerer perfekt og at risikoen er eliminert. Det er per definisjon et best case – ikke fair value i dag.

Angående mulig bud. Setter man kravet for høyt i forhold til det som kan forsvares finansielt, risikerer man at prosessen stopper og at minoriteten blir sittende unotert i lang tid. Det gagner i så fall ingen.

Dobling or nothing. Litt av et bet :man_shrugging:

Fatter ikke rasjonalet, overhodet.

Det er 2 utfall:

1. Bud
  2. Ingen bud → unotert aksje

Med sannsynlighetovervekt for at det kommer et bud i en eller annen form.

Skremmende dårlig R/R.

R/R avhenger av sannsynlighet for bud. Hvis sannsynlighetsovervekt for bud, er R/R attraktiv. Hvis man tror på permanent unotert minoritet, er den dårlig. Det er egentlig hele diskusjonen.

Ser at dette innlegget fra i går havnet på toppen av alle innleggene når to tråder om samme selskap ble merget.

1 Like

Det skader nok ikke å stemme imot så det skal nok jeg også gjøre. Men med 88,3 % støtte bak delisting, er det ikke så sannsynlig at børsen stopper det kun fordi “nok små” stemmer imot.
Det finnes ingen regel om at 40–50 små stopper det.
Minoriteten har forhandlingsmakt gjennom prosent – ikke gjennom antall stemmer på EGM. Med 88,3% bak forslaget så er det nok lav sannsynlighet for at børsen nekter.

Det kan skje i visse tilfeller hvis majoriteten er lav f.eks 70-75% og minioriteten er høy. Hvis prosessen fremstår urimelig og det foreligger klager.

Her er majoriteten høy 88,3 og free float er lav.

Tre muligheter:

1. Delisting vedtas → frivillig bud kommer før/etter.
  2. Delisting vedtas → ingen bud → minoritet sitter unotert.
  3. Delisting + bud i sammenheng.

De har ingen jurisdisk plikt til å gi bud. Men er det sannsynlig at de vil sitte med 88% og en minioriets gruppe på 11-12 i årevis? Sannsynligvis ikke.

Så avnotering uten bud er slik mange vil mene det minst sannsynlige scenariet.

Pryme N.V. – Q4 2025 Report

se hvordan det gikk for trafikkselskapet da det ble motstand fra noen få småaksjonærer. Jeg håper vi alle viser motstand mot delistingen inntil det kommer et anstendig tilbus for alle etestående aksjer.

Pryme resumes its testing program for Pryme One