Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pryme (CRC HOLDING B.V) - Småprat

Det kan tenkes at større industrielle investorer ønsker en ryddig struktur uten småinvestorer. På den måten kan de gjøre hva de vil når de vil og ikke bli utfordret på beslutninger som kan forsinke prosesser etc. I tilegg kan det være lite ønskelig å måtte dele eventuell gevinst med flere. Så ren veldedighet er det kanskje ikke om det eventuelt kommer et bud.

Hvis en stor industriell investor f.eks tenker at 12% kan være verdt 120mill når fabrikken står klar, så kan det lønne seg å kjøpe ut minioriteten nå via bud. Bud på f.eks kr 10 for å kjøpe ut minioriteten på ca 12% ville kostet dem 10x3624008 aksjer = kr 36 mill.

Selskapet trenger masse kapital fremover? De 12% vil bli utvannet til kanskje 1-2%

Du peker på worst case. Hvis det blir emisjon, men det er langt fra sikkert, så skjer det i så fall gradvis. Og husk at 12% av noe med verdi 250 mill (ca nåværdi av selskapet) er mindre enn f.eks 5% av noe som er verdt 1 mld. Mao kan man tåle utvanning HVIS verdien samtidig øker betraktelig.

Worst case som er delisting, uten bud og masse kapitalinnhenting fremover, er jo også klart mest sannsynlig. Hva i mailen mener du tyder på noe annet?

Står i eposten over at de er i samtaler med “relevant parties”. Det tyder vel ikke på en ren restrukturering, men heller mot partner, JV.

Worst case som du beskriver er en ren restrukturering, uten partner med emisjoner og gradvis utvanning. Jeg mener at det ikke er det mest sannsynlige utfallet.

Det mest sannsynlig utfallet slik jeg ser det er en hybrid løsning som vil si f.eks en Joint Venture med partner og noe emisjon. En industriell partner går inn og tar f.eks rundt 80 % av prosjektet, mens Pryme sitter igjen med ca. 20 %. Hvis prosjektet verdsettes til rundt 2 mrd kroner, tilsvarer det ca. 400 mill i verdi for Pryme. Samtidig vil det trolig komme en emisjon som gir utvanning, slik at reell verdi for dagens aksjonærer kanskje ender rundt 250–300 mill.
Med dagens mcap på ca. 190 mill innebærer dette fortsatt oppside.

Så har du en ren Joint Venture. F.eks 80% til partner, 20% til Pryme. Prosjektverdi f.eks 2 mrd. 20% er 400 mill (dagens macp på kr 6 er vel ca 190 mill) . Så oppside selv om markedet ikke priser det fullt ut. Kanskje ikke like sannsynlig slik som situasjonen er.

Men hvorfor skulle det blitt prissatt til 2mrd?

De taper penger (har vel penger ut 2. kvartal før kassen er tom), de er en kapital tung sektor (generelt all industri er det), de har et produkt som pdd. ikke klarer å utføre det de ønsker (mye nedetid og feil).

Hadde de i det minste hatt et fullverdig produkt som en kunne ha masseprodusert, så kanskje kunne en gitt det en høyere vurdering, men det ville fortsatt vært ekstremt kapital tungt å fått flere anlegg så en eller annen plass må pengene komme i fra. Som du nevner, så ja, det kunne vært via partnere, men så mye risiko som innebærer med å investere i Pryme pdd. så vil jeg anta de aller fleste (alle?) vil ha noe ekstra igjen for å ta den risikoen.

Prosjektverdi ligger ofte over investert kapital, capex. I hvert fall under bygging når ting er delvis avklart.

Ja, enig i det du skriver. Pryme er ingen solskinshistorie…

Denne gjelder fortsatt.

@rockzolid: Du har bommet på samtlige av dine tidligere antagelser i denne tråden. Og meningene virker stort sett å være knyttet til bekreftelsesbias som spinner ut av samtaler med AI. At man kaster bort tid og energi (+ penger, etter alle solemerker) på noe slikt spekulativt sludder er høyst fascinerende.

Historikken er du ikke så god på Aaleby…Husker du at aksjen gikk fra ca 10 → 58? Hvem varslet om det kort tid i forveien? Jeg er her for å tjene penger. Du er her for å kverulere og vise at du “har rett” med din svart/hvitt tankegang. Du bidrar jo med fint lite konstruktivt.

Caset forandret seg seg dessverre fundamentalt etter børsmeldingen 27.03.

Kom gjerne med noen gode case i stedet for all den sutringa.

“Kverulerer” for å forstå. I dette tilfellet det uforståelige. Som gjør meg enda mer nysgjerrig. Og fair enough, bladde meg tilbake til årsskiftet. Som er knyttet til denne prosessen, samt utfordringene med fabrikken.

Men det er interessant at største aksjonær setter inn sin egen mann som CEO samme dag som de ber om at selskapet avnoteres.

1 Like