Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pryme - Uvanlig attraktiv risk/reward

Hvorfor Pryme kan være et spennende kjøp rundt 6-8 kr.

• Q4-emisjonen ble tatt 100 % av Taranis/Perenco og CP – et sterkt signal om at de vil selskapet videre.

• Q1-emisjonen kan matematisk ikke settes lavere enn ca. 7 kr, så 6 kr ligger under forventet emisjonsnivå.

• Reaktorbeslutningen i Q1 kan bli et vendepunkt – teknologien har allerede levert ~75 % oljeutbytte.

• Markedsverdi ~120 MNOK er ekstremt lavt i pyrolyseverdenen (WPU ble kjøpt for 690 MNOK uten full drift).

• Hvis Q1 og reaktorvalget lander bra, er reprising til 10–14 kr helt naturlig.

• Oppkjøpscaset er reelt: Perenco-systemet sitter allerede tungt inne, og etter Q1 kan et bud i området 18–25 kr være en logisk industriell løsning.

• Høy risiko – men med dagens prising er risk/reward uvanlig attraktiv, særlig med oppkjøpsvinkelen i bakhodet.

Påstand om uvanlig attraktiv risk/reward er i overkant spekulativ mtp alle problemene knyttet til reaktoren. Sett fra utsiden med et halvt øye. Når man vet at produksjonen i 2025 har vært mer enn 70% under målstetningen og man vel ikke aner om reaktorbytte vil gi varig endring av positiv karakter. Selskapet lyser ikke akkurat troverdighet.

2 Likes

Pryme er veldig tydelige på at reaktoren er hovedproblemet og at et reaktorbytte vil løse de tekniske flaskehalsene . Dette kommer klart frem i Trading Update 12. november 2025.

“Reactor-related failures accounted for 97% of the unplanned downtime in 2025, while scaling alone reduced capacity by more than 70% over time.”

"With the exception of the reactor, the entire Pryme One installation can operate at or above performance levels originally estimated.”

De 2 største eierne, Taranis og CP sa for få dager siden ja til å spytte inn hele beløpet i bro finansieringen i Q4 under forutsetning av at større sektor investorer signaliserte at de vil ta del i Q1 emisjonen. Det er signalisert.

Lite sannsynlig at Taranis og CP ville tatt hele brofiansieringen dersom de ikke hadde sterk tro på at et reaktorbytte løser problemene. Taranis er innsider med teknisk innsikt og har egen CEO i Pryme som igjen har Perenco i ryggen som modersselskap.

Jeg er relativt godt oppdatert på selskapet.

Er ikke akkurat første emisjonen og tipper vel på at de har vært med på tidligere emisjoner også? Hvor de rådende utfordringene ikke akkurat kan sies å ha blitt løst.

Og likevel er du fortsatt investert…

Der er nok ikke så merkelig at det har tatt tid å fastslå at reaktoren er hoved problemet da pyreolyseprosesser kan være ekstremt komplekse. Helt normalt at dette ikke blir fastslått før sent. Det blir ikke synlig før man vet at resten av anlegget fungerer som det skal.

Det er der de er nå.

Jeg har vært inn og ut i Pryme flere ganger. Timing er jo vesentlig. Tror den er god nå.

Verdt å nevne at vi har hatt denne diskusjonen også tidligere

Kursmessig fikk du forsåvidt rett, med noen ekstreme oppsvinger som ikke ga mening overhodet rent fundamentalt. Sett i forhold til selskapets evne til å løse de tekniske utfordringene derimot var nok mine bange anelser på sin plass.

Ja, jeg fikk jo rett i at kursen skulle opp :grinning: Gikk vel fra kr 10-> kr 58 rett i etterkant. Det var ikke uten grunn, men i påvente av positiv melding fra selskapet som de dessverre ikke klarte å følge opp den gang, men som man nå i ettertid kan fastslå at skyldtes reaktoren.

Idag, nesten 1 år senere er Pryme et annet sted, og med en mcap på kr 90 mill så mener jeg igjen at oppsiden er stor og at man også står overfor ett mulig oppkjøp etter emisjonen i Q1.

Det er vel flere grunner til at det ikke er smart å forville seg inn her med annet enn små lottokuponger. Vanskelig å få ut igjen pengene på et tidspunkt du selv vil:

Du har rett i at det i en lengre periode har vært en lite likvid aksje. Men sånn er den jo ikke hele tiden. Selv hadde jeg ikke problemer med å omsette for 7 sifret beløp ved siste spike på én dag helt i begynnelsen av april.
Jeg tror som sagt på en kraftig reprising og da vil volumet også gradvis øke. Men man må være på ballen. Jeg mener oppriktig at Pryme vil bli en av vinnerne i løpet av Q1.

(Blir det oppkjøp en gang etter Q1 så trenger man ikke forholde seg til volum i det hele tatt)

Den kommende Q1 emisjonen vet vi allerede har et gulv på ca kr 7. Dvs at den sannsynligvis blir på kr 7,5 eller 8.

Antall aksjer etter Q4 + Rep emi: 32 048 855
Økes i EGM til 74 400 000 aksjer
Differanse 42 351 145 aksjer
Q1 Emi beløp ca kr 300 000 000 (25 mill euro)/ 42 351 145 aksjer = kr 7,08 - nedre grense for emisjon
egm 18.01

Litt fra ChatGPT i forhold til Q1 emisjonen

Sector-investorer investerer ALDRI i “Quantafuel-scenarier”

Quantafuel-problemet var:

• prosessen fungerte ikke
  • yield var dårlig
  • scaling var ukontrollerbar
  • kjemien var ustabil

I Pryme er situasjonen motsatt:

• yield ~75 % (svært bra)
  • oljekvalitet god
  • prosessen fungerer over forventning
  • kun reaktoren feiler mekanisk

Derfor:

:arrow_right: De hadde ALDRI vurdert Q1 hvis de trodde dette var et “Quantafuel 2.0”-case.