Nei, kun angÄende produksjonen. Tror de vil understreke at fallet man har sett den siste tiden ikke er pga selskapets drift.
Den underliggende Ärsaken er gullprisen fallende utvikling.
NEWS: PUREGOLD SURFACE EXPLORATION DRILLING INTERSECTS HIGH GRADE GOLD AT THREE TARGETS NEAR PUREGOLD MINE
March 4, 2021
16.6 g/t gold over 5.0 metres at Wedge, 19.2 g/t gold over 1.1 metres at Treasure Box, and 16.1 g/t over 2.0 metres at No. 1 Vein highlight organic growth potential of the PureGold Mine
Dette blir bra, vi forbereder oss pĂ„ det som kommerđ
Skulle til Ă„ poste det samme, supert!
Dette er snadder fra PGM for oss gull nerder som er forberedt pÄ det langsiktige, og veien frem til det vi mener er den fremtidige potten vi venter pÄ.
Det interessante i disse nyhetene er progresjonen og hvordan de utvikler programmet sitt. Exploration blir nÄ prioritert da produksjonen er igang og drifter seg selv, og de prioriterer da sitt 21k meter overflate drill program, i tillegg til det underjordiske drill programmet som vil skje senere. Dette overflate programmet blir nÄ rettet spesielt mot samme forkastning som 8 Zone (Treasury Box).
Vi vet som sagt at underjordisk drilling skal skje mot slutten av Äret, rettet spesifikt mot 8 Zone reservoaret men at de nÄ vil kartlegge et stÞrre omrÄde rundt dette fra overflaten. Vi vet, som nevnt i artikkelen at Placer Dome drev exploration i dette omrÄdet tidligere pÄ 2000 tallet og fikk los pÄ noe stort nettopp her (Treasury Box) men mÄtte avbryte pga oppkjÞp (Barrick og Goldcorp). Vi plukket da opp omrÄdet som nÄ er blitt hÞypotent i denne sammenhengen.
I tillegg nevner de at en ny, oppdatert ressurs rapport er under utarbeidelse og utgis i 2Q, blir spennende. Som Labrentz har nevnt, med stor enighet blandt tyngre aktĂžrene i bransjen: âPGM has barerly scratched the surfaceâ.
En kombinasjon av en gullpris i annmarsj, en god treffer i 8 Zone mot slutten av Äret, inkludert en oppdatert NI-43-101 rapport (sertifisert) tror jeg de fleste som er med ikke angrer pÄ tÄlmodighetsprÞven for Ä vÊre konkret.
Edit: vil minne om at produksjonen som i dag ligger pÄ ca 80k OZ og som skal Þkes til nÊrmere 130k OZ alene vil medfÞre en hyggelig reise, som danner et perfekt grunnlag uansett utfall. De som Þnsker et kombinert investerings case med bÄde produksjon og Exploration, finnes ikke mange som kan vise til samme risk/reward som dette selskapet.
Jeg er relativt fersk innen teknisk analyse, men skal prÞve Ä skrive ned noen veldig enkle observasjoner fra chartet til PGM. Vet ikke om noen kommer til Ä dra nytte av det, og jeg hÄper ingen er sÄ dumme at de kjÞper/selger PGM bare pÄ bakgrunn av det jeg skriver her. Hvis noen er interesserte i aksjen og kan TA, sÄ fÄr dere bare korrigere meg der jeg gjÞr feil. SÄ til saken:
For det fÞrste kan vi fastslÄ at det har vÊrt stor interesse for aksjen. Den stÞrste volum spiken, som vi kan se hvor den siste opptrenden blir brutt og gÄr inn i den nedtrenden som vi er i nÄ, var pÄ 18 millioner aksjer.
I denne nedtrenden kan vi se at volumet har avtatt en del, og ligger stabilt rundt 3 - 500k aksjer. Ser vi dette volumet opp mot tidligere volum kan man si at etterspÞrselen begynner Ä bli relativt slapp. Det vi trenger Ä se her er en volum spike pÄ en grÞnn dag. Det er lite volum nÄr kursen bouncer fra stÞtten pÄ SMA 200, noe som tyder pÄ dÄrlig moment og at nedtrenden skal fortsette en stund til.
Kursen har brutt under SMA50, som signaliserte nedtrenden, og har vÊrt nede Ä testet SMA200. Det kan se ut som at SMA200, som ligger rundt kurs 1.60 kan bli et sterkt stÞttenivÄ. Det man kan vÊre pÄ utkikk etter her fremover er om den vil bryte opp fra trendlinjen, eventuelt om den tester stÞtten igjen pÄ SMA200 og bouncer vil jeg anse det som et sterkt tegn.
Til slutt tÞr jeg Ä pÄstÄ at RSI ogsÄ stÞtter at SMA200 er et sterkt stÞttenivÄ i aksjen, og hvis vi igjen ser RSI nivÄer under 30, hvor aksjen hviler pÄ SMA200 tolker jeg det som et bull signal.
Generelt sett synes jeg det ser ut til Ä gÄ mot bunnen av nedtrenden, det eneste som bekymrer litt er manglende volum. Vi mÄ ha en volum spike pÄ Þkende kurs for at det skal vÊre et ekte driv bak en reversering i trend. MakroÞkonomi vil vÊre styrende for gullprisen, som igjen vil vÊre styrende for aksjen, men vi fÄr se hvordan det spiller seg ut. NÄ har jeg hvert fall til dels lagt hodet pÄ blokka her
Edit: skrivefeil
Da fikk vi en tilstands rapport herfra sÄ langt. Vi ser at det har ligget et press pÄ kursen, hvor rapporten forklarer deler av dette.
Produksjons volumet gĂ„r som det skal (ca 800tpd), men graderingen er lavere enn estimert i fĂžrste del de er inne i nĂ„. Dette er ikke unormalt i denne tidlige produksjons fasen, og de vil akselerere for Ă„ komme igjennom denne fasen med âlow gradeâ. Vi vet fra fĂžr at godsakene ligger lengre fram i prosessen, og at turen kan bli humpete frem dit.
Vi ser samtidig i rapporten at Sprott legger mer penger pÄ bordet hvor han, som mange andre, vil vÊre med Ä se hva som ligger nettopp fremover, spesielt 8 Zone, noe han gjentar i flere intervjuer.
Selskapet har stÄl tro, akselererer prosessen videre mot 8 Zone med mer penger pÄ bordet og gÄr tydeligvis all- inn pÄ dette.
Offensive manĂžvre som dette er blant mine personlige favoritter, hvor man ikke legger seg bakpĂ„ Ă„ ârevurderer situasjonenâ noe som kunne blitt et tegn pĂ„ at de hadde innsett at fremtiden ikke sĂ„ sĂ„ lys ut som de trodde. Sitter godt, dette minner meg tydelig om prosessen i Kl fra 2017âŠ
Var visst ikke alle som var mentalt forberedt pĂ„ akkurat dette, kursen fĂ„r virkelig kjĂžrt seg i dag. Om dere er sĂ„ heldig Ă„ ha penger pĂ„ bok nĂ„, sĂ„âŠ
7 April kommer kvartalsrapport. Har ikke fulgt med sÄ mye i det siste.
Trenger de kapital, eller gÄr butikken som den skal?
Ja, blir humpete, typisk i denne fasen.
Ser man pÄ det som faktisk foregÄr i gruven, er dette ganske naturlig for denne type utvinning, og ingen dramatikk : Man graver inngangen til Ären som ligger et stykke innenfor, hvor da massene fra denne inngangen blir produsert pÄ. Denne er lav gradert, og heller ikke den de beregner de fremtifige produksjons tallene pÄ.
De er ogsÄ allerede godt i gang med Ä komme dypt med den andre inngangs rampen som vil speede opp produksjonen i tillegg.
NĂ„r vi kommer oss frem til Ă„ren vi skal produsere pĂ„, vil tallene se annerledes ut, og markedet vil igjen smile. Ser vi Mcapâen i dag, med de fremtidige produksjons volumene alene, uten hverken exploration utvidelse eller reprising, er dette etter min mening en kjellerpris for selskapet.
Edit: har ikke sett at de trenger ytterligere kapital. Sprott kom inn nĂ„ med nye 20M i en form for hybrid, men disse spekulerer jeg i er âĂžremerketâ akselerasjon av driften, rettet mot 8 Zone spesielt, og ikke strengt tatt nĂždvendig kapital for Ă„ drifte normal produksjon.
Ellers gĂ„r driften gĂ„r normalt med noen âinteruptionsâ som er lĂžst eller er under utbedring.
Jeg hadde jugd om jeg ikke sa at miner kontoen min blÞr for tiden, men jeg synes det hjalp litt Ä faktisk lese forrige corporate presentation. Noen ganger mÄ man minnes pÄ hvorfor man gikk inn i utgangspunktet. For den nederste delen av gruven, hvor blant annet man finner 8-zone, sÄ stÄr det bare 2022+. Er det kommet noe mer spesifikk target pÄ nÄr man skal begynne exploration i 8-zone? I andre deler av presentasjonen sÄ ser det ut som at det er estimert Ä begynne i Är 9. Mulig jeg leser dette feil?
SĂ„ lenge det fundamentale holder seg uten for store eller alvorlige feil eller mangler, og man ser at det fremtidige mĂ„let fortsatt er inntakt, sitter jeg bare rolig til det snur. Etter utallige âsjĂžslagâ, med tilhĂžrende ubehagliheter i denne businessen, har man lĂŠrt Ă„ ri dette gjennom .
8 Zone skal drilles underjordisk i slutten av Äret (exploration). Man trengte denne tiden for Ä produsere seg fram til man var rett over reservoaret. Imidlertig sÄ ble det pÄbegynt en rampe #2, som nÄ er kommet langt allerede, hvor denne ble bygd bla for Ä Þke produksjons kapasiteten, og samtidig Ä nÄ 8 Zone reservoaret fra den andre siden, hvor avstanden nÄ blir kortere.
Har ikke sett at tids perspektivet har blitt endret mtp Exploration delen av dette, men mulig de estimerer en senere tidsramme for produksjon.
HÄper det ga litt mening.
Ja folkens, da fikk vi det vi ventet pÄ her i denne runden, hvor vi nÄ har kommet oss inn pÄ high grade Ären som vi skal produsere pÄ. I tillegg regner de med Ä komme raskere frem til de store godsakene (inkludert 8 zone) som jo er mye av grunnen til at vi har hengt med dette selskapet. Vi gleder oss videre, hvor vi i tillegg ser at verdi selskaper er i vinden for tiden. Dette gÄr definitivt den rette veien nÄ.
Jeg merker at det er en del sjargong jeg ikke er familiÊr med i disse rapportene som gjÞr at eventuelt viktig informasjon kan gÄ meg litt hus forbi.
Det viktigste er vel fremgangen mot 8-zone, og at de har begynt Ă„ grave ut high-grade stopes.
Akkurat denne forstÄr jeg ikke helt, kan du forklare dette @lafajet:
âMetallurgical recoveries continue to be exceptional, ranging between 95-99% year-to-date.â
Bortsett fra det sÄ synes jeg Darin Labrenz virker veldig optimistisk. Har ikke kjennskap nok om han til Ä vurdere om han overdriver eller underdriver i sin optimistiske tone. Kan du kanskje kommentere hva du tolker ut fra hans kommentar Þverst?
Ellers fÄr jeg bare si at jeg ikke har fulgt kursutviklingen her, bare lagt PGM i skuffen og lar den godgjÞre seg
Ja, som jeg ser det, er dette utvinnings graden i %. Mao hvor mye gull som er klart Ä fÄ ut av den tilfÞrte massen.
Man mÄ alltid regne med at man ikke klarer Ä fÄ med seg alt gullet i prosessen, men her er nÄ andelen utvunnet gull veldig hÞy.
I start fasen mÄtte de prÞve seg fram, hvor en hÞyere andel gikk tapt i sprenging og utgraving, noe de har rettet pÄ nÄ og kommet pÄ et optimalt nivÄ.
FÞr de nÄdde Ären vi nÄ har kommet til var gullet i tillegg lav gradert,noe som forsÄvidt var forventet, men markedet reagerte negativt da man begynnte Ä tvile pÄ om de kunne klare Ä rette pÄ feilene (utvinningsgraden) , samt Ä komme seg fram til den hÞygraderte Ären, og da vise bedre resultater.
Hickups i startfasen er normalt, hvor rapporten ogsÄ viser at de nÄ er absolutt i rute.
Labrentz er en tungvekter i klassen, forÞvrig en jordnÊr fyr som spiller med Äpne kort, vil med dette understreke at dette er under kontroll og beroliger markedet med sitt engasjement.
Han fortalte Êrlig om Problemene de hadde, og ble nok litt overasket over reaksjonen til markedet, da han sÄ dette som et forbigÄende problem nÄr de fikk justert arbeidsmetodene. Behovet for Ä klargjÞre dette nÄ viser engasjementet .
I denne businessen er en transparent ledelse alfa omega, vi vil se de dÄrlige sidene ogsÄ, fÞlge utviklingen. Dette gjÞr Labrentz og O.Dea pÄ en utmerket mÄte.
Takk for god forklaring, @lafajet ! Jeg mÄ si at du virkelig tilfÞrer mye godt til PM trÄdene. Jeg fÄr ikke med meg en fraksjon av det som ligger mellom linjene i rapportene, og setter derfor veldig pris pÄ din tolkning
.Bare hyggelig om jeg kan bidra
⊠perspektivet mitt i dette selskapet har fra starten av vĂŠrt Ă„ sitte til minimum 8 Zone er utforsket/produsert pĂ„, som vil bli inn i neste Ă„r. Initielle tidligere prĂžver herfra var sĂŠrdeles gode, og skulle det vise seg at dette reservoaret har en âstĂžrrelseâ i tillegg, akter jeg ikke Ă„ gĂ„ glipp av denne muligheten.
Lite aktivitet her i det siste. Fylte pÄ litt pÄ 1,28 CAD. DÄrligere enn forventet fremgang har tynget kursen litt i det siste. Slik jeg forstÄr det er det ikke noe Ä legge vekt pÄ, og dermed tok brukte jeg muligheten til Ä snitte ned litt.
Tror jeg traff greit pÄ kjÞpet i gÄr:
markedet var kanskje ikke like imponert som meg? Forventet minst +5% i Äpningen, det nÊrmer seg dog det nÄ.
Det jeg bet meg mest merke i var fĂžlgende:
Based on projected Main Ramp development rates from July 2021 onward, first access to 8 Zone ore is currently expected to be achieved by July 2024, approximately 8 months earlier than was envisioned in the Feasibility Study.1 Additionally, the Company is currently evaluating opportunities to begin underground infill and step-out drilling of 8 Zone from the Main Ramp earlier than planned, with first results now potentially possible before the end of 2021. Further updates on plans to begin drilling 8 Zone from underground will be provided over the coming months.