Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Pure Gold Mining (TSX-V: PGM) đŸ„‡

Ja, en flott mulighet til Ă„ handle, har bunkret opp selv​:slightly_smiling_face::+1:.

Nyhetene i dag er solide, spesielt for oss som har lang horisont.
Resultatene vi ser har delvis den initielle fasen med, som vi vet var den ikke produserende delen med vesentlig lavere verdier, og ser vi bort fra denne, hvor vi nÄ gÄr i full stim pÄ den produserende Ären, er dette solide verdier pÄ stÞ kurs.

Exploration resultater som de ogsĂ„ tar med her, er den delen som er direkte nĂŠr den pĂ„gĂ„ende produksjonen, som vi kan hĂžste av allerede nĂ„. Ser vi pĂ„ graderingen her har vi sikret oss en solid produksjon fremover og en fin fremdrift med en god sikring pĂ„ nedsiden mens vi venter pĂ„ det vi “hardcore” entusiaster venter og vedder pÄ 

8 Zone

Som sagt, Personlig bruker jeg produksjonen i selskapet som nedside sikring for det som skal skje senere.
Det finnes flere gode rene produksjonsselskaper man kunne blitt med pÄ om det alene var intensjonen.
Men i PGM dreier det seg om noe annet; et storfunn man sjelden har sett, oppdaget pÄ slutten av 60-tallet. Hvorfor har man ikke gÄtt inn pÄ dette funnet med alt man har fÞr nÄ?
Risiko.
Man visste at dette lÄ dypt, tilsynelatende komplisert struktur, og en sÊrdeles kostbar og risikofyllt exploration prosess som man ikke turde ta.
Da PGM kjĂžpte dette omrĂ„det ble det inkludert i prosessen, hvor man likevel skulle produsere seg fram til og “over” dette reservoaret, hvor man da tar ned risikoen og driller underjordisk, som gir en kort dybde og mer presis analyse.

Entusiaster tror pĂ„ “red-lake svar pĂ„ victoria” et trasformativt reservoar. Jeg tror det samme, er det dette gamet dreier seg om, og mine favoritter, om man sikter pĂ„ de store reisene.
Uansett, vi sitter som sagt med en solid nedside sikring i produksjonen om vi ikke skulle treffe. De fleste exploration selskaper jeg er/vĂŠrt med pĂ„ har ikke denne sikringen som jeg kaller luksus, og man mĂ„ da stĂžtte seg pĂ„ andre former som ofte er “ustabile”.

Nyhetene i dag fortalte om dette scenariet ; vi ligger i rute for videre resultater her mot slutten av Ă„ret, og produksjon i 2024. I mellomtiden fĂžlger vi med, men mĂ„let er fĂžrst og fremst mot slutten av Ă„ret, sĂ„ vurderer vi videre derfra nĂ„r resultatene kommer🙂

ja, de kommer “over” 8 zone tidligere en antatt, og vil starte den underjordiske drillingen med resultatene fra dette (exploration) fĂžr slutten av Ă„ret. Ankomst til reservoaret for produksjon er anslĂ„tt til 2024.
Om vi blir med hele veien til produksjon av 8 Zone (2024) er ikke forlÞpig i min horisont, og avhenger av flere faktorer. Det vi gÄr for nÄ er resultatene av exploration fasen mot slutten av Äret og ser hvordan dette ser ut :slightly_smiling_face:

mÄ jo ta med en sak til

Det de nevner som du har med i utdraget ditt, som er det vi fĂžlger med pĂ„ er “infill” og “stepout”. Her kan vi ligge foran, og er brukt for Ă„ fĂžlge utviklingen nĂ„r resultatene kommer, dette gjelder alle storfunn som har begrenset drilling og gjelder generellt i exploration.

• Stepout: man driller i step, ut i fra et tidligere monster drill- hull gjerne i 10- 50 meter av gangen. Kan ogsĂ„ vĂŠre i forskjellige vinkler for Ă„ “lage modellen”

• infill: man driller da i mellom to eller flere kjente hull for Ă„ igjen “modelere” reservoaret. Mao man gĂ„r ikke lengre ut enn de mest perifere hullene som er drillet, men tilbake for Ă„ fylle ut Ă„penrommet.

Investorer i dette spesielle gamet, ser gjerne pĂ„ stepout som den store triggeren da dette gir en indikasjon pĂ„ omfanget av reservoaret, etterfulgt av infill som bekrefter at dette ikke er en tilfeldighet. For de som fulgte NFG pĂ„ Newfoundland, er dette et klassisk eksempel, og en sĂŠrdeles spennende thriller, vi gĂ„r for det samme her​:slightly_smiling_face::+1:

Edit: samlet utrykkene, blir litt enklere Ă„ forstĂ„đŸ™‚

2 Likes

En fornÞyd Labrenz som ser fremtiden med gullblikk :moneybag: Uansett, tallene taler for seg, med Mcap pÄ 508M$cad ble jeg bare nÞdt til Ä spe pÄ :blush:.

1 Like

@lafajet

Synes det ser ut som at PGM styres kraftig av det generelle markedet akkurat nÄ. Er du enig? Ville vÊrt dÄrlig timing for selskapet om vi fikk et langvarig bredt markedsfall nÄ, mtp. videre nyheter om 8-Zone.

Etter min mening skyldes fallet vi har sett i PGM hovedsaklig av annonseringen av kommersiell produksjon som har latt vente pÄ seg.
Mange, spesielt institusjonelle investorer gÄr ikke inn fÞr dette er bekreftet, naturlig nok, de vil ha dokumenterte, stabile verdier Ä forholde seg til.

Mao, en kommersiell produksjon viser stabiliteten i produksjonen, gradering, kostnader, tonn pr dag osv over en viss tidsperiode.
De hadde hickups i starten fÞr man kom pÄ track, og de ville vente med annonseringen fÞr alt gikk pÄ skinner over et visst tidsrom. Oppgradert utstyr med stÞrre kapasitet er installert og pÄgÄr tildels, en tillegsrampe ble bygd osv , Usikkerheten fÞr alt er pÄ plass, og hvordan tallene ser ut, slÄr negativt ut, og man blir utolmodig.

Hickups, justeringer, er en del av gamet i denne fasen, vi kom litt senere i gang en forutsatt, men annonseringen ventes mÄnedsskiftet juli/august ifg Labrentz, og gir vi litt slakk sÄ er vi der.
Uansett, for min del er det som sagt 8 Zone som er mÄlet mot slutten av Äret, produksjonen er backup.

Jeg likte selskapet pÄ fjorÄrets pris, og liker det enda bedre nÄ til dagens pris, lastet til ripa :grinning_face_with_smiling_eyes::+1:

Ja, det gir mening. Da var nok gÄrsdagens markedsfall med pÄ Ä forsterke usikkerhetsmomentet.

Jeg vurderer sterkt Ä gÄ inn enda hardere her nÄ, men lurer pÄ om det vil gÄ ut over nattesÞvnen

1 Like

Man kan spille dette spillet pÄ 3 mÄter som jeg ser det :

• Sitte over annonseringen av kommersiell produksjon ( hvor estimatene over fremtidig produksjon sannsynligvis vil inngĂ„) og seile denne bĂžlgen ut og selge.

• Sitte til annonsering av 8 Zone, selge pĂ„ denne annonseringen + noen uker, men fĂžr resultatene utgis. En vanlig strategi i exploration. ( men kan gĂ„ glipp av en stor reise med store resultater ). Bruker denne mye selv i smĂ„ exploration selskaper, gir ikke den stĂžrste gevinsten, men mange bekker smÄ 

• Sitte over resultatene fra 8 Zone, gĂ„ for en innertier. Og skulle dette slĂ„ til er alt Ă„pent; oppkjĂžp, evt egen produksjon av omrĂ„det, partnere osv. Mao KL i reprise.

Vanligvis gÄr jeg for alternativ 2 med rene exploration selskaper med begrensede muligheter, og smÄ program. Dog noen unntak, men som hovedregel.
I PGM gÄr jeg for det siste, da som sagt produksjonen er sikkerheten.

Kun et tips :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg hadde i tankene Ä gÄ for alternativ nummer to her, inntil den saksopplysningen du kom med i den andre trÄden. Hvis det er slik at majorsa sitter med utgÄende gruver, og 8-zone er i den magnituden vi tror sÄ ser jeg for meg at alternativ 3 er en god fremgang - dog litt mer risikabel fra nÄvÊrende perspektiv.

Dette, samt forklaringen pÄ prisfallet, fÄr det til Ä klÞ i kjÞpsfingeren nÄ. Jeg utÞver stor selvdisiplin, da det er ekstremt fristende Ä snitte ned i PGM. Samtidig liker jeg ikke Ä overeksponere meg selv i ett bet. :exploding_head:

Skal tenke litt mer pÄ det. Teknisk ser det forÞvrig bullish ut nÄ, med formasjonen av en dobbel bunn i chartet. Reiser den seg fra denne bunnen tenker jeg vi er tilbake pÄ nivÄene fra juni - 1.6 - 1.7 om ikke mange ukene.

1 Like

Fornuftig Ă„ tenke gjennom egen strategi :slightly_smiling_face::+1:

NÄr man kommer til annonseringen av 8 Zone, studerer vi programmet nÞye og ser hvordan de legger det opp. De skal drille bÄde innfill og stepout som de nevnte i siste nyhet, noe som vanligvis innebÊrer et stÞrre program hvor prÞvene blir delte nÄr de sendes inn. Da kan man vurdere de fÞrste resultatene og evt gi seg der om man ikke er fornÞyd, spesielt om forventningene (kursen) ligger hÞyt. Er de gode, hygger vi oss videre og venter pÄ neste trekk.

Det er mange som venter pÄ dette med forskjellige strategier. Med en tett oppfÞlging blir dette bra, Uansett, ingen skam Ä kaste kortene for tidlig, blir ikke fattig av det :slightly_smiling_face:

Det blir spennende! Jeg mÄ nok purre pÄ deg i trÄden her da for hjelp til Ä tolke dette :grin:

En ting er hvert fall sikkert: PGM kjÞpet har Äpnet en dÞr til et nytt univers for meg; gruvesektoren. Mye Ä lÊre, volatilt nok til at det er morro, og mange muligheter i dagens investeringsklima.

1 Like

Javisst, vi kjĂžrer lĂžpet sammen, og uten tvil blir dette spennende :hugs:.
Jeg har hatt mye glede av gruve/exploration atmosfĂŠren, historien, temaet.
sĂ„ er det ofte sĂ„nn at jo flere dĂžrer man Ă„pner, desto mindre forstĂ„r man
 Uansett, er dette som jo er spennende, man blir aldri utlĂŠrt🙂.

1 Like
1 Like

Flott intervju, Labrentz er opptimistisk og har langsiktige utsikter. Han bekrefter igjen at de er pÄ track i produksjonen, hvor han tar frem Exploration utviklingen som ligger nÊr den pÄgÄende produksjonen. Blir spennende nÄr annonseringen av den kommersielle produksjonen kommer om de tar med dette og viser noen anslag hvor dette inngÄr fremover.
8 Zone ble igjen tatt med, og ikke uten grunn, dette mÄ holdes varmt, vi nÊrmer oss.

En sak Ă„ fundere pĂ„ ; Red Lake, som er ett av de mest populĂŠre omrĂ„dene i verden for Nord Amerikanske investorer, som ogsĂ„ utgjĂžr stĂžrstedelen av gull -mining klanen, booster prisen pĂ„ “hjemmebane”.
Mao, Man kan finne selskaper som rent verdimessig er gunstigere i andre omrĂ„der/land, men hjelper sĂ„ lite nĂ„r plasseringen er “feil” og markedet hovedsaklig er styrt av patrioter. De kjenner jurisdiksjonen, politikken, hvordan alt rundt investeringen kan pĂ„virke utfallet. Dette blir tydelig verdsatt.
Vel, min erfaring.

1 Like

Snitter meg fortsatt nedover i PGM. Dagens bidrag har fÄtt meg ned pÄ 1,62

1 Like

Flott, jeg sitter i 1.69 snitt nÄ, Mao omtrent som fÞrste handel pÄ 1.70 :blush:. Fint posisjonert for det som kommer :+1:

1 Like

Nydelig! Fikk ogsÄ lagt til BTG og Gran Colombia i portefÞljen i dag :slight_smile:

2 Likes

Spennende! Tallene er flotte, og begge er supert posisjonert :+1:

2 Likes

Hvor langsiktig er dere i denne aksjen? Leser mye spennende over her. Er annonseringen i mÄnedsskiftet det avgjÞrende? Og er det hÞyrisk i en eventuell investering her?

Slik det ser ut nÄ sÄ sitter jeg minimum til jan - feb 2022. At selskapet fÄr i gang kommersiell produksjon, som er det som forventes Ä annonseres rundt mÄnedsskiftet nÄ, er vel egentlig ganske avgjÞrende for nedsiden. Jeg tror Lafajet kan snakke litt nÊrmere om det, men slik jeg har forstÄtt det er prisen nÄ presset ned en del pÄ grunn av utsettelsen av kommersiell produksjon. Jeg ville tro at det ikke er ekstremt mye oppside rundt denne annonseringen, derfor ville jeg kanskje anbefalt Ä vente til denne kommer fÞr man gÄr inn. Man gÄr kanskje glipp av en liten oppgang, men det tenker jeg er en konservativ approach for Ä beskytte nedsiden. Samtidig anser jeg det lite sannsynlig at det skal utsettes sÊrlig lenger. Men for all del, dette blir bare spekulasjoner fra min side.

Synes det er litt vanskelig Ä gi et objektivt svar pÄ det siste spÞrsmÄlet ditt. Det hele kommer an pÄ hvor konservativ du er, og hva slags strategi du har. 8-zone er et ganske stort spekulativt element i selskapet, men jeg tror mye av forventningene er tatt ut av kursen nÄ. Legger med en liten tabell her for verdsettingen av 8-zone, selvfÞlgelig ikke beregnet med utgifter for Ä faktisk ta gullet ut av bakken, men det kan gi en idé:

8-zone tabell

Hvis jeg ikke husker feil sÄ mener jeg at Labrentz nevnte 300k oz indikert, men regner med at han er litt konservativ i sine estimater. Lafajet har vel ogsÄ snakket om 500k oz. Hvis vi antar 300k oz @ $1600/oz sÄ er dette ca. det PGM er verdsatt til i dag.

HÄper det svarte pÄ spÞrsmÄlene :sweat_smile:

Edit: 300k indikert, ikke inferred.

2 Likes