Takk for en god innfÞring. Jeg skal fÞlge PGM nÞye videre. Den stÄr hÞyt pÄ listen over potensielle investeringer.
Jeg kan ogsĂ„ legge til at hele bransjen har vĂŠrt i en generell pullback det siste Ă„ret, men at de som har vĂŠrt i mining bransjen i flere tiĂ„r, og sett flere bullruns, mener at dette bare er en korreksjon i et âsekulĂŠrt bullrunâ. Disse har vanligvis vart 10 - 12 Ă„r. Dvs. at om historien gjentar seg sĂ„ er vi rundt halvveis for denne omgang.
Flott oppsummering av Ewik
Min horisont i PGM er fÞrst og fremst til programmet av 8 Zone blir annonsert og til de fÞrste resultatene kommer, samtidig hvordan kursen / forventningene responderer pÄ dette.
I nÊr fremtid venter vi pÄ annonseringen av den kommersielle produksjonen som er viktig for Ä sikre nedsiden (se link) . Hvordan kursen gÄr pÄ dette er vanskelig Ä spÄ, og avhenger ogsÄ av det generelle markedet utover, som de fleste produsenter er avhengig av. Men personlig tror jeg dette blir positivt, en stabil og god produksjon som vi ligger pÄ god kurs til nÄ vil vÊre attraktivt for de institusjonelle, spesiellt i hjemmemarkedet.
8 Zone som er hoved grunnen til at jeg er med er spekulativt, hvor vi tror reservoaret er stĂžrre enn indikert.
Som Labrentz sier; 300k indikert, er dokument messig helt korrekt, i tillegg har de ogsÄ 80k inferred dokumentert, men Þnsker ikke Ä bruke dette, forstÄelig nok da dette har stÞrre feilmargin. I tillegg, som ikke dokumenteres er flere interessante treff som vi galne spekulerer i, men igjen, kun spekulasjoner.
For de som fÞlger E. Sprott sine mange prosjekter, har han og teamet ogsÄ noen interessante spekulasjoner rundt 8 Zone, hvor de ogsÄ tror dette er langt stÞrre. De traff pÄ KL sitt Swan Zone, og er like entusiastiske her ogsÄ.
Uansett, vi har et utgangspunkt som i Exploration sammenheng er sjeldent, med individuelle treff som er spektakulĂŠre og gir videre muligheter, og med en kommersiell produksjon i bunn, ser jeg nedsiden som attraktiv.
Legger med en link, forteller om framdrift og retning, samt annonseringen.
Woops, i stand corrected! 300k indikert, ikke inferred. Det er jo mye bedre enn hva jeg sa.
For de som lurer pÄ hva E. Sprott har sagt om 8-zone sÄ finner dere det her:
The ultra-high grade hits in the 8 Zone remind me a lot of the High Grade Zone that built Goldcorp, as well as SMC at Macassa and the Swan Zone at Fosterville. These are the types of discoveries that have the potential to be company makers, and tend to lead to a much higher production profile than originally given credit.
Mr. Eric Sprott
⊠tar med et utdrag fra PGM sine egne sider, om 8 Zone. Verd Ä merke her de nevner tidligere exploration som har gitt graderinger i Kilos klassen ( Diamond drill).
Med et reservoar som ligger ca 1000m, konsentrert, og med en drill pris pr meter som vanligvis ligger anslagsvis mellom 300- 500$ for dette omrÄdet, blir dette dyrt Ä gamble med for tidligere selskap som kom over dette med overflate drilling og dertil upresise estimater som da i tillegg trenger mange hull.
Men derimot underjordisk, nĂŠrme og presist er en helt annen mulighet nĂ„r produksjonen likevel kommer rett over kistenâŠ
Tips:
En relativt ny og populÊr mÄte Ä beregne resultatene pÄ er Ä gange vekten med meterne, til stor begeistring av markedet.
Dvs feks 7 gram over 3 meter = 21 goldmetre.
NÄr man passerer 1000 regnes dette som spektakulÊrt.
Tar jeg ikke helt feil var det Quinton Hennig som innfĂžrte dette.
Tar vi en titt pÄ vÄre egne resultater ser vi at vi har deler godt over dette. Ny drilling med infill og stepout som kan bekrefte videre, ja, da er alt Äpent.
Feks har vi:
466gram X 4.3m = 2003.8
342.4 gram X 5.5m = 1883.2
HÄper det bidrar
⊠mÄ jo ta med at denne beregningsmetoden ble blandt annet brukt under rallyet pÄ Newfoundland (NFG).
Investorer setter pris pÄ dette da det er enklere enn Ä vurdere faktorene hver for seg.
NFGhadde blandet resultater men lÄ mellom 1000-2000 pÄ sine fÄ men solid hull.
Selv om dette ikke er direkte sammenlignbart med PGM, er dette likevel interessant:
De startet spillet pÄ Ett hull pÄ ca 1500 goldmeter. Investorene fikk nyss og tok plass, Mcap lÄ da pÄ ca 300M$
20.000meter drilling senere ( dog grunnt reservoar) og gode treff , men fÄ pÄ stepout, flere pÄ infill ( kan indikere et konsentrert men ikke sÄ stort reservoar).
NĂ„ lĂ„ mcap pĂ„ nĂŠrmere 2B$⊠dette uten beregninger eller noe annen form for dokumentasjon pĂ„ det de hadde, annet en drill resultateneâŠ
Markedet tok fyr pÄ hjemmebane.
Burde fÄ en melding pÄ sÞndag/mandag om kommersiell produksjon, hvis ikke blir det minst én mnd til neste mulighet for Ä slippe nyheten. Det kan bli surt for kursen i sÄ fall. Tviler dog pÄ at det kommer til Ä skje.
Ja, utgangspunktet er nÄ i mÄnedsskiftet, de som tror den kommer nÄ tar plass, de som ikke tror, gambler pÄ et fall for Ä benytte muligheten til rimeligere inngang.
Har jo tro pÄ at det kommer nÄ, men er likevel forberedt pÄ Ä gi litt slakk.
De vil vÊre sikker pÄ at produksjonen gir optimale og sikre estimater for overskuelig fremtid sÄ man ikke gÄr pÄ en smell, hvor man mister tillit fordi man var for tidlig ute fÞr alt var optimalisert og pÄ stell.
Tillit og forutsigbarhet er viktig for Ä fÄ de tunge aktÞrene med pÄ ferden.
Da fikk vi annonseringen, en viktig vending, vi danner grunnlaget, flottđ
Kan jo ogsÄ legge til at dette er sertifisert (NI43-101). NÄ stÄr alt Äpent for mange varianter, og bÞr absolutt gi interesse.
Nydelig. Da gÄr veien videre mot 8-Zone!
Og forhÄpentligvis er tidene med Ä pynte pÄ gjennomsnittlig kjÞpskurs forbi snart
Ja,dette blir bra, vi hygger oss videre mot neste vendepunkt
Det neste vendepunktet vi venter pÄ nÄ er et nytt estimat pÄ ressursene, som iflg Labrenz skal komme kort tid etter annonseringen av den kommersielle produksjonen, som altsÄ kom i gÄr.
Dette blir ogsÄ spennende, hvor vi vet de har gjort mye exploration med gode treff.
Dette burde ogsĂ„ Ăžke interessen ytterligere, hvor vi sĂ„ litt senere skal ta fatt pĂ„ de store mulighetene. Burde ikke kjede seg her utoverâŠ
Da kom det en oppdatering, trodde nye ressurs estimater kom fÞrst, men vi fikk nÄ en oversikt pÄ produksjonen og en guide fremover.
Wow, Interessant lesing, pÄ kort sikt blir dette humpete, og sannsynligvis skuffende for de med en kort horisont. For oss med et perspektiv til slutten av Äret, og evt inn i 2022 er dette bra etter min mening.
De gĂ„r all inn, bruker det de har av finans fra produksjonen til Ă„ investere i en fremtidig produksjon. De vil Ă„penbart âta stĂžytenâ nĂ„, og tilrettelegge en produksjon som er optimal nĂ„r de tar fatt pĂ„ bla 8 zone.
Dette har ogsÄ en pris; vi ser da en AIC som ogsÄ blir hÞy da total kostnadene for investeringene fordeles pÄ produsert OZ.
Ja, man kan altsÄ velge; drive en gruve som gir et greit produksjons volum med god grade, og lavere risiko, men da et middelmÄdig resultat, eller satse pÄ en hÞyere liga, etablert litt senere, samt en mulig boost pÄ toppen i 8 zone med hÞyere risiko men da med et potensielt vesentlig hÞyere potensiale det ogsÄ har,
Personlig er jeg med for det siste, helt klart, selv om dette blir humpete nÄ. Fremdriften er solid, de holder et hÞyt tempo, nettopp det jeg liker, Perspektivet er uansett ut Äret +.
@lafajet du hadde helt rett i den kortsiktige spÄdommen din, kursen fikk juling og fant stÞtte ved ca 1,1 CAD. NÄ har den brutt ut av dette mÞnsteret, sÄ det blir mest sannsynligvis litt action her igjen.
Blir ofte humpete med informasjonen vi fikk sist, noen er kortsiktige og kaster kortene da det ofte blir venting til man fĂ„r uttelling for âinvesteringenâ selskapet gjĂžr nĂ„ med Max tempo, innleid selskap og satsing, mens langsiktige sitter rolig.
Det man kan se av triggere nÄ, sannsynligvis rundt Ärsskiftet er at vi fÄr uttelling for dette arbeidet, med en AIC med nedadgÄende trend, annonsering/delresultater av 8 Zone og en god gullpris.
Skulle denne kombinasjonen treffe sammen, burde det ikke stÄ pÄ action, og vi sitter klar pÄ avtrekkeren til Ä evt kaste kortene.
Dette blir uansett veldig spennende, og jeg blir sĂŠrdeles overasket om vi ikke skulle kunne dra en god slant ut av dette.
Yes, det blir morro, er ekstremt nÊrt fullastet nÄ ogsÄ. 9955 aksjer, mangler 45
Godt lastet jeg ogsÄ, har spedd pÄ jamt og trutt pÄ dette nivÄet i flere runder, forventningene alene burde fÄ fart pÄ kursen, vi er klar i forkant
Under presentasjonen oppdatert 3 august i Är ser vi at et nytt ressurs estimat skal komme i 3Q, Mao vi burde nÊrme oss dette nÄ.
Dette innbefatter 400 nye hull drillet (mer enn 50.000M).
Dette blir spennende, og mulig markedet ogsÄ gir tegn til dette nÄ.
Vi tar gjerne med oss et positivt resultat pÄ veien fram.