Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Pure Gold Mining (TSX-V: PGM) đŸ„‡

Alt ligger til rette for en hyggelig tur med gull framover. Vi har absolutt all macro pÄ vÄr side.
Det er selvsagt en mulighet at dollaren fÄr et lite dytt i rompa da andre Þkonomier imploderer, og folk veksler over i dollar. Men det trenger nÞdvendigvis ikke Ä fÞre til lavere gullpris denne gangen. NÄr tyrkiske Lire kollapset for 1 mnd siden kjÞpte folk gull for det de hadde.
Men uansett vil nullrente, og negativ realrente, bite utover i 2021-22. Skal man opprettholde kapital og kjÞpekraft er Bonds ikke veien Ä gÄ. Hvor gÄr man da? KjÞpe oppblÄste luftslott pÄ bÞrsen? Her kommer gull og sÞlv som kuler. Det finns nesten ikke alternativer. Tviler pÄ om store pensjonskasser vil hive seg pÄ krypto.

Et eksempel pÄ hva som kommer

Men vÊr forberedt pÄ svingninger! Mange svake hender vil bli ristet ut. I et bullmarked vil de stÞrste daglige fallene vÊre stÞrre enn stigningene. De viser ihvertfall historikken.
Hvor mange vil ikke kaste kortene hvis JP Morgan manipulerer prisen ned til 1800 og lavere.
Gull og sÞlv er heftig manipulert, men vil fÄ en riktig prising pÄ et tidspunkt.

https://www.kitco.com/news/2020-08-19/Scotiabank-to-pay-more-than-127-million-to-settle-spoofing-and-precious-metals-market-manipulation-case.html

2 Likes

DĂŠven. kommentarfeltet i disse kitco artiklene er
 interessante. De liker definitivt ikke “paper gold” der :joy: Hva er det som gir en sĂ„nn motstand mot “paper gold”, altsĂ„ gullgruver eller finansielle instrumenter som fĂžlger gullprisen nĂžyaktig eller til en viss grad?

Det eneste som reelt kan vÊre en utfordring for oss er hvis verden gÄr helt under. Ikke sant? Vi har jo vÊrt inne pÄ det i denne trÄden fÞr at hvis aksjemarkedet krÊsjer sÄ fÞlger gruveaksjene med, men de gjÞr en mye raskere recovery. SÄ jeg begynner Ä lure pÄ hva disse folkene tenker pÄ. Hvis verden gÄr under hva skal de gjÞre med en gullmynt? Mat blir jo en bedre valuta enn gull pÄ det tidspunktet
 En annen ting er konfiskering av gruver men da ser jeg det mer sannsynlig at verden gÄr under fÞr noen konfiskerer gruvene i Canada og Australia.

Hva er dine tanker om sÞlv da onco, sÄnn isolert sett? Det er jo noen andre momenter som spiller inn pÄ sÞlvprisen, blant annet industribruken.

1 Like

Det gÄr bra Jante, det er bare interessant med pÄfyll av hva som skjer i sektoren rundt. Tenker at sÄ lenge man skriver om et lite gruveselskap her inne sÄ er det relevant, egentlig.
Mener du $800 pr. oz i kostnader?

1 Like

Mener det var det jeg hÞrte, men kan selvfÞlgelig ha tatt helt feil. NÄ er opptaket tilgjengelig for meg gjennom den linken, sÄ skal se gjennom presentasjonen igjen senere. Ligger masse video intervjuer pÄ proactive investor siden.

2 Likes

@ewik

Mange av disse folka fÞlger med som smeder. De ser at det som omsettes pÄ Comex er sÄ hinsides volumer i forhold til det som graves opp hvert Är. SÄ de mener at jo flere som krever fysisk levering, jo mindre vil manipulasjonen bli.

1 Like

Ser at ulike juniorer diskuteres her. Hva mener dere, har noen av disse faktorene betydning ved utvelgelse av selskaper?
-Nasjonal jurisdiksjon (Staten beslaglegger eiendom, “AK47-stater”)
-Regional jurisdiksjon (Regionale myndigheter begrenser adgang til eiendom av hensyn til natur, innbyggere etc.)
-Venn eller fi med Trump (Tilgang pÄ Dollar-veksling)

Eventuelt, hvilke faktorer legger dere til grunn ved utvelgelse?

Kjempebra intervju med Mr Sprott og O’Dea fra Oxygen.
Masse stoff om Pure Gold og litt andre ting.
Vel verdt Ä bruke litt tid pÄ ekte gull, isteden for «gullrekka» pÄ TV.

2 Likes

Selskaper som opererer i Nord Amerika og Australia, hvor jurisdiksjonen er gjennomfĂžrt, forutsigbar og tilrettelagt er populĂŠre. I tillegg tilrettelegger enkelte distrikter med store besparelser for selskapene som fĂžlger.

Flere SÞr Amerikanske land er ansett som stabile omrÄder med godt forhold til myndighetene.
Vurderer man feks operasjoner i Afrikanske, Øst Europeiske land utenfor EU , bÞr man se pÄ historikken til selskaper som opererer (eller har operert) i samme omrÄdet hvordan deres operasjon har fungert over tid.

En studie av hva man velger er nĂžkkelen.

1 Like

hva Trump, US valget, handelskrig evt kan pÄvirke er vanskelig Ä spÄ.

Kan det stemme at det er relativt stor forskjell innad i landene ogsĂ„, selv i de “sikre” landene?
HÞrte en podkast(Mining Stock Education) hvor jeg oppfattet at gjesten hadde stor sans for Quebec-, Ontario- og ArizonaomrÄdet, men hadde lite til overs for Vancouver (OBS! Tar navnene pÄ husk, kan vÊre feil gjengitt).

Enkelte SÞramerikanske myndigheter kan vÊre noe trege administrasjons messig innimellom og har forÄrsaket enkelte interuptions i produksjonen, men ingen alvorlige saker som jeg har erfaring med.

Australske , Nordamerikanske og bla Canada som du nevner er solide pÄ dette. De har bevist dette gjennom en lang Historie hvor mineral utvinning har vÊrt en viktig inntekt for landet, samt arbeidsplasser med spesielt distriktspolitikk i fokus. Her spiller det liten rolle hvilke stater/distrikter du velger.

Om intervjuet dreide seg om Canadiske omrÄder spiller det som sagt liten rolle angÄende jurisdiksjonen hva man velger, men heller hvilke andre grunner som feks knyttet til geologien, selskap som har/hatt gode funn her, infrastruktur, tilrettelegging og historie med bÄde exploration og produksjon.
Temaet er stort og variert, personlig har jeg mer enn nok med Ä prÞve Ä fÞlge pÄ bare en del av dette.

3 Likes
2 Likes

M. O dea har god teft, dyktig, noe track-rekorden hans ogsÄ viser, og derfor blir lyttet pÄ.

Det underliggende i den massive investeringen i Exploration vi ser nÄ, er at muligheten til Ä gjÞre nye verdifulle funn er atskillig stÞrre enn tidligere.
Dette bla annet ved at interessante omrÄder man tidligere ansÄ som dyre, er nÄ blitt mulig.
Samtidig, kan moderate funn som tidligere hadde for lave verdier til Ä bygge videre pÄ, nÄ vÊre aktuelle.

Mao; Oddsen Þker pÄ flere plan.

2 Likes

Ja, noen av de faktorene du nevner har definitivt betydning ved valg av selskap. De to fÞrste faktorene du nevner er viktige, men i mindre grad ved de selskapene vi diskuterer, PGM og FSX. Skal du til Afrika fks. sÄ er det en helt annen sak. Den siste saken du nevner har jeg ingen formening om, ei heller tenkt noe pÄ.

Min strategi sÄ langt har vÊrt en blanding av Ä hÞre pÄ Lafajet og Ä lese om selskapene han snakker om. Har gitt god avkastning sÄ langt. Takk @lafajet! :joy:

Det er ikke ofte jeg tar rÄd om aksjer fra andre, men har gjort et unntak her. @Mr.Oncoinvest er ogsÄ verdt Ä hÞre pÄ :wink:

3 Likes

Aksjen har sunket litt sammen pÄ lavt volum. Uvisst av hvilken grunn.
Tok derfor litt pÄfyll nÄ pÄ 2.12.
14 uker igjen :smiley::+1:

2 Likes

Skulle virkelig Þnske jeg hadde noe krutt igjen nÄ ja

1 Like

Ganske typisk at vi siger tilbake; stille pÄ nyheter bÄde fra drill programmet og utviklingen mot oppstart, samt en gullpris som har seget noe tilbake.
Fin mulighet for Ă„ komme seg inn/Ăžke for de som lurer. Vi kommer stadig nĂŠrmere oppstart og reprising og da tror jeg vi skal se en hyggelig utvikling utover.

1 Like

For meg ser det ut til at noe er pÄ gang, kansje med et skifte i informasjonen.
Tidligere har vi fÄtt jevnlig informasjon angÄende framdriften og drillresultater, dette har vÊrt stille lenge nÄ.
Tror det planlegges en ny og rettet kampanje mot oppstart som nÊrmer seg raskt. Blir interessant, vel, vi fÄr se.

2 Likes

TÄlmodighet, samt kjÞpe pÄ dippene :+1:

Vi vil fÄ skikkelig betalt i det lange lÞp

2 Likes

Enig, legge seg godt ned i kisten Ä vente til spillet gÄr mot slutten. Fortsatt fin mulighet til Ä laste opp videre.
Har vÊrt med pÄ et race tidligere (Guyana Goldfields) hvor et godt bud kom inn, syntes dette sÄ bra ut og jeg kastet kortene. Dagen etter kom det 2 nye budgivere og krigen var i gang
 hmm, man lÊrer

1 Like