Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qatar VM 2022

Så du mener at de 6500 som er nevnt er løgn? Fordi VM sjefen i Qatar sier det?

Les over. Det står der.

Det er ikke vanskelig å finne fremmedarbeidere, siden det er 2,5 millioner av dem og de utgjør nær 90 prosent av befolkningen. Det har likevel vist seg å være vanskelig å finne noen som står fram som lidende.

Etter å ha snakket med mange titalls fremmedarbeidere i Doha, fra Pakistan, Bangladesh, India, Nepal og de fleste nordafrikanske land, så er bildet entydig. De er stort sett fornøyde med å ha jobb i Qatar

Landet er likevel på 42. plass på «Human Development Index» (utarbeides av FN), foran flere europeiske land. Det er også milevis foran Kina.

Trolig er det «sannheten» fra en artikkel i The Guardian om at 6500 arbeidere har omkommet i forbindelse med bygging av åtte fotballstadioner. Tallet er siden høynet til 15.000, og da er det passende å mene at det sikkert er høyere. Bruken av dette tallmaterialet er grunnleggende useriøst, noe norske sportsrasister gir fullstendig blaffen i.

Tallene er avledet fra Amnesty International. Sannheten (og det Amnesty egentlig påpeker) er at dødsattester utstedt i Qatar ofte er mangelfulle, de oppgir ikke detaljer om dødsårsaken. Over en periode på tjue år er det 15.000 mangelfulle dødsattester. Det er ikke dermed sagt at de er henrettet, har sultet i hjel, eller er torturert til døde.

I dag er Amnesty og Qatar-myndighetene i ferd med å enes om at over en tiårsperiode har det vært fire til 500 dødsfall i anleggsbransjen totalt i landet.

1 Like

(Innlegget jeg refererte til ble redigert, så mitt gir ikke lenger mening.) Artikkelen står seg fremdeles:

I 2019 døde 991 arbeidere innen construction i US. Mange av dem immigrantarbeidere.

Og de arrangerte ikke VM en gang.

Tallene du refererer til er over en 10 års periode. Så i samme ti års periode har trolig flere immigrantarbeidere dødd i USA enn i Qatar.

Fatalities among Hispanic construction workers are particularly concerning, with the number of fatal injuries rising about 90% from 2011 to 2019, outpacing their employment growth in the industry during the period

https://www.cdc.gov/niosh/construction/statistics.html

Det bor i underkant av 3 millioner mennesker i Qatar, og ca 330 millioner i USA.

Jeg er for øvrig enig i at den ramsalte kritikken som har vært også burde vært rettet mot andre mesterskap. Er ikke akkurat slik at homofiles rettigheter står så sterkt i enkelte av de andre landene som nylig har avholdt store eventer.

3 Likes

Hvor mange som bor der er nokså urelevant. Man må jo sammenligne hvor mange immigrantarbeidere som er der.

Portugal ser også ganske så sterke ut
Kommer bortimot bankers til semifinalen
Tipper jevn kamp mot Frankrike der(men håper av hele mitt hjerte det blir mot England)

1 Like

Helt syke kamper. Portugal ser usedvanlig sterke ut og Spania som blir slått ut av Marokko….hva skjer?!

Litt uvant å ha VM uten å kunne grille (har forsøkt, måtte ha hodelykt, funka halvveis), men VM kamper på mørke vinterdager med vedknitring og julepynt er ikke å forakte så lenge kampene er gode.

Hva angår kritikken. Viktig med kritikk og fokus på uverdige forhold. All kritikk monner og skaper endring til det bedre på sikt.

Jeg håper oppriktig de som boikotter VM også boikotter og er like kritisk til klesmerker som H&M, Zara, GAP, Adidas, Nike eller elektronikk og produkter fra Apple, Disney, MSFT, Dell, Huawei, Tesla…listen er lang over selskaper og konglomerat som har arbeidere under uverdige forhold.

Dessverre så er jobber i Qatar ettertraktet for migrantarbeidere fordi alternativet i hjemlandet er mye verre. Det vi kritiserer Qatar for er moderne slaveri. Slik global slaveri er det limet som gjør det mulig at vi kan kjøpe billig stæsj og opprettholde våre bruk og kast vaner.

Jeg skriver dessverre dette innlegget med en mobiltelefon designet Cupertino og med kobolt som er blitt hvitvasket, men som stammer fra Kongo minet frem barn og voksne under forhold tilhørende steinalderen.

Håper Argentina møter Portugal i finalen. Håper CR7 banker nr 10 (-> dette er vel en større brannfakkel enn bruken av sweatshops) :smiling_imp:

2 Likes

Bygningsarbeidere verden over er en særdeles utsatt yrkesgruppe. Også i Norge. Kanskje fordi så mange er gjestearbeidere, Her må noe gjøres.
Aftenposten har i dag en sak om at siden år 2000 har 170 bygningsarbeidere omkommet i ulykker her til lands. I fjor ble det rapportert om vel 600 fallulykker i bransjen.

Qatar-VM bør bli en vekker også for oss litt selvgode her hjemme. Men å boikotte oss selv er kanskje å gå litt langt…

1 Like

Cristiano er heldig om han får spille igjen for Portugal sånn som han holder på :rofl:

3 Likes

VM er over. Pakk sammen. Go boikott! Brasil er ute 🥲🥲🥲

Tror jeg ville venta litt til.

image

4 Likes

For noen kamper og for et VM. Shit, blir ikke stort mer dramatikk og bedre enn dette.

Er så digg å se Olivier Giroud levere varene uten noen divanykker. Kontant og kvalitet, nok en dag på jobb.

England burde øve litt på straffer synes jeg, de sitter ikke helt altså :smiling_imp:

Blir Argentina og Frankrike i finalen. Blir episk!!

2 Likes

I et VM hvor «alle slår alle» så blir det vel Morocco-Croatia i finalen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Jeg var nok like gira på et ronaldo mål som han var selv, ekstra kjipt at kampen i dag også gikk inn😂

7 Likes

Det var veldig gøy med Marokko i går. Heroisk innsats.

1 Like

Morsomt med marokko, uten tvil. Men ikke til å stikke under en stol at de nyter godt av at alle araberlandene heier på hverandre, og at VM er i en araberstat. Tror ikke de hadde spilt semifinale dersom VM var i feks tyskland.
Jeg håper Argentina vinner btw.

1 Like

Jepp, uten tvil, underholdnings og kvalitetsmessig et av de bedre VM i fotball jeg noensinne har sett på hvertfall.
Mange av kampene utrolig spennende.

2 Likes

Helt enig! Spennende kamper og utrolig mye god fotball. Positivt for fotballen at afrika har fått et lag til semi. Hadde man spilt fotball uten fotballsko hadde afrikanerne vunnet :slight_smile:

5 Likes

Grusomt vm, ser kun Em fra nå