Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qatar VM 2022

Qatar VM har startet, men la oss likevel tippe litt hvem som vinner. Har lyst å tippe igjen etter innledende runder. Men min favoritt nå er Brasil. Så er Belgia ranket som nummer to. Frankrike er sterke. Argentina går nok videre. Og Portugal er fullt av gode fotballspillere. England vant åpningskampen 6-2! Et lag fra Afrika overrasker “alltid”. Hvilket lag blir det denne gang som skal trollbinde oss?

Og så var det alt dilldallet om det politiske da. Fatter ikke hvorfor ikke bare Qatar betaler ut alle familiene til ofre for risikabelt arbeide under dårlige kår slik kontraktene er. Men vi må skjønne at verden ikke lever etter vår standard. Og fotballen skal bidra i å forene, ikke skape mer splid enn ellers.

Jeg elsker VM. Det kjekkeste med fotballen :heart_eyes:

:rainbow::rainbow::rainbow:

https://www.fifa.com/fifaplus/en/tournaments/mens/worldcup/qatar2022

3 Likes

Yes, VM er gøy! Tror både Brasil og Frankrike har finalemuligheter, men Argentina tar pokalen :wink:

2 Likes

Hadde vært digg om Argentina tok den. Unner dem det.

2 Likes

Ser ikke VM - jeg har slengt meg på det vestlige dekadanse-toget.

11 Likes

Det suger, men jeg klarer ikke ha det gøy med det korrupte mannskiten her. Snakkes i mexico

7 Likes

:face_vomiting::face_vomiting::face_vomiting:

Akkurat der har vel FIFA vist i praksis hva som er viktigst for dem; å berike personene som sitter med makten i FIFA.

Jeg håper virkelig at dette VM blir en øyeåpner for de store nasjonene, og at de innser at det må drastiske endringer til for at fotballen skal klare å forene noe som helst i tiden fremover.

Ser forøvrig på kampene, men interessen er dessverre på et helt annet nivå enn den har vært i tidligere mesterskap.

13 Likes

Det var da voldsomt :sweat_smile:

Helt enig i at hele Fifa må kastes og korrupsjon i fotballen må utryddes. For meg er det selve fotballen med de beste spillerne fra hvert land som blir støttet opp av et fantastisk publikum kledd i lagets farger som er sjarmen. Så mener jeg også at land som ikke er som oss skal kunne arrangere VM. Selve tildelingen av VM var jo korrupsjon. Hadde Qatar fått VM som følge av normale prosesser så hadde jeg vært helt for.

Jeg tror mange av de som klager spesielt over Qatar trenger å ta seg en rundreise og kikke litt på praksis i andre land også. Det er like ille og værre andre steder. Skal alle disse landene nektes å holde fotball VM? Er det det dere vil? Ingen land som ikke støtter homofili, ingen land som ikke støtter abort, ingen land som benytter seg av billig arbeidskraft?

2 Likes

Helt klart en litt ekkel smak i munnen, men har sett alle VM siden 94 og stopper ikke nå…:slightly_smiling_face:

1 Like

Dette blir det første VM i fotball jeg ikke blir å se noen kamper, pga det som allerede er nevnt her av andre.
Meget synd, siden jeg er glad i fotball…

3 Likes

Nå er FIFA et en gjennomkorrupt gutteklubb som har lang historie på å gi mesterskap til diktatorer (VM under Mussolini, EM under Franco), forrige VM var i Russland og VM i 2030 kan havne i fotballnasjonen Saudia Arabia.

FIFA er et problem, men når VM skjer hvert 4. år og annenhver gang går til en eller annen diktator og hver gang kjøpes ved hjelp av korrupsjon så blir det vanskelig å boikotte fotballen når kampen har startet.

Ære de som klarer å boikotte, men så lenge man har FIFA i den form og ledelse som nå så har man et problem uansett hvor VM/EM spilles.

Forskjellen er at i Qatar så er det bare veldig mye mer åpent, men det FIFA som bestemmer og pengene avgjør.

6 Likes

VM i tilleggstid så langt :joy: 9 og 12 minutters tillegg blir visst normen

4 Likes

Veldig glad i fotball, kjipt alt som overskygger selve fotballen. Dette er jo siste dansen til Messi og Ronaldo. Kanskje de to beste fotballspillerne i historien, som nå skal ha one last dance i en alder av 35 og 37.
Jeg skal se det meste, men klarer ikke helt å få den ekte VM-følelsen dessverre.

8 Likes

Helt enig :ok_hand: Og spy-emojien var ikke rettet mot deg, bare så det er sagt. Men mot den dobbeltmoralismen som utøves av FIFA når det kommer til «inkludering» og «respekt».

Forsåvidt enig, og hovedproblemet er jo som du sier selv at Qatar fikk mesterskapet pga korrupsjon gjennomført «på høylys dag». Synes i tillegg det er kvalmende å tenke på at de har brukt 200bUSD når tilsvarende mesterskap de siste 20 årene har kostet mellom 0,5-15bUSD. Og attpåtil i et land hvor knapt folk bryr seg om fotball. Det blir liksom så feil alt her. :sweat_smile:

4 Likes
2 Likes

Billions, mister.

1 Like

Selvsagt! Takk, rettet nå :+1:

200b usd er svært mye penger - og brukt på arbeidere som får 3500 kroner måneden så burde man få en del for de pengene for å si det slik. Men… noen penger finner man kanskje i bukselommen på Infantini.

1 Like

England ser bra ut. Ellers er det mange spennende profiler i mesterskapet, selv om noen er aldrende. Kjennes uvant med VM på denne årstiden, å reagerer på tilleggstiden. Quatar har nok mange lik i skapet, noe som dessverre gjelder flere som har arrangert mesterskap.

6500 arbeidere har dødd i forbindelse med utbygging av stadion. Et land som verken har hotellplasser og infrastruktur nok til besøkende, totalforbud mot homofili og et regime som undertrykker alle arbeidere som ikke er en del av Qatars befolkning. Slike land bør ikke få holde slike mesterskap, ei sole seg i glansen av det et VM medbringer. Det er seriøst kun en brøkdel land som egentlig er kvalifisert for å holde VM.

Så ja, for å svare på spørsmålet ditt: Disse landene bør nektes å få holde et VM. Driver man steinalder politikk og undertrykkende regimer, så får det rett og slett være konsekvensen man tar.

Det hele er jo kronet med en klovn til FIFA-president som sier: “Today I feel arab, today I feel gay, today I feel disabled”. Det var ikke lenge han følte seg “gay” for å si det sånn. At spillerne ikke får spille med kapteinsbånd til støtte for “one love” og at Belgia ikke får bruke bortedraktene sine sier jo bare hvor sinnsykt ille hele opplegget her er. Dessverre er spillerne såpass feige at et gult kort er nok til å skremme de fra å fyre opp. Det er man har anledning til å vise hva man står for. Når de kan knele for BLM og vise motstand til rasisme i godt over 1 år, så kan de vise støtte her også. Begge sakene er jo viktige.

Hvor stor er egentlig forskjellen på kolonisering og det Qatar/andre arabiske land driver med mot fremmedarbeidere?

13 Likes

Velger å stemme med lommeboka, så ser ikke noe på VM. Irriterer meg at NRK har betalt for dritten da de ikke er avhengige av seere. Håper dog TV2 blør såpass mye på dette at viljen til å kjøpe et nytt VM i drittland ikke er tilstedet.

Synker verdien på TV rettighetene globalt må plutselig Fifa tenke seg om.

13 Likes