Bedre enn ingenting så klart. De vil dog svette flere hundre prosent mer om brevet kommer fra en senioradvokat i et hus som er kjent for finansrett.
Ja, problemet her er jo at det forsåvidt er lovlig å melde en intensjon om salg av datterselskap. Her er det argumentasjonen vi mener er feil og bør revurderes, samt at metoden for salget ikke er i aksjonærenes beste interesse.
Håper finanstilsynet kunne gitt svar på om det formelt er ulovlig.
Vet at flere har lett etter tidligere presentasjoner som ble vist på Facebook. Disse ligger her:
Tidligere presentasjon fra Xtrainvestor og Investorweb her med ledelsen:
Mars 2021: www.facebook.com/Xtrainvestor/videos/1383460355334124
Oktober 2021: Facebook(http://www.facebook.com/watch/live/?ref=search&v=639679097020756)
Her er også firmapresentasjonene fra september 2021: ELOP
Og mars 2022 (kun simplifai): PowerPoint Presentation (elop.no)
Ikke fått svar fra IR her, forventer heller ikke svar siden e-posten var litt i meste laget kritisk. Noen som har hørt noe mer?
Ingen svar fra IR her heller, og det kommer vel ingen svar før det blir stilt spørsmål fra pressen eller myndighet kan jeg tenke meg.
Ingen svar frå IR hos meg heller.
Kva gjer folk her?
Sjølv vurderte eg å kaste korta og ta tapet, men etter litt tid i tankeboksen valgte eg i dag heller å auke beholdninga litt. På dagens kurs er Elop prisa til under kontantbeholdningen (om ein legger til grunn at det blir noko av salget av Simplifai). Då tenker eg at nedsida uansett bør vera liten, sjølv om Simplifai-transaksjonen skulle utebli.
Ikke et pip her heller. Antar at de tenker seg om to ganger nå som de ser motstanden mot salget. De har neppe lyst på 2-3000 personlige fiender og risikere sitt rykte -som kan få kjørt seg i media hvis salget mot formodning skulle bli gjennomført. Grunderne av Simplifai virker ikke som bad guys overhodet, vil heller si imøtekommende “nerd types”, så tror de ønsker en fredelig løsning.
Om vi ikke hører noe ila neste uke så er det vel bare å iverksette veien mot ekstraoridinær generalforsamling for å stemme det ned.
Vil absolutt ikke solgt på disse kursene. Her kan det bli kjemperekyl oppover ved gode nyheter.
Ekstraordinær generalforsamling holdes når styret finner det nødvendig eller når det kreves skriftlig av revisor eller aksjeeiere som representerer minst 1/10 av aksjekapitalen. Generalforsamlingen må holdes senest innen en måned etter at kravet er fremsatt.
Eller man krever å få holdt en ekstraordinær generalforsamling.
Stusser veldig på ordlyden fra Newsweb-meldinga som mellom anna seier at Elop ikkje lenger er avhengig av Simplifai i like stor grad lenger.
Dette får eg ikkje til å rime med utviklingsløpet av AMS-delen…
Fra presentasjonen til Elop:
PowerPoint Presentation (elop.no)
Side 43 her er ganske interessant i så måte…
Sitter inne og gjorde som deg, økte litt. Grunnen til det er enkel. Jeg vil ha mer å si i denne saken og få valget om salg endret. Selger man mister man den påvirkningskraften, hvor enn liten den er.
Så har vi caset:
Alternativ 1:
Cash på ca. 100M igjen, 141M i framførbart tap og 90M+50M fra salg gir cash+skattefordel over dagens kurs. Cash alene ca. på dagens kurs.
ELOP Technology har ikke de største utgiftene, så dette gir dem lang runway på 2-3 år. Emi-spøkelset er borte.
Alternativ 2(Om Simplifai ikke selges/høyere bud):
100M Cash, 141M framførbart tap, økende inntekter og mål om å gå i 0 i 2023.
Emisjonsrisiko på 50-100M avhengig av når ELOP Technology får igang salget.
Vi får delta i inntekstveksten til Simplifai.
Alternativ 3(Simplifai deles ut til aksjonærene og noteres parallelt):
Håper dette skjer, men senere. Trenger ikke gjøres enda. Kjør heller en emi på 100M i 2022-2023 og la Simplifai gå i pluss ila 2023 og bli en positiv del av selskapet til ELOP Technology følger etter.
Videre del ut Simplifai eller kjør utbyttemodell avhengig av om vekstmålene tåler det eller ikke.
Men gi beskjed til markedet klart og tydelig om at Simplifai skal realiseres for aksjonærene, ikke for enkeltpersoner og venture-selskaper, med mindre de kjøper hele ELOP fra aksjonærene for å beslutte det.
Kommunikasjonen rundt dette er at Simplifai bygget opp softwarekompetansen i ELOP Technology og at de nå er standalone på software i ELOP Technology.
Fra børsmeldingen:
The transaction will allow Elop to fully fund its capital needs until the company is cash positive from operations while still maintaining its close cooperation with Simplifai with respect to software development
Simplifai skal vel fakturere elop technology for konsulenttjenester da … mot et klekkelig honorar.
Jeg tenkte det samme, det blir sikkert en god deal for Simplifai
Er det noen som har eksempler som likner på denne transaksjonen fra andre selskaper? Altså der ledelsen kjøper et datterselskap i konsernet til en pris fastsatt av tre styremedlemmer og en rådgiver (Patrik Egeland).
Det finnes det sikkert, men det hele ser ganske råttent ut
Minner mer om hostile takeover enn om et frivillig salg som gjøres til selskapets beste…
Ja, men i hostile takeover er det aksjonærene som blir kjøpt ut av valget om å selge eller ikke, her har vi majoritet, men blir fortsatt overkjørt.
Jeg er ikke aksjoner i Elop, men har fulgt med på litt av diskusjonen her da jeg synes den er av interesse. Har skumlest litt på aksjeloven som må vel kunne komme til anvendelse. i dette tilfelle. Tenker slik at når ikke generalforsamlingen kan beslutte det, vil i alle fall ikke ett styre gjøre det, forutsatt at jeg har forstått saken riktig. Dersom ikke, beklager jeg innblandingen i diskusjonen, håper dere når fram og lykke til videre.
§ 5-21. Misbruk av generalforsamlingens myndighet
Generalforsamlingen kan ikke treffe noen beslutning som er egnet til å gi visse aksjeeiere eller andre en urimelig fordel på andre aksjeeieres eller selskapets bekostning.
Er det en idé å få en “betenkning” fra en jurist her? Ut fra det jeg leser i artikkelen på link under må en slik transaksjon godkjennes av generalforsamlingen.