Hva får deg til å tro at dette ville vært en “siste” emisjon? ELOP har 0 inntekter og ikke meldt om noe framgang på salgsfronten.
Simplifai er eneste inntektskilde og har enorm vekst. 0 problem å kjøre emisjon med Simplifai i caset, men om det kan selges ut på bakrommet mister det hele den kurspåvirkende effekten og emisjonsdeltakernes gunst. Det som gjør det så grovt er at Horpestad har guidet at Simplifai skulle skilles ut og gjøres via notering med aksjeutdeling til sittende aksjonærer i ELOP AS. Nå snyter de markedet for den muligheten.
Enig i alt ang Simplifai, det er et ran ift tidligere guiding, men det er ikke solgt ENDA. De HAR ikke klart det, men de gjør et forsøk. Og det er jeg enig med at vi gjør alt for å stoppe hvis ikke forklaringen til årsaken viser seg å være logisk. Feks de forsøkte å selge via meglerhus men fikk ikke napp…
Hvis skanneren gjør suksess fremover så tror jeg det kommer andre store investorer inn og det går over fra Growht til Expand, og noe lignende kommer ikke til å skje med skanneren. Igjen, hvis dette var så enkelt så ville det skjedd mange ganger tidligere. Det er ikke sånn at dette er første gang det er grådige eiere i et selskap på børsen.
Det er jo salget av Simplifai som er hele problemet her, vel?
De kan godt selge Simplifai, men helst ikke til seg selv til en skampris.
I så fall har de løyet om sin egen guiding, hvis de mener 140 mill er en fair pris for et selskap som Simplifai som skal vokse så raskt som de sier selv.
Spørsmål til meg selv og dere:
Hva om Elop allerede har prøvd å selge Simplifai til andre privatinvestorer, uten napp?
Helt enig. Enten så var guiding løgn eller illusoriske drømmer, eller så er det skampris. Hvis ikke løgn, hvorfor kjøpe drømmeslott selv? Så der er jeg som sagt enig. Men den infoen skulle komme idag hvis møtet kl 0900 ble noe av, eller ble det endret til kun webmøte?
De guidet notering av Simplifai og utedeling av aksjene til sittende investorer i ELOP AS. Det er det de må gjøre, men de bør ikke gjøre det enda.
Det de må gjøre er veldig enkelt. Stopp salget. Gjøre det umulig å selge internt via en resolusjon i styret og så love aksjonærene at Simplifai vil noteres som eget selskap og 100% av aksjene bli delt ut til 100% av ELOP AS sine investorer når de noteres.(Her kan de kjøre opp til 50% emisjon ved notering) Så setter de det på dagsordenen framover og ELOP AS blir igjen et interessant investeringsobjekt og emisjonene vil bli fulltegnet framover jo lengre Simplifai kommer. Så kan de sette en “innen utgangen av 2023” eller “Når Simplifai har nådd 10M MRR” f.eks. for den nye noteringen av Simplifai.
Det er sånn man realiserer verdien i selskapene for aksjonærene. Sånn ledelsen har holdt på hittil har alt fungert motsatt, hvor det har vært best å vente så lenge som mulig med å kjøpe. De må snu den strategien til å gjøre det best å være tidligst ute.
Hvis Elop kjøper 10% av aksjene og sletter disse, vil vel bare prosentandelen til gutteklubben øke… Det er jo en tanke å ta med seg
Som sagt tidligere, tror jeg at de kjøper opp aksjene til Tigerstaden etter at han har stemt for salget av Simplifai eller bruker dette til å redde Konsortie-medlemmene fra å måtte selge i det åpne markedet. Begge deler er crap. De kommer ikke til å kjøpe aksjer over børs.
Grunnen til at jeg tror dette sterkere nå enn før:
Han står fortsatt med over 4M aksjer, men hadde 8M+ før siste liste (3 dager forsinkelse).
Får ikke opp hvem som er motpart i transaksjonen enda.
Hvis oppkjøpte aksjer slettes så øker alles eierandel helt likt. Ingen får større andel hvis en ikke kjøper mer…
Poenget er vel at de kjøper det fra andre enn styret+friends. Og at økningen kommer derfra.
Jeg har 5 aksjer, du har 5 aksjer.
Selskapet kjøper en av dine aksjer og sletter den. Da har jeg plutselig majoritet.
Tja, det kommer jo an på hvem som selger de da. Jeg sammenliknet med dagens situasjon. Hvis folk utenfor venneklubben selger til ELOP nå - og så sletter ELOP aksjene - da øker andelen til venneklubben.
Hvis A har 60 aksjer og B har 40, deretter kjøper B 20 aksjer fra A og sletter de, så har man 80 aksjer igjen og de er fordelt 40:40. Eierandelen har da gått fra 60:40 til 40:40 i det tilfellet. Enig?
Men det er ikke snakk om sletting her, bare så det er klart.
Åpenbart. Men her spekuleres det jo også i at ledelsen skal selge seg ned, da mister de jo andel. Likevel snus det negativt. Alt tolkes negativt.
De som har tolket ting positivt frem til nå har tatt feil hver gang. Så det er nok lurt å se ting fra en annen vinkel. Hvorfor tror du f.eks. de ikke rapporterer enkeltsalg? Fordi det ikke er noe salg av betydning. Men det at man ikke rapporterer enkeltsalg er en måte å gjøre ting mer diffust på og la småaksjonærene leve i tro om at det selges noen maskiner på enkeltbasis - noe de antakelig ikke gjør.
90% av kursbevegelsene er pga ledelsens valg, og ikke selskapets prestasjoner opp mot guiding:
- Kapitalbehov og derav emisjonen 30. september 2021(fair enough)
- Sviktende salg av ELOP Insight og forsinket lansering av ELOP InsightCrawler+ingen ny info(ikke ok, ledelsen svikter her)
- Salget av Simplifai(Ikke ok, sterkt negativt for kurs og tillit.)
Ang. positiv tolkning har alt ang. Simplifai sin drift vært korrekt og de har levert hele veien, dog i lavere del av deres egne estimater, men fortsatt innenfor. ELOP Technology har levert på distributør-fronten og godkjenningen av ELOP Insight i Tyskland, men utover det har de ikke levert på InsightCrawler lanseringen og salgene har ikke kommet. De har dog sagt klart at det tar tid å komme inn hos myndighetene i landene, og at når det er gjort kommer salgene raskt, så er ikke så sur for akkurat det, men:
Selgerne i landene de selv skal selge i har ikke levert og distributørene har ikke levert. De har brutt guidingen på flere fronter nå, og det var originalt da jeg skulle selge, men jeg valgte å sitte videre da det ble kjent og brøt med min egen strategi. Det er kun meg selv jeg kan skylde på for den feilen.
At det skulle gå helt ned til 2kr hadde jeg aldri trodd, men det gir mening i situasjonen ledelsen har satt oss i som småaksjonærer. Etterspør at guidingen viser flere scenarioer og antakelsene de bygger på. Ikke bare best case, vi trenger også et base case som er sannsynlig.
Nå trenger vi oppdatering på når ledelsen oppriktig tror ELOP Technology får i gang salget, når de går i pluss og når de når sine langsiktige mål ut ifra dagens estimater, ikke estimater gjort for flere år siden med stort framtidshåp.
Bare til ettertanke om Simplifai blir solgt:
De burde si hva formålet er. Om de skal slettes eller brukes til ansattprogram etc.
Kanskje formålet er ren aksjetrading, at de mener det er penger på gata og enkleste måten for Elop å tjene penger det neste året
Lundkvist og Horpestad selger aksjer i Endur nå, trolig for å kjøpe seg opp i Elop.
Lundqvist har representert Elop i denne prosessen og kan ikke kjøpe i Simplifai, Horpestad har erklært seg inhabil, så Horpestad kan sikkert selge for å skaffe litt kontanter. Lundqvist kan ikke kjøpe seg opp i Simplifai, da er i så fall farsen komplett. Dette blir for så vidt bare antakelser da vi ikke har fått noen informasjon om denne transaksjonen annet enn et “tenk på et tall”-verdsettelse av Simplifai og at et “konsortium” skal kjøpe, der enkelte er navngitt.