Ja det blir mye spekulasjoner. Ser Lundkvist også solgte en del Idex til elendig lav kurs. Kanskje han sliter med likviditet…
Hvis han ikke skal være med i Simplifai og faktisk mener 140mill er bra for Elop, så må jo det bety at det har vært levert for luftig vekstscenario
Salget til Lundqvist var på 50 000 kr (?), ikke noe jeg ville ha lagt så mye vekt på.
Hele styret kan ikke bli med i Simplifai, da ville hele styret ha blitt inhabilt. Han får kanskje et Munch-maleri i julegave eller noe sånt som plaster på såret.
Ettersom hele saken har fremstått som mafiavirksomhet så tok jeg det for gitt at de som ikke ble med på papiret fikk sin andel av “byttet” i en koffert med penger. Et munch maleri koster ca en koffert med penger så da er vi der
Nei salget i Endur var lite, men han dumpet over en mill i Idex, pluss et par andre småsalg i andre selskaper.
Er fornøyd med kursen idag, håper den kan løftes mot 3kr de neste dagene…
Bedre enn å sitte på 1,7 og sutre ja, men langt unna hvor vi ville vært uten Simplifai salget.
Er ikke dette bare at ELOP bruker penger hentet inn via emisjoner til å kjøpe tilbake aksjer?
Hvis noen av de som skal kjøpe simplifai må låne penger med sikkerhet i ELOP-aksjene er ikke dette bare med på å “seal the deal”?
Vet ikke hva det vil si for kjøp/finansiering av Simplifai, men for Elop er det bare bra å få kjøpt billige aksjer hvis kursen er på bunnen nå og så stiger. Hvis salget ikke ble noe av feks, så kunne disse aksjene bli solgt til feks Dekra for 2-3x prisen om et år som alternativ til emisjon. Hvis salget går gjennom så er det også lønnsomt, så fremst kursen stiger.
Noe som ikke ville vært bra var hvis disse aksjene ble delt ut som bonus til styremedlemmene, men det vet jeg ikke om er mulig engang
Ett selskap som taper på bunnlinjen og har behov for kapital(derfor de selger), bør vel ikke kaste bort penger på kjøp av egne aksjer? Må i såfall være noen de kjøper ut, for å pynte grisen litt…
Men det er ikke å kaste bort penger, det er en god investering som selskapet høyst sannsynlig vil tjene penger på. Styret mener at kursen er alt for lav, og sannsynligvis vil stige kraftig fremover når skannersalg begynner å øke på. Kjøp for 10mill på 2,5kr blir til 40mill på 10kr (som er kursmål fra meglerhus og et nivå der kursen har vært før multrawheel eksisterte)
Dette er en lovlig innsidehandel.
Det går vel til ansatte i stedet for lønn, om de får rett i at kurs går opp vil det lønne seg for selskapet å handle nå. Virker som god timing, selv om det er litt selvforskyldt at kursen stiger av dette. Får håpe det holder seg selv når de er ferdige. Det avhenger sterkt av Q1 resultatene.
Forøvrig fint å få bekreftet at nedsalget i det store og det hele kom fra oss småsparere og ikke de store aktørene i aksjen. Var nok fler som ble for lei av ELOP, bare trist de solgte med tap før ting er avklart. Skulle gjerne hatt deres stemmer i generalforsamlingen.
Min erfaring med selskaper som driver med tilbakekjøp er at det er en dårlig ide. Unntaket er f.eks. Kongsberg Gruppen som bruker tilbakekjøp for å selge aksjene med 20% rabatt til ansatte.
I dette selskapet må man dessverre spørre seg “dårlig/god idé for hvem”? Noen av teoriene her på tråden virker i overkant paranoide, men selskapet kjøper altså egne aksjer samtidig som flere av eierne sannsynligvis trenger cash.
Tilbakekjøp for ansatte med 20% rabatt er helt vanlig, slike programmer har de også i elop, men denne gangen nevnes det ikke hva formålet er.
Ja, delen min om Tigerstaden er nok litt i overkant paranoid og at tilbakekjøpene ikke ville skje i markedet, utenom det er jeg rimelig sikker i det meste som er sagt ang. salget av Simplifai, eierandeler, hvem som står som vinnere og tapere her og tidligere guiding opp mot hva som faktisk blir gjort.
Sjokkert fortsatt over at de faktisk valgte å handle aksjene i det åpne markedet. En god del respekt for styret er gjenopprettet av dette. Hadde de også avlyst salget av Simplifai nå og kjørt emisjon på 90M i stedet ville alt vært ok igjen.
Vil jo anta at tilbakekjøp skjer som en del av at de planlegger å selge Simplifai? Så dermed tviler jeg på at de kommer til å stoppe å selge det. Eneste negative jeg er med salget, er at jeg mener det er for lav pris.
Det gjør nok det ja. Vanskelig å stemme nei om vi har grei kurs i markedet ved GF (3kr+), sammenliknet med motivasjonen ved 1,8kr/aksje. Om vi i det hele tatt får stemme da.
Prisen er for lav og det er rollene til de som kjøper og de som har valgt prisen her som gjør det til et ekstra stort problem at prisen er for lav. Hadde de solgt selskapet til markedet åpent til 140M hadde det vært ok, men ikke når det gjøres privat til eget styre og management.
Fra min utregning har ELOP igjen 9,2M i tilbakekjøpsprogrammet etter i dag.
800k kr i tilbakekjøp har ført til 0,505kr i kursøkning i 4 handelsdager. Totalt 0,55 over de 4 dagene.
Lang vei igjen, med mindre noe handles utenfor børs eller noen større salgsposter kommer på markedet. Den første dagen var det private småsparere med under 500k investert som solgte til ELOP(gjennom Pareto).
Volum er hittil i dag, pareto kjøp ak er akkumulert, kun bekreftede tall. Cash igjen er et overslag basert på børsmelding +120k i dag om ratio er lik for hver dag. Så ta det med en klype salt.
Det er vel ikke gitt noen signaler om at dette skal stemmes over på GF?