Haha, man vet aldri hvor denne haren hopper. De har i hvert fall bra vekst og positive tall. Transaksjonen verdsetter firmaet til 38 mill. Uten gjeld blir EBIT = EBT. EV/EBIT på ca. 6 for 2021-tallene.
Dette imperiet skal bestå av tre deler.
- Elop techonolgy
- Entreprenørfirma bestående av de oppkjøpte selskapene
- Inspeksjonsfirma
Del 1 sammen med del 3 skjønner jeg. Men i stedet for å kjøpe opp en inspeksjonsfirma virker det som de skal bygge opp dette firmaet basert på de oppkjøpte firmaene.
Meget overraskende kjøp, men de kjøper omsetning. Begge de kjøpte selskapene har hatt sterk vekst. Kanskje de kjeder seg og tenker de måtte bygge kontantstrøm mens det globale markedet for skannere modnes fremover?
Ser ut til at noe av usikkerheten som heftet ved Elop er blitt borte nå.
Kjøpslysten er kommet tilbake og aksjen stiger.
Er vel gjerne lite mottstand et stykke oppover, iom det er blitt støvsugd aksjer de siste 6-8 ukene til Elop sitt eget aksje tilbakekjøps program.
Dumt spørsmål, men interessert i å høre deres tanker. Tror dere bookholder vil le hvis man ringer de og sier man vil ut for det man gikk inn for? Og det er, si 1,5 krone over dagens sluttkurs? Hvis antallet er beskjedent? Si mellom 50 og 100k?
Og der falt brikkene på plass…
“Største aksjonær i Hadeland Elektro er Anders Olav Granshagen som var en av oppstarterne av Team Bane sammen med Elop-sjef Horpestad.”
Da er hele gjengen fra Team Bane sammen igjen. VIrker nesten som de prøver å lage et nytt NRC.
Solid pris si!
for et ryddig opplegg (som i åpenbart mer grisete enn peppa gris, skal ikke være mulig å kjøpe aksjer for 3 kr når vwap for siste halvåret ligger på 2,40-2,50kr)
Dagens handling faller antakelig inn under punkt 1 som jeg nevnte før, men de valgte å kjøre en tostegs prosess.
Regner med du benyttet deg av tilbudet da, siden du synes 3 kr var en “grisete” høy pris?
hvem fikk “solgt” til 3 kr?
De som tilbød seg å selge aksjer for kr 3 eller lavere.
lett å tenke at det er noen “utvalgte” som fikk selge aksjer for overpris? noen her som fikk 3 kr?
Hvis du ønsker å føle deg utvalgt må du først ta kontakt med Fearnley og oppgi en minstepris. Deretter blir prisen satt (samme pris for alle) basert på laveste bud som gir dem mulighet for å kjøpe for 25 mill. Hvis flere ønsker å selge, blir antallet fordelt pro rata. Alt dette står i børsmeldingen.
Kiwa er en stor potensiell kunde. Positivt at det er noen i Kiwa som legger ut, og ikke Elop selv, så får vi se om det resulterer i et salg. Mange liker-klikk fra GSSI og andre relevante firma.
Så da er det endelig ikke mer share buyback som holder kursen fiktivt oppe og det reelle caset kan prise aksjen framover. 0,8 er mitt guess som nevnt tidligere for den reelle verdien av selskapet etter kommende emisjon. De var hyggelige nok til å gi oss småaksjonærer muligheten til å komme oss ut på 3kr, som er overaskende og veldig snilt av ledelsen, men de har nå satt seg i en situasjon hvor de har tømt mye av kassen på kort tid, rett etter at de sa Simplifai ble solgt for å få penger til å gi Elop tid til å gå i pluss. Mye av dette er nå brukt opp på egne aksjer og oppkjøp av venners selskaper. Lurer på hva som er neste steg nå. De skal vel potensielt av børs etter hvert, men det gjenstår å se. Vi får se om jeg får rett i at det blir emi i vinter 2022-vår 2023 en gang, mulig de har triks i ermet fortsatt som jeg ikke kan forutse.
Kanskje de flytter cash ut av selskapet til venner for å kjøpe ut de resterende aksjene og ta selskapet av børs? Hva vet jeg, men det er jo en vei til å få de pengene de trenger for å kjøpe det opp. Tror ikke de sitter med nok cash til å ta selskapet av børs uten noe sånt sprell.