Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Overraskende transaksjon dette. Tenker det er et grep for å få i gang salget/behovet for elop skanneren på en eller annen måte, feks å iverksette oppdrag innad i Infrastucture selskapene.

En annen ting er at det vil gi omsetningstall i regnskapet, noe som kan hjelpe på salget.

Ja, ikke helt hva jeg hadde håpet på. Jeg ser to grunner til dette oppkjøpet. 1. Både Sogn og Horpestad er tungt inne i Elop. Denne transaksjonen kan bidra til å holde Elop flytende. 2. Det vil forsøke å utvide verdikjeden rundt skanneren slik at de også kan ta på seg inspeksjonsoppdrag. De siste er en vesentlig del av argumentasjonen, men dette selskapet har per i dag ingen virksomhet innenfor dette området nå. Det eneste måtte være “Konvei”, som kan avholde kurs i bruinspeksjon. Utover dette må de bygge opp en organisasjon her også, slik jeg ser det.

Eventuelt for å realisere verdiene i dette ikke noterte selskapet de selv eier. Aldri vær så naiv å tro at denne ledelsen ikke er her for å flytte penger fra din konto til deres egen. De bruker bare en komplisert prosess for å få det til.

Målet deres er slik jeg forstår det å fortsette å trikse i egen favør. Og selv om man skulle tro disse triksene ville vært i alle aksjonærers favør, så er alle utenom dem selv ekskludert fra de gode avtalene de ordner for seg selv. Aksjonærene som er utenfor styret er også helt passive her, så det er 0 sjanse for at noe blir stoppet i GF.

Nå var målet å selge Simplifai så man ikke trengte emisjon før man gikk i pluss. Det målet ble glemt en uke etter at kjøpet var annonsert. De er nå på god vei til å bruke opp det som er av penger på egne aksjer og har samtidig utvannet alle utenom seg selv relativt grovt med dette kjøpet. Det blir enten emisjon her eller caset jeg sa over med videre kjøp av egne aksjer til de kan ta selskapet av børs. Hovedindeksen som de guidet tidligere kan vi se langt etter.

De kjøper nok selskapet delvis også for å ha plausibel emisjonsgrunn.

1 Like

Ja, dette selskapet går, i motsetning til Simplifai, med overskudd, men skjønte ikke helt hvorfor det skulle hjelpe på salget av skannere, hvis det var det du mente.

Omsetning ca 60 mill i 2021 og ca 120 mill ventet i 2022 og resultat før skatt 12 mill ventet i 2022. Null gjeld gir pris EV/EBT på 7,67, EV/S 0,75, med oppgjør i aksjer med implisitt prising 2,80 (basert på estimat for 2022).

Kan oppkjøpet gi tilgang til nye markeder? Selskapene til Sogn har i prinsippet én kunde, selskapene som springer ut av Jernbaneverket og , og til en viss grad tilsvarende selskaper i Sverige. Som gammel NSB-ansatt har han sikkert øynet muligheter for forretninger med de store omveltningene i denne sektoren de siste tiårene. Det mest kontroversielle selskapet er Konvei, som er opprettet som en konkurrent til Norsk jernbaneskole, som inntil nå hadde monolpol på opplæring av flere typer nøkkelpersonnel for jernbanesektoren. Mange lærere ved denne skolen har blitt med Sogn over til den private konkurrenten, og Bane Nor, som i praksis er Konveis eneste kunde, har prøvd/prøver å få Konvei avviklet. Denne skolen kan sikkert knytte en del kompetanse til seg, også innen inspeksjon. Selv om analysen av inspeksjonen utføres av ingeniører kan sikkert mye feltarbeid utføres av personnel her.

Regelverket for inspeksjon av bruer og konstruksjoner er ikke så fremoverlent med tanke på bruk av ny teknologi i Bane Nor per i dag. Generelt er Statens vegvesen frontrunner og Bane Nor slenger seg på hvis det funker hos SVV. Bane Nor har langt mindre intern kompetanse på betong enn det SVV har.
Ser man på anbefalt utstyrsliste for inspeksjon av bruer i teknisk regelverk, er dette ganske trauste greier.

1.2.1 Utstyr

Utstyr det kan være behov for ved inspeksjon er

• håndterminal, fotoapparat og inspeksjonsmanual
  • tommestokk, målebånd
  • kritt, markeringsfarge (markering for evt. foto eller senere inspeksjon)
  • hammer (til å banke på nagler), hakke og spade
  • håndmeisel
  • skrape, stålbørste (fjerning av løs maling, skitt og smuss etc.)
  • rissmåler
  • lommelykt og kniv
  • vater
  • skyvelære
  • penetrerende væske
  • fenolftaleinprøve (for måling av karbonatiseringsdybde)
  • covermeter (for måling av armeringsoverdekning)
  • nivelleringsutstyr

Covermeter og rissmåler er eneste oppførte instrument som berører NDT-testing à la Elops skanner. Men med ny teknologi tilgjengelig (ikke bare Elops skanner) vil praksis for inspeksjon endres en god del fremover de nærmeste årene. Bane Nor er til en viss grad på ballen, selv om det er SVV som er motoren i utviklingen. SVV har også jobbet med en rapport der de tester ny inspeksjonsteknologi (blant annet ultralyd). Denne rapporten vil antakelig resultere i en ny håndbok etter hvert. Testen er for øvrig utført av Dekra. I filmen under tester de inspeksjon med drone sammen med Nordic Unmanned, og vi vil helst sikkert se mye testing av nye inspeksjonsmetoder fremover. Dagens praksis er håpløst utdatert med konsulenter som utfører masse manuelt arbeid til 1000+ kr pr time.

https://trv.banenor.no/wiki/Bruer_og_konstruksjoner/Vedlikehold/Generelle_tekniske_krav/Bruinspeksjon

2 Likes

LOL, ja de fleste synes vel det om seg selv. Jeg skal ikke tvære noe mer med det. Akrobatikk-teoriene, med og uten Tigerstaden, gidder jeg heller ikke å ta fatt i. Men generelt er det å si at kombinasjonen av kollaps i markedet for teknologi-aksjer uten inntjening og senere salgsgenerering enn det som sannsynligvis ble lagt til grunn, har gjort dem nødt til å se på noen mer eller mindre akrobatiske løsninger som ikke var en del av den opprinnelige planen. Innlegg av woopsideisi-slaget over, hvor folk henger seg på med morsomme teorier og emojis, synes jeg er farget av en ganske kraftig, og langt ifra nøytral, slagside.

Tolking av slagside får du stå for selv, og hva andre gjør styrer ikke jeg. Du ga en god forklaring på de 3,7M som ELOP ikke gjorde i meldingen. De har meldt 90M i kjøpssum cash mange ganger, uten din forklaring med i det bortsett fra børsmeldingen 8. juni. Synes det er helt greit å reagere på at 3,7M (4,1%) av kjøpssummen ikke er cash, selv om det som du minner oss på er meldt tidligere at noe ville bli trukket fra. Det jeg ser som problemet er at disse 90M som skulle gå til å drive ELOP til profitt, ikke kommer til å gjøre det. Med hver bit av de 90M som brukes på andre ting enn drift som 20M på tilbakekjøp av egne aksjer blir det kortere tid de har på seg til de går tom. Lån ville blitt betalt uansett innen den tid regner jeg med, men det er fortsatt en overraskelse for mange som påvirker runway. Anyways, i stedet for å krangle som du sier og fokusere på person, tror du ELOP vil komme med en emisjon innen 12 mnder eller ikke? Jeg tror det er nesten garantert sånn regnskapet har blitt etter alle endringene.

1 Like

Jaja, tror dette blir siste innlegget for i dag for min del.

“De har meldt 90M i kjøpssum cash mange ganger, uten din forklaring med i det bortsett fra børsmeldingen 8. juni.”

Planen om å “divest siplifai” ble annonsert 4. mai. Det står EV 140 mill, med en salgskreditt på 50 mill. Altså ingenting om 90 mill i kontanter upfront.

1. juni melder de om inngått avtale. Her er det i tillegg presisert hva som som skal betales upfront, 90 mill minus nettogjeld. Det nøyaktige beløpet kan de ikke oppgi fordi det avhenger av f.eks. endringer i arbeidskapital.

2. juli melder de om det endelige oppgjøret upfront, hvor kontantsummen blir utregnet basert på betingelsene gjort rede for i meldingen 8. juni (som ikke er i motstrid med meldingen fra 4. mai).

Hvor du har det fra at de “mange ganger” har sagt at de skal motta 90 mill i kontanter, vet ikke jeg. Det er en “nøytral” observasjon som jeg ikke har fått med meg. Når det er sagt, 86.3 mill + reduksjon i nettogjeld på 3,7 er i alle praktiske henseender det samme som 90 mill i kontanter (uten reduksjon i gjeld). Så om det står 90 mill kjøpesum i en eller annen presentasjon (hvis det er der du har det fra) er ikke det noen big deal.

Når det gjelder problemet ditt med disse 90 millionene, så blir de altså brukt til å kjøpe et selskap som går med overskudd. De selger et selskap som brenner cash for 140 mill og kjøper et selskap som genererer cash for 92 mill med oppgjør i aksjer. Jeg antar de kan bruke aksjene som de kjøper på 2,15-2,40 som oppgjør ved kjøp av selskapet til Sogn. Kan de det, blir kjøpesummen i praksis lavere enn 92 mill (som forutsetter kurs 2,80).

Ang. emisjon, ja det kan gjerne komme en ny emisjon. Horpestad hadde ryddet plass til enda et selskap på powerpointen sin. Ikke noe galt med emisjon i seg selv. En ting som er sikkert er at uten salget av Simplifai ville de ha trengt mer kapital. Simplifai går altså med solid underskudd per i dag, selv om de har en fin vekst på topplinjen, målt i prosent. I kroner og øre er det bare smuler. Omsetningen til Simplifai ble beskrevet i rosende ordelag mens det faktum at selskapet til Sogn har gått fra 60 mill (2021) til 120 mill (2022e) og lønnsom drift ser ikke ut til å ha gjort så stort inntrykk.

Den kritikken ovenfor meg er jeg enig i. Jeg skriver bare om det jeg oppriktig bryr meg om, så det at jeg ikke snakker om dette kjøpet utbrodert rundt hva det har å si for ELOP AS kan jeg godt kritiseres for. Det interesserer bare ikke dessverre :confused: Hadde jeg eid aksjer hadde jeg sikkert syntes det var spennende og lest meg opp på det også. Hovedgrunnen til at det er sånn er frafallet av tillitt til ledelsen og styret. Uten det gir manøvrene deres en avsmak av at det sikkert er en måte aksjonærene blir sittende med skjegget i postkassa igjen, og fokuset blir mer på å avdekke hvordan det vil skje enn positive bidrag til det teoretiske caset. Hovedsakelig fordi kursen er fokuset og ikke market cap eller teoretisk verdsettelse jeg har fokus på nå. Før var det teoretisk verdsettelse, men da den falt i min analyse til under 1kr ble det lagt i skuffen, og pga. tilbakekjøpene blir det teoretiske bare flyttet fram i tid uansett. Kjøpet av dette selskapet påvirker market cap i positiv retning helt klart. Men det er ikke bare ELOP det er bra for. Selskapets eiere får en “gratis” notering av sine verdier, så en rabatt er på sin plass uansett. Kursmessig er det da usikkert hva de vil gjøre.

Hvis du bare orker å lese deg opp på selskaper du allerede har aksjer i er det kanskje like greit å fokusere på noe annet.

Har ikke sagt det. Nå snakker du om en detalj i et selskap. :slight_smile:
Litt kjedelig at det nesten bare er oss to i tråden her. Hadde vært fint med flere syn enn to forholdsvis overlappende syn med litt forskjellig detaljsyn. På det ideologiske er vi på hver vår side virker det som, men det er ikke så case-relevant egentlig. Hovedforskjellen blir vel egentlig i case-sammenheng slik jeg har forstått det at du tror de har gode sjanser til å få myndighetene i flere land til å endre sine standarder for inspeksjon i deres favør raskt nok slik at produktsalg blir mulig til å nå selskapets mål om å gå i pluss i 2023, og jeg tror det ikke vil skje raskt nok til å skape verdier for aksjonærene i selskapet innenfor dagens guiding og at de derfor vil ha et kapitalbehov som ødelegger aksjonærverdiene igjen. Er det riktig framstilt fra din side? Litt usikker på om du er nærmere mitt ståsted på akkurat det, eller om det er der vi fundamentalt er uenige?

De er ikke avhengige av endrede myndighetskrav for å få solgt skannere. Det selges 500 ultralydskannere for betong årlig. Elops mål er å nå en markedsandel på 29% av dette markedet. Jeg synes det virker lite tatt i betraktning omsetningsmål, men det er i hvert fall base case. Litt betenkelig at Horpestad var så opptatt av manglende regelverk på siste presentasjon. Tror kanskje skanneren til elop er litt stor, tung og klumpete - og ikke minst dyr - sammenliknet med konkurrentene.

Nå er det vel selskapet i sin helhet, inkludert ervervene, som skal gå i pluss, ikke nødvendigvis elop technology alene.

1 Like

Neppe tilfeldig at Gimle Invest (Horpestad) eier 10% av NIG. Det er i mine øyne litt merkelig at han har akkurat 10% mens andre aksjonærer har prosenter som ikke er hele tall. Det tyder på at Gimle Invest nettopp har kommet inn og fått akkurat 10%.

NavnAnt aksjerAndel
SOGN INVEST AS 1827000 53,44%
A.PRO.M AS 749000 21,908%
GIMLE INVEST AS 341880 10%
KCBP INVEST AS 180000 5,265%
Øvrige Aksjonærer 320923 9,387%

Kan GIMLE har komnet inn 25. mai?

25.05.2022Endring av kapital
25.05.2022Endring av vedtektsdato
08.02.2022Endring av signatur
01.12.2021Endring av kapital
01.12.2021Endring av vedtektsdato
30.08.2021Godkjente årsregnskap
08.04.2021Fullmakt kapitalforhøyelse
08.04.2021Endring av kapital
08.04.2021Endring av vedtektsdato
20.01.2021Endring av revisor

Horpestad har kanskje gått til kompisen og sagt han kan kjøpe dem, men at han skal ha rundt 10% i kommisjon. En fin måte å få det på er jo å eie 10% av aksjene. Evt har han betalt litt for de 10% på lav verdsettelse for deretter å selge til Elop for høyere verdsettelse (92mill). Vi kan vel ikke se når Gimle gikk inn i NIG?

Han hadde 10% ved utgangen av 2021. Hvis han har fått aksjene gratis så er jo det fint for ham. Jeg gidder snart ikke engasjere meg mer i disse teoriene.

1 Like

29% av markedet inkludert at det kommer regelendringer. 29% av 500 scannere(globalt) er langt unna omsetningsmålet Elop har viftet med. Spesielt med prisene de selger scanneren for.

Det er en forutsetning at markedet vokser pga regelendringer, dette ble presisert på en kvartalspresentasjon tidligere.

Det er ikke det han sier på denne presentasjonen, fra 51:00 og utover.

“vi har tatt utgangspunkt i dagens marked, 400-500 årlig, samt 12 % årlig vekst”

“Vi har sagt at vi skal ta 29 % markedsandel av det (underforstått av markedet på 500 årlig + 12 % vekst), innen 2025.”
Han legger vekt på at de ikke forutsetter at markedet øker selv om de introduserer et nytt produkt. De 12 % forutsetter ikke noen regelendringer, og virker veldig konservativt når man ser på andre anslag for TIC-bransjen dette tiåret (link nederst). Så kan det hande han har sagt noe annet et annet sted (har du link?), men med dagesn mcap holder det jo at de selger en tidel av det de har forutsatt (med forutsatt margin).

https://www.facebook.com/watch/live/?ref=search&v=639679097020756Redirecting...

" Aging of bridges owing to challenging environmental conditions and higher traffic volume makes bridges more prone to deterioration. With damages in bridges remaining undetected, the structural integrity and service capability of a bridge deteriorates. Owing to this, the demand for routine bridge inspection is soaring in order to help obtain a better prediction of the deterioration progress and identify defects at an early stage. The newest report by Fact.MR estimates that the bridge inspection services market will witness a fourfold growth to reach a valuation of US$ 6.3 Bn by the end of 2029."

https://www.factmr.com/media-release/1303/global-bridge-inspection-services-market

Elop share buyback program status

Distributøren for den frankofone delen av verden har publisert en liten videosnutt og noen resultater av en demo-scan på linkedIn. Ved å snoke litt på hvem som trykker “liker” på posten finner men en god del høyrelevante kunder, hvis man luker vekk en lang liste med interne folk fra Elop/Simplifai. Posten har fått et par kritiske/sarkastiske kommentarer om arbeidsstillingen, men dette kan enkelt løses med en tralle som gjør at man kan skanne uten å krabbe bortover på knærne.

Selve demoen ble gjennomført med Sixense, som rimeligvis er en høyaktuell kunde. Men mange andre høyaktuelle kunder har i det minste markert en interesse på denne posten, et utvalg under (ikke komplett da jeg mistet tålmodigheten etter hvert):

SIXENSE - SECURE AND MAINTAIN YOUR INFRASTRUCTURE (sixense-group.com)

Home | Rincent ND Technologies (director)

Home - Ginger Group (chef d’agence,

https://www.linkedin.com/in/aits-application-ingénierie-travaux-spéciaux-934b23212/?originalSubdomain=fr

https://www.linkedin.com/company/permayon-advanced-strengthening-co-/about/

https://ati.ec.europa.eu/technology-centre/precend

SOPRECO

Swedish research creating sustainable growth | RISE

1 Like