Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Elop share buyback program status

Annual General Meeting 2022 held

Viktig å få med seg at de kan kjøre emi på inntill 50% innen 2024, ikke 2023 som ville vært normalen: **
image
**
Fullmakten til erverv av egne aksjer har derimot normal gyldighetsperiode på 1 år til 30. juni 2023.

Jaja, da sparer de vel litt tid ved neste generalforsamling. Det er akkurat samme teksten som i 2021.
De har nå kjøpt 5,2 mill egne aksjer, ca. 12 mill kroner. Med andre ord ikke så mye igjen av rammen for tilbakekjøpsprogrammet. Da får vi kanskje en pekepinn på hva tanken er med dette. Om de skal kjøpe opp/fusjonere eller om de skal kjøpe seg opp enda mer med den nye fullmakten.

ELOP enters the Nordic infrastructure market - signs term sheet to acquire Nordic Infrastructure Group for NOK 92 million

Jepp. da ble det oppkjøp som plasserer dem i en større del av TIC-verdikjeden. Selskapet var derimot helt utenfor radaren min.

Selskapet er et nystartet selskap av Gjermund Sogn, svirrebroren til Horpestad fra NRC-epoken, Sogn er også storaksjonær i ELop allerede.

Så nå er Elop også et reiseselskap. Horpestad-sirkuset ruller videre.

Moderselskap for selskapene:

Norge:

Flott informasjon :slight_smile: ! Det som henger litt for meg er "

Må de ha ny GF igjen?

De er vel innenfor rammene vedtatt på GF? Tror ikke det. Ellers går nok dette gjennom uansett når kompisgjengen nok en gang sitter på begge sider av bordet.

Hehe ja, ikke at det er noen sjanse for at ting ikke går igjennom. Det har de sørget for med grepene som er tatt. :slight_smile:

ELOP COMPLETES SALE OF SIMPLIFAI

woopsideisi 3,7M forsvunnet fra kjøpesummen hvor da?

1 Like

Sikkert ekstra kompensasjon til styreleder for alt ekstra arbeid han måtte bidra med.

Bare tar det rett på konto fra Simplfai da? Trenger vel ikk gå innom ELOP uansett siden kun gutteklubben bestemmer. :stuck_out_tongue:

Et så sykt råttent selskap…

1 Like

Hehe ja, håper inderlig Euronext har tatt tak i klagene som ble sendt inn før sommeren, Finanstilsynet må få beskjed fra Euronext om å starte etterforskning før de kan gjøre det siden Euronext Growth er regulert av Euronext og ikke Finanstilsynet. :see_no_evil:

Ser dog for meg ut til at de bare kjører tilbakekjøpsprogrammet til det er tomt for cash og så tar selskapet av børs når nok aksjer er samlet. Var ikke en god ide for disse å gjøre seg så synlige, når de driver på denne måten. Heldigvis har vi historien intakt her inne i tråden, den blir aldri borte.

Her har noen tydeligvis gått fra å være ensidig positiv til ensidig negativ, med en viss korrelasjon med rollen som aksjeeier/tidligere aksjeeier. Jeg får prøve å korrigere litt begge veier…

Betingelsene for salget var at Simplifai ble verdsatt til en EV på 140 millioner. Ved overtagelse skal Elop motta vederlag på 90 mill minus netto gjeld samt justeringer for endringer i arbeidskapital. Simplifai drar altså med seg gjelden sin inn i det nye, utskilte selskapet. Elop får altså 86.3 millioner i kontanter og 3,7 millioner mindre i gjeld.

Fra børsmelding 8. juni: “The Buyer shall at closing pay an initial cash amount of NOK 90 million minus the net debt, and plus or minus the deviation from normalized working capital.” (min uthevelse).

1 Like

Vil ikke si det. Har alltid vært nøytral til caset og prøvd å være realistisk. Som nevnt da Simplifai-salget ble meldt er verdien i Elop AS nå 0,5-0,7kr per aksje, og har fortsatt det synet. Hovedsakelig fordi aksjonærverdiene sidestilles prioritering til fordel for egne verdier av styret. Guidingen er brutt for ELOP Technology AS og dermed også tillitten.

Hva angår Euronext/Finanstilsynet er dette videreformidling av informasjon fra en gjeng på Shareville som har gått til disse med klage på selskapet. Håper de får gjennomslag for det fordi styret har feilinformert aksjonærene fra høsten 2021 til nå 4-5 ganger ang. guiding, strategi og forventninger. Man kan enten kalle dem veldig dynamiske og raske på å endre strategi uten å trenge å informere markedet pga. noteringen på Euronext Growth, eller løgnere med egeninteressen i front over aksjonærenes interesser.

Den reelle prisingen vil som også nevnt tidligere ikke vises før tilbakekjøpsprogrammet er over.
Her er som sagt det jeg forventer nå etter GF hvor de søkte om å kaste alle selskapets penger inn i egne aksjer:

Det vil med andre ord ikke senke kursen til reelle nivåer, så 0,5-0,7 er ikke noe kursmål. Det er hva selskapet i realiteten er verdt etter min analyse. Men det vil aldri komme dit så lenge de har tilbakekjøpsprogrammet gående. Med mindre de kjører en emi da.

Når det kommer til Horpestad og styret har jeg dog gått fra nøytral/positiv til sterkt negativ. Er ikke glad i å tape penger på at en styreleder sier en dag de skal gjøre noe som er veldig bra for aksjonærene og så plutselig sier de har bestemt at det som er av verdier i selskapet skal puttes i egen lomme. Ref: Å gå fra notering av Simplifai med aksjer som utbytte til ELOP aksjonærer, til salg av selskapet med stor rabatt til seg selv.

1 Like