Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

De sier stadig ingenting om hva som er formålet med tilbakekjøpsprogrammet. Skal aksjene slettes? (neppe). Mer sannsynlig skal de brukes i M&A-virksomhet.

Elop share buyback program status

Approval of 2021 annual financial statements

Notice of Annual General meeting

Jeg er så glad jeg forlot dette tulleselskapet. For bare uker siden: “Salget av Simplifai vil gi oss pengene til å gå i pluss”

Nå: “Vi må kunne ha rett på en 50% emisjon”

For noe surr:"
Siden fullmakten kun gjelder frem til ordinær
generalforsamling i Selskapet i 2022, og for å sikre
at styret fortsatt vil ha fleksibilitet til å forhøye
Selskapets aksjekapital i fremtiden, har styret
foreslått at generalforsamlingen gir Styret ny
fullmakt til å forhøye Selskapets aksjekapital ved
utstedelse av nye aksjer i anledning opsjoner,
investeringer, oppkjøp og til generelle
selskapsformål. Styrets forslag innebærer at
aksjekapitalen kan forhøyes med inntil NOK 2 950
095, tilsvarende ca. 50 % av aksjekapitalen.
Since the authorisation is only valid until the annual
general meeting of the Company in 2022, and to
ensure that the Board continues to have the flexibility
to increase the Company’s share capital in the
future, the Board has proposed that general meeting
grants the Board a new authorisation to increase the
Company’s share capital by issuance of new shares
in connection with warrants, investments,
acquisitions and general corporate purposes. The
Board’s proposal entails that the share capital may
be increased by up to NOK 2,950,095, equivalent to
approx. 50% of the share capital.
Forslaget innebærer videre at aksjeeiernes
fortrinnsrett til å tegne aksjer i henhold til
aksjeloven § 10-4 kan fravikes, jf. § 10-5. Styret
anser det imidlertid for å være i Selskapets og
aksjeeiernes interesse at styret gis nødvendig
fleksibilitet til å gjennomføre kapitalforhøyelser
med det formål som nevnt ovenfor.
The proposal further entails that the shareholders’
preferential rights to subscribe for shares pursuant to
Norwegian Private Limited Liability Companies Act
(the “LLC Act”) section 10-4 may be set aside, cf.
section 10-5. The Board, however, considers it to be
in the best interest of the Company and its
shareholders that the Board is given the necessary
flexibility to increase the share capital for the
purpose set out above."

Emisjonsmulighet på 50% er ganske i henhold til det jeg skrev her overfor. De vil ha mest mulig aksjer for deretter å ta kontroll, muligens ta selskapet av børs og for å slette gjelden til Simplifai (altså til seg selv).

Plot twist, hva om ELOP sitt styre ikke er så flinke på å finne på nye slagplaner, så de bare gjør det vi sier vi vil at de ikke skal gjøre her. :stuck_out_tongue:

Har de vært noen flere store handler tilsvarende den du fant på 2,7 mill aksjer? Jeg tviler på at MP Pensjon ønsker å være med stort lenger… 50% emisjon der kun Horpestad og vennegjengen vurderer hva som skal kjøpes opp er ganske ekstremt.

Har ikke sjekket, tror ikke det.

Ketil Skaget går ut av styret. Det er merkelig.

Er ikke han ansatt som “business developer” i selskapet? I så fall er ikke det så rart, synes jeg. Men kjønnsbalansen vitner ikke akkurat om ambisjoner om å bli et asa på børsen. Det styrker tesen om at selskapet kan tas av børs, kanskje forsvinne til et pe-fond. Et annet scenario er at det kjøper opp et lønnsomt selskap et annet sted i verdikjeden, det er mitt stalltips, så får vi se.

Nye styreleder "har betydelig erfaring fra å lede transformasjons- og restruktureringsprosesser og vet hva som skal til for å skape varige verdier i komplekse situasjoner. "

Det ligger an til litt "transformasjon " her

1 Like

Skaget er største aksjonær!
Elop kommer aldri til å bli et ASA. Kjønnsbalansen reflekterer at det kun er gutter i guttegjengen som styrer selskapet.

Ja , klar over det, men han er altså også ansatt i selskapet.

Han er i så fall ikkje den einaste som både sitter i styret og er ansatt i selskapet. Horpestad har vel så mange hatter i Elop at det begynner å gå heilt i surr for han stakkar. Har lova meg sjølv å aldri involvere meg igjen i selskaper kor Horpestad er i ledelsen.

1 Like

Annual report 2021

Se der ja, rakk det akkurat før midnatt.

Appetitten på egne aksjer virker upåklagelig. De ber om fullmakt til å kjøpe inntil 90 % (!) av aksjene i selskapet. Her gjelder det å holde alle muligheter åpne.

" I henhold til aksjeloven § 9-4 gis styret fullmakt
til, på vegne av Selskapet, å erverve Selskapets egne aksjer med samlet pålydende verdi på inntil NOK 5 310 171, tilsvarende ca. 90 % av aksjekapitalen. "

Teksten om forhøyelse av aksjekapitalen med inntil 50 % er copy paste fra i fjor. Mens når det gjelder tilbakekjøp har de økt fra 10 % til 90 % fra 2021 til 2022.

Lol, skjønner ingenting av hva du skriver.

Hvis ikke dette selskapet ender opp med å bli tatt av børs for så å bli relansert senere kan du kalle meg en krakk ass. Bare masse finansielle krumspring.

1 Like

REMOVAL FROM PENALTY BENCH

Får håpe Oslo Børs var seriøse da de sa de skulle ta en sjekk av ELOP etter siste tyveri ang. salget av Simplifai. Det er dessverre sånn at de ikke klarer å utføre det de lover på noen områder, så da bør de bort fra børs i mine øyne. Børsen skal ikke være en enveis måte å stikke av med aksjonærenes penger og verdier.

1 Like