Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Du insisterer stadig på å måle økningen til simplifai i %… Det er jo bare småpenger enn så lenge.

“Vi skal skille ut Simplifai på en måte som gagner aksjonærene i ELOP”

1 Like

Ja, det vet jeg. Jeg diskuterer ikke Simplifaisalget og hvorvidt det er bra eller ikke. Delte bare litt info om hvordan det påvirker Elop fremover (uten Simplifai). Simplifai er ute. Det får vi ikke gjort noe med nå. Da må man i så fall løfte det høyere enn til dette forumet.

1 Like

Vel, artig du skulle pirke på det. Har fått det fra ELOP <3

Uansett, de har klart det og annonsert avtaler som ser ut til å vise at de vil fortsette å klare slik vekst.
De ligger nå på rundt 20M ARR og skal opp mot 60-70M neste år.

1 Like

Jeg leser alt som kommer fra Elop med kritiske øyne.

Det har vært tatt opp med Finanstilsynet som viderehenviste til Oslo Børs (Euronext) som myndighet ovenfor selskapene på Euronext Growth siden markedsplassen ikke er regulert. Så må Oslo Børs klage selskapet inn til Finanstilsynet gjennom sine kanaler om de skal gjøre noe. Oslo Børs har fra det jeg vet ikke svart noe mer enn at de skal se på det.

1 Like

Btw, jeg har solgt meg helt ut pga. simplifai-salget, 0 svar fra IR og brutt guiding på flere punkter samt at analysen min faller igjennom uten simplifai sin vekst det neste året og lansering på Euronext Growth som utbytte.
Sitter du fortsatt i aksjen? Ev. hva tenker du om utviklingen etter at tilbakekjøpsprogrammet er ferdig? Venter du på Q1 i så fall?

2 Likes

Jeg sitter rolig i båten med en liten slant (nå 3,5 % av porteføljen - etter nedgang fra mitt snitt på 4,00 …). Har ikke vektet meg opp nevneverdig på 2 tallet så det betyr i praksis at jeg er avventende.
Q1 er en “non-event” (bortsett fra at noen i markedet kanskje tror at det skal være salg av betydning der og blir skuffet).
Å tippe hvor aksjekursen skal på kort sikt, der har jeg ingen teft, så det har ingen andre glede av heller.

Mange vidste i forvejen at ham Øyvind var en man ikke kunne stole på, og at man så skulle holde sig langt fra Elop. Nu håber jeg at mange af jer andre har fået øjnene op for det igen, og vælger ikke at investere i hans fremtidige forårsagener.

2 Likes

Joda, jeg har hele tiden vært i Elop på grunn av teknologien, og på tross av Horpestad og co. Og egentlig brutt med min investeringsfilosofi når det gjelder tillit til ledelsen. Leser Powerpoint-presentasjonene med en god klype salt.

Da får du ha lykke til :slight_smile: Jeg ser ingen måte kursen kan gå noen annen vei enn dramatisk ned neste 6 mnd-et år når tilbakekjøpene er ferdige og de begynner å spise av kontoen til den er tom, men best om alle har sin egen strategi.

1 Like

Elop: Business update presentation

Det mest interessante med presentasjonen var M&A-planene for et nytt Elop. De tar sikte på å gape over mer i verdikjeden. Sånn jeg leser det mellom linjene kommer de til å kjøpe opp et etablert inspeksjonsfirma med sunn drift, typ Terratec eller liknende, slik at de kan tilby inspeksjonstjenester i tillegg til å være en instrumentleverandør.

Negativt:
-Ingen guiding utover å gå cash-positiv i løpet av 2023.
-Sier at Crawleren er ferdig, men at det er et dyrt nisjeprodukt hvor man ikke kan forvente store volumer, samtidig sier han at elop-skanneren er så tung at man i praksis ikke er i stand til å skanne vertikale flater uten crawleren…

Fra egen melding om kontantbeholdning:

“Selskapet venter å snarlig annonsere “første trekk i henhold til ny strategi”.”

Det virker som om det kommer til å skje noe ganske snart på M&A. Han kunne “dessverre ikke si noe mer” på presentasjonen. Som er et retorisk knep for å få opp stemningen litt. Og da bør det ligge noe bak.

Samt at de ikke forventer store salgsvolum før regelendringene er skjedd, og at distributørene må få til regelendringene i hvert land, for å skape et marked, og så må de konkurrere med andre i de markedene de da håper å skape. At disse reglene ikke vil endres før kanskje i slutten av 2023, eller aldri, gjør det for meg umulig å se at ELOP skal komme seg i pluss før den tid.

Kommer ny emi etterhvert i 2023-2024 slik jeg ser det og kurs 0,7-0,8 i eller før emi. Kan ikke se noen positive utsikter her fra dagens situasjon.

Brent barn skyr ilden kan man godt kalle det, men er oppriktig min forventning.

3 Likes

Trikset for å gå cash-positiv var, slik jeg skjønte det, å skifte ut Simplifai med et selskap som går i pluss (og som i tillegg kan utvide nedslagsfeltet i verdikjeden - som Simplifai heller ikke gjør). Jeg nevnte Terratec AS, en annen het kandidat kan være Invator AB i Sverige.

Salgsprosessen tar lang tid, det har de da aldri lagt skjul på, selv om de fleste forumskribenter ikke tar det inn over seg og forventer store salg allerede nå. Teknologien utfordrer dagens forretningsmodeller som er innrettet etter dagens regelverk for kontroll av utførelse og inspeksjon. Når de sier at det er ingen krav til dokumentasjon av nye og eksisterende konstruksjoner, skjønner jeg ikke helt hva de mener. Dette kulepunktet slik det står i presentasjonen er ikke riktig:

“No requirements from owners of infrastructure,
neither for quality control of new buildings nor for
inspection of existing concrete infrastructures”

De mener kanskje at det ikke er noen krav til bruk av ultralyd i denne sammenheng.

Ellers går det helt fint for entreprenøren å bruke dette verktøyet for å overbevise kunden om at de vil være i stand til å levere et kvalitetsprodukt. Veidekke sier selv at de vil være en “first mover” bl.a. ved å dokumentere gjenstøping av spennarmeringsrør (kritisk for levetid og vanskelig å kontrollere), og bruke det som et av flere verktøy for å vinne og utføre oppdrag innen brurehabilitering.

Noen uttalelser fra Veidekke på elop.no:

“There is no doubt the Elop Insight scanner is superior compared to other NDT devices, and we are collaborating with Elop to determine the potential of the scanner for our business.”

“Veidekke aims to utilize the Elop Insight ultrasound scanner in combination with other NDT equipment such as GPR and cover meter, as well as drones for collecting images, to provide a product to participate in tenders for rehabilitation of bridges and other large concrete structures.”

1 Like

Selskapet i USA er vel og også et alternativ for oppkjøp? Det sies at det er venner av venner så det er jo nok en mulighet til å putte Elop-penger i egen lomme…

1 Like

Tror vi Horpestad og gjengen planlegger å bruke mye tid og krefter på å bygge opp Elop til å bli et ordentlig selskap eller forventer vi at de nå ønsker en vei ut? Uten å gå i detalj på hvorfor, er det vel ikke akkurat så mange norske institusjonelle investorer som er interessert i å dytte inn penger i selskapet der disse vennene kontrollerer alt. Kan det være derfor de nå driver investorpresentasjoner i Tyskland der færre vet nok om bakgrunnen til butta boys?

La oss si vennegjengen ønsker å få pengene sine (eller andres) ut av selskapet. Til nå har de jo strengt tatt blåst opp kursen ved å melde ulike avtaler med selskap som ofte er eid av bekjente. Deretter har de satt emisjon, kjøpt Simplifai, utviklet Simplifai videre med penger fra Elop, gitt seg selv lønn, styrehonorar etc., for deretter å selge Simplifaitil seg selv - med en stor andel kreditt gitt av Elop (Elop sine aksjonærer). I hele 30 mnd! Det er lenge.

Å bygge opp Elop videre og skape faktiske verdier for alle aksjonærer og ikke bare seg selv, vil ta tid og krefter. Markedet må utdannes. Holdninger må endres. Myndighetene må med / burde bli med. La oss derfor si at det gidder de ikke. Nå vil de ut.

Hvilke metoder har de? F.eks.:

1. Sette i gang tilbakekjøpsprogram for å heve kursen. Etter å ha kjøpt 2-3 mill aksjer, kjøper Elop de siste millionene rett fra vennegjengen utenfor børs. Da blir de kvitt en del aksjer til en oppblåst pris.

2. Sette i gang tilbakekjøpsprogram for å heve kursen. Lansere noen nyheter og deretter sette emisjon. Formålet kan f.eks. være oppkjøp. Skal man ha penger ut på denne måten, kan man jo kjøpe opp et selskap som noen bekjente eier. F.eks. selskapet i USA, Sealtech. Deretter deler man profitten. Sealtech International Inc ble jo opprettet i mars 2020. Nettsiden er også finere enn det som er vanlig for non-destructive testing-selskaper. Ikke er den helt oppdatert i 2022 heller, f.eks. copymark nederst på siden som er for 2020-2021. Lukter nesten litt T5PC.

3. Dersom de vet at Dekra eller andre ønsker å kjøpe Elop, kan de først sette en rettet emisjon, f.eks. fordi de skal “kjøpe opp noen”. De øker da eierandelen sin ytterligere. Deretter blir Elop kjøpt opp etter emisjonen - noe gutta boys kanskje visste lenge før og derfor økte eierandelen sin først.

4. Elop gir nå 30 mnd. kreditt på kjøpet av Simplifai. Beløpet var vel 50 mill. Hva hvis Elop går konk. før det? Slipper gutta boys å betale de 50 mill da? Tigerstaden har 4,7 mill aksjer. Middelborg ca. 3,6 mill. Horpestad 9 mill. Det blir ca. 17ish mill. Multipliser det med kursen på 2,5 ish - per nå er aksjene altså verdt mindre enn gjelden deres. Vi vet jo heller ikke hvilket selskap de bruker til å kjøpe Simplifai. Kan det selskapet gå konkurs slik at de kan unngå å betale de 50 mill tilbake til Elop? Hvilke triks kan man gjøre her?

5. Konsulenthonorarer for videreutvikling av Elop sin softwareplatform. Konsulenthonorarene går selvfølgelig da til Simplifai - som eies av gutta boys.

Sier ikke at disse tingene vil skje, men når gutta boys først har begynt å trikse, kan man like gjerne prøve å forutse et par nye triks. Det er uansett viktig å kunne et par trisk. Vi må jo tross alt minimere risikoen vår. Elop er high risk. Noen ganger litt fishy. Nesten fishy nok til å inngå i sjømatindeksen på Oslo Børs.

2 Likes

Elop AS: Elop share buyback program status

Handel på 2,748m aksjer i en handel wow:

Kun topp 13 har mulighet til å selge en slik pott. Take your pick:

Er arctic funds plc konto 1A som hadde det antallet på konto.

1 Like

Elop increases share buyback program