Lol, håper de tar en titt på Simplifai salget også mens de er i skammehjørnet.
Årsrapporten er planlagt fremlagt 22.06. Så enten har de ikke oversikt over regelverket, eller så blåser de i det. Jeg vet ikke hva som er verst…
Det tilbakekjøpsprogrammet henger vel godt etter skjema? Virker ikke som det er offensivt på kjøp, noe som jeg tenker må være en strategi for å holde kursen lav og riste ut slitne småaksjonærer. Har de ikke 8 av 10mill gjenstående?
Tror ikke de har lov til å kunstig presse prisen opp, og at de kun får lov å kjøpe en viss prosent av dagsomsetning?
Ja, den prosentandelen har jeg lest om i andre tilfeller, men i stedet for å kjøpe jevnt for feks 150k om dagen så virker det som om de tar et par dagers pause for å få kursen å duppe. Jaja, har ikke fulgt så godt med så kan jo være at det er mange som fortsatt selger…
Altså hele tilbakekjøpsprogrammet er vel bare for å redde kursen. At de i det hele tatt bruker cash på dette, i stedet for annen vekst, er bare trist.
Omtrent bare Guttis AS og ELOP AS på kjøpersiden sist uker. Ser ut som markedet helt har gitt opp aksjen på disse nivåene.
Mange tanker som surrer i hodet her nå. Klarer ikke helt å forstå hvordan man kan bruke EV som salgssum ut i fra hva som er blitt presentert de siste årene, på en annen side virker det som at de ikke fikk solgt det (noe de- styret- tydeligvis har hatt et ønske om) uten at det ble verdsatt til EV (laveste mulige sum).
Dette skjønte jeg ikke så mye av. EV er ikke en gitt sum som salgsprisen kan avvike fra. Salgsprisen er gitt, og basert på salgsprisen kan man utlede en implisitt EV.
Ellers er det umulig for aksjonærer å vite hva de konkret har gjort for å prøve å selge Simplifai til en høyere pris. Det er umulig å vite hva som ligger til grunn for verdsettelsen av selskapet (annet enn at det er blitt gjort av en tredjepart), og aksjonærer får ikke anledning til å stemme over denne vesentlige transaksjonen (halve konsernet) på en generalforsamling. Her tror jeg det er en serie med brudd på regler, både interne børsreglement og øvrig lovverk, uten at jeg kan hoste opp referanser på stående fot.
Kombinasjonen mafia (Horpestad og co.) og Mikke mus-børs (Euronext growth) er egentlig veldig bra oppsummert.
Tidligere var det en uttalt målsetting å noteres på hovedlisten, men når de nå dropper kvartalsvis rapportering, drøyer på ubestemt tid å innføre nytt styre (de hadde en gyllen mulighet nå ved generalforsamlingen), virker det av mer eller mindre slette grunner til at de trives bedre på "mikke mus-børsen.
Dette er definitivt en sak for Thor Chr. Jensen i DN. Tipper han ville skrevet en veldig bra artikkel om Elop og Euronext Growth.
Spm. er også hva Guttis AS vet. Guttis AS kjøper aksjer som bare det. Dette selskapet er også med i guttegjengen. I følge Proff.no har vel eieren et selskap eller to som er eid sammen med Skorstad så vidt jeg husker.
Du har helt rett. Det de sier er grunnen nå, som de ikke har nevnt tidligere, er at funding av to vekstselskaper ikke er i eiernes interesse. Men da burde de solgt ELOP og ikke gull-kalven vår. De burde gitt oss aksjene i Simplifai og latt oss få bestemme hva som skulle gjøres med dem, som de tidligere guidet at de skulle gjøre. Jeg hadde lett bidratt til å funde Simplifai, men ELOP alene med denne ledelsen, no way.
Nå er det bare å vente på at tilbakekjøpsprogrammet er ferdig og kjøpersiden ikke finnes lengre, så får vi se hvor dypt aksjen går til slutt. Jeg ville priset ELOP her til 0,7-0,8kr/aksjen innen et år med mindre de plutselig får igang masse salg.
Splitting av selskapet er helt ok, men eksisterende aksjonærer burde ha fått muligheten til å være med i Simplifai.
Elop må komme i gang med salg. OPEX per år er ikke all verden. Det ser man i regnskapet fra Q4 2021. OPEX for Elop Tech var vel rundt 32 MNOK i 2021. OPEX for Simplifai var rundt 43 MNOK, inkl 26 MNOK i lønn. Dette røskes nå ut. Ja, inntektene fra Simplifai får man ikke, men de var i 2021 ikke høye nok til å dekke kostnadene deres. Dersom Elop klarer å få inn noen titalls mill i salg snart, kan nok selskapet reprises ganske raskt. Spm er hvor lang tid de trenger på å få significant sales.
Splitting av selskapet på denne måten er ikke ok når de har lovet noe annet for bare 7 mnd siden og så gjør dette uten forvarsel.
Hele poenget her er at MRR for simplifai stiger med 300% årlig og de er på klar kurs til å bli en suksess innen et par år. ELOP er fortsatt i startgropa.
Skjønner ikke hva du mener. At dette “fornuftsekteskapet” skulle ende med fisjon har vært kommunisert lenge. Det var blant annet derfor de restrukturerte selskapet i to datterselskaper eid av Elop.